BJÖRN: Jobb och företagande – BjornSennbrink.se

Tankar, vägledning etc. kring arbetsmarknad och egenföretagande.


Akronymen e-WOM står för electronic Word Of Mouth dvs elektronisk mun-till-mun, som är positivt eller negativt laddat content som sprids elektroniskt i t.ex. social media.

Till skillnad från när du talar med en kompis om en vara eller tjänst du gillar eller ogillar, så finns content inom e-WOM kvar på webben.

E-WOM-exempel:

  • Omdömen / Reviews på t.ex. Facebook eller i en e-butik.
  • Blogginlägg om en upplevelse med av produkt.
  • En bild, video eller pod om en upplevelse av en produkt.

Användning av e-WOM:
Application of Cluster Analysis in Marketing Communications in Small and Medium-Sized Enterprises: An Empirical Study in the Slovak Republic
”From this point of view, Cluster 2 (the “Progressives”) enterprises are the most responsive to this transition. Nowadays, they are no longer satisfied with websites (86.5%) and social networks (83.9%), but they focus also on viral marketing (69.3%), contextual advertising and, to a lesser extent, on the use of SEO, vlogs and blogs, buzz marketing, and e-WOM.”

Det finns så mycket bra med LinkedIn för dig som vill ha bransch-nyheter, inspiration inför eget bloggande eller för att nätverka online med människor du bryr dig om. Eller som du vill göra affärer med. Eller människor som du gör affärer med. Och de som du vill göra mer affärer med.
Läs mer

Du som jobbar aktivt med content marketing eller innehållsmarknadsföring vet vikten av samordning. Ditt jobb blir enklare och kunderna vet vad de har att förvänta sig när innehåll av liknande sort publiceras inom avgränsade perioder. Idag vill jag plantera tankar och koncept inom dig, som du har nytta av när du återvänder till ditt content samt dess distribution.

Läs mer
Björn Sennbrink Digital Marknadsförare

Jobb. Anställning. Trygghet. Bekvämt. Rutin. Eftertraktat av många, särskilt när det här författas våren 2020 men egentligen vill väl de flesta ha ett jobb. Och om du är här kan jag tänka mig att du söker nytt jobb som digital marknadsförare. Fortsätt läsa för min syn på vad som krävs för att (få) jobba som digital marknadsförare.

Läs mer

De tre faserna med distansarbete är dagens ämne i bloggserien ”Vad gjorde Björn” – en bloggserie våren 2020 om skeenden under coronakrisen. Läs gärna första inlägget för kontext till vad som idag är en sammanfattning av primärt LinkedIn-flödets innehåll under första och andra veckan av ”jobba hemifrån”, med referenser till mina erfarenheter av att livet ibland kan ta en ny vändning.

Att på morgonen (eller kvällen) lämna din bostad för en fysisk och mental förflyttning från hemma till jobb var fram till mars 2020 vardag, det som förväntades av dig som hade en arbetsplats att befinna dig på. Vissa (du?) kunde ibland jobba hemifrån för att det skulle fungera med VAB, egen sjukdom eller vad det nu var som föranledde beslutet att vara hemma, med jobb.

Läs mer

Vare sig du nyligen börjat jobba hemifrån eller om distansarbete varit din vardag länge, eller om du rent av så här i coronatider fortfarande jobbar på ett kontor (eller en verkstad, eller ett lager, eller i en butik), så finns det två tjänster som jag idag vill puffa för. Det är tjänster som syftar till att du ska må bättre, särskilt viktigt i en tid när stress och oro kanske vuxit sig starkare än i normala fall?

Läs mer

RaceONE-appen som används för att följa löpare i tävlingar utvecklas till att tillhandahålla virtuella löplopp. En arrangör sätter upp regler för ett löplopp och deltagare springer där de befinner sig och deltar i realtid eller efteråt när en GPS-spårad löprunda laddas upp.

Biltema skruvade på Köp-och-hämta till att låta kunder beställa via SMS och få leverans av personal till bilens lastutrymme. Istället för att låta kunderna vandra runt inne i butikerna begränsades butikens tillgänglighet, men inte tillgången till de produkter Biltema säljer. Biltema är för övrigt ett företag som inte har e-handel, kanske kommer snart?

Läs mer