Jobb och företagande – BjornSennbrink.se

Tankar, vägledning etc. kring arbetsmarknad och egenföretagande.

Skapa en bättre LinkedIn-profil

LinkedIn är som du säkert känner till ett gigantiskt nätverk av professionella, tyckare, opinionsbildare osv. LI är idag vad Twitter och Facebook inte är; 99% seriöst. Här hittar du sällan eller aldrig bilder på vad folk äter, vad de gjorde i helgen (om det inte är jobbrelaterat) eller tyckande om ditten och datten.

Jag har haft konto på LinkedIn i flera år. Till och från har jag loggat in för att se mig om. LI har inte haft lockelsen hos sig om ett digitalt nätverk att inspireras av, att hämta kunskap hos eller att (försiktigt) marknadsföra sig inom.

De senaste tre månaderna har jag dock varit aktiv flera gånger varje dag. På LinkedIn idag finns det en “feed”, ett flöde likt det på Facebook, som bjuder på en daglig dos av allt från bilder från nätverksträffar till motivationstips, till annonser för lediga jobb och inlägg om hur roligt det är att bredda sitt nätverka på LinkedIn.

Läs mer

Jakten. Att hela tiden göra bättre ifrån mig. Att kunna lära mig av tidigare uppdrag. Ta de lärdomarna in i nästa uppdrag. Små. Ständiga. Förbättringar. Av mig som webbkonsult. Av mig som egenföretagare. Det är saker som jag saknar från konsultrollen.

Detta har hänt: 2007 tog jag steget. Jag registrerade min enskilda firma och kunde börja ta uppdrag på riktigt. Där jag kunde fakturera som företagare gör. Inte behöva få riktig lön från min kund.

Hösten 2016 la jag fram ett förslag till en kund: Anställ mig. Låt oss jobba långsiktigt. Och så blev det.

Läs mer

Digital marknadsförare Björn Sennbrink

Nu har det gått drygt åtta månader sen jag blev anställd som digital marknadsförare. Det har varit väldigt lärorikt att få praktisera mitt kunnande i rollen som anställd snarare än som företagare.

Här delar jag med mig av några saker som jag funnit intressanta och som jag tror du kan ha nytta av om du befinner dig i gränslandet mellan konsult och anställd.

  1. Det första som “drabbade” mig var att jag slapp ansöka om jobbet. Det var en sömlös övergång från leverantör till anställd. Detta tack vare att jag och min arbetsgivare jobbat tillsammans i över ett år. Underskatta inte betydelsen av goda relationer till potentiella framtida arbetsgivare.
  2. Det andra som förändrades var att jag fick överge Mac för att arbeta med PC. Det tog säkert två-tre arbetspass innan jag hade vant mig vid ett trögare system.
  3. Det tredje som blev en ny upplevelse blev min nya arbetsplats. När jag var hyresgäst en trappa upp hade jag mitt eget rum. Nu fick jag dela med kollegor och kunder. Det var bra eftersom det var lätt att få svar på frågor. Samtidigt kände jag mig väldigt exponerad och saknade mitt krypin.
  4. Det fjärde som blev annorlunda när jag blev anställd var att jag begränsades. Innan kunde jag få veta en hel del och få jobba med flera områden. Med min anställning avgränsades jag.
  5. Den femte skillnaden mellan rollen som leverantör och att vara anställd blev min känsla för företaget. Ja visst, jag vårdade synen på företaget även som konsult. Skillnaden blev att “jag” blev “vi”, även om jag fortfarande säger “ni” eller “er” i samspråk med ägare/arbetsgivare.

Det innebar alltså en rad förändringar, att gå från konsult till anställd. En del av förändringarna lever inte kvar nu åtta månader senare. En del förändringar är fortfarande något som jag jobbar med. Dock inte PC eftersom jag började jobba på distans (jobba hemma) när tjänsten tillät det.