BJÖRN: Jobb och företagande – BjornSennbrink.se

Tankar, vägledning etc. kring arbetsmarknad och egenföretagande.


RaceONE-appen som används för att följa löpare i tävlingar utvecklas till att tillhandahålla virtuella löplopp. En arrangör sätter upp regler för ett löplopp och deltagare springer där de befinner sig och deltar i realtid eller efteråt när en GPS-spårad löprunda laddas upp.

Biltema skruvade på Köp-och-hämta till att låta kunder beställa via SMS och få leverans av personal till bilens lastutrymme. Istället för att låta kunderna vandra runt inne i butikerna begränsades butikens tillgänglighet, men inte tillgången till de produkter Biltema säljer. Biltema är för övrigt ett företag som inte har e-handel, kanske kommer snart?

Läs mer

Content om bilar är min specialitet. För mig är det lätt att spinna en idé om content kring bilen i sig, dess egenskaper, vad du kan uppleva när du kör bil, hur du kan tänka kring köp av bilen (finansiering, kontant etc), vilka konkurrenterna är osv osv.

Samma sak med resor. Ge mig ett dagsprogram och jag kan spinna fram content om resmålet, landet, regionen, vad som finns på platsen, vilka boendealternativ som finns, vilka aktiviteter du kan ägna dig åt på resmålet osv osv.

Läs mer

För oss som jobbar hemma är risken för en självkarantän hemma pga corona inte en så stor sak. Om vi bortser från samhällseffekter som ökat vårdbehov innebär liksom vad drabbade upplever i form av feber, hosta mm så är jobb hemifrån inte en katastrof, så länge ditt jobb bara kräver en dator med internetuppkoppling.

Läs mer

Våren 2008 satte jag upp ”min” första WP-webbplats. En litet bussbolag i Örebro var min kund och för några tusenlappar fick det företaget en informativ webbplats, mest för att de skulle ha någon slags webbnärvaro.

Läs mer

Hur ser den skriftliga kommunikationen ut i ditt företag? Hur du kommunicerar med dina befintliga och potentiella kunder har stor betydelse för hur företaget uppfattas av dem.

Ett företag kommunicerar otroligt mycket i text. Allt du skriver är kommunikation – alla mejl, alla nyhetsuppdateringar, alla kundbrev, alla lathundar, alla webbtexter. Om din skriftliga kommunikation fungerar bra kan den bidra till ökad försäljning och ökat förtroende. Om den däremot fungerar dåligt kan den istället bidra till missade affärer och tappat förtroende.

Läs mer
Det här gör en digital marknadsförare

En digital marknadsförare med strategiskt och taktiskt/operativt ansvar kan arbeta med flera olika saker. Det är faktiskt en fördel att arbeta med flera saker. För att kunna arbeta effektivt (mer jobb per krona i lön) krävs ett brett mandat inom företaget. Att avgränsa en digital marknadsförare kan på sikt leda till onödiga utgifter.

All marknadsföring är digital, sägs det. Det stämmer inte. Visst, mycket av arbetet som sker rent operativt kan utföras med digitala tjänster: Ordbehandlare, grafikprogram, analystjänster, layoutprogram osv. Fast marknadsföring är även analog i den meningen att den digital marknadsföraren måste samverka och koordinera med sina kollegor.

Det finns ibland kommunikations- eller marknadsplaner, grafiska mallar, dokument om tonläge, språkval och bildval med mera som styr den digitala marknadsförarens arbete.

Att bara sitta vid datorn och producera samt publicera fungerar så länge du vet vad som ska göras och varför du gör det. Ett varför kan vara att få fler leads, mottagare av nyhetsbrev eller besökare till din webbplats.

Och även om du vet vad som ska göras kommer stunder när du måste förändra något i ditt arbete.

Eller kasta en produktion i papperskorgen.

Läs mer
Reducera spill för effektiv marknadsföring

Börja alltid med att beskriva nuläget. Det är inte svårt. Lista alla sätt du använder för marknadsföring. Det troliga är att du använder ett begränsat urval från nedanstående metodlista. Det troliga är även att du gärna använder metoder som du upplever resulterat i försäljning om och om igen.

Läs mer