Nu när “vårt” hus är nymålat och barnen åter kan springa fritt utan att snubbla på färghinkar eller få en träflisa i foten, kan jag så sakta börja beta av de N utkasten till blogginlägg. Det är mycket nu…som han sa i filmen, men istället för att jag sitter på alla uppslag blir detta en resursbank för dig som lider av bloggtorka:

Först vill jag berätta om hur min profetia om #jobbahemifrån/distansarbete ser ut att slå in. Jag kollade taggen #jobbahemifrån häromdagen och som väntat är det inte lika mycket bilder av hemmakontor och tal om att “vi klarar det”, digitala styrkekramar osv. Antingen har det avtagit eller så jobbar algoritmerna emot mig.

Här är sex länkar (+ en video) till texter som andra skrivit som kan tjäna som underlag till blogginlägg om distansarbetets plus och minus, så här ett par månader efter att Landsfadern bett alla som kunde, att jobba hemifrån:

Marknadsföring i coronatider är också intressant att läsa om. En del är opaketerat gammal skåpmat, men tacksamt nog ser jag färre inlägg på LinkedIn som spelar på desperationen. Innan sommaren är slut torde det även komma fler inlägg om hur tillfälliga prissänkningar återkallas. Svensk ekonomi växer inte om många prisdumpar.

Jag förstår att man som anställd inom marknadsföring eller som konsult tycker att det är jobbigt med corona. Men jag ser white paper efter white paper som tar avstamp i c-krisen och presenterar massa tjänster som lösning. Kanske fungerar dessa budskap/paketeringar på vissa?

Tips om tjänster du kan använda för nyckelordsforskning

Riktig bra video-serie om marknadsföring i tuffa tider

Och avslutningsvis en intressant video om hur det självkörande lastbilar kan göra det möjligt för lastbilsförare att jobba hemifrån. Jag tror dock att det tämligen omgående kommer bli ett jobb som flyttar till låglöneländer. Det kan bli riktigt intressant sett ur lagstiftningsperspektivet. Ska en förare kunna sitta i Indien och köra en bil som rullar på svenska vägar?

“Swedish technology aims to allow truck drivers to work from home”