glc63s

När du har ett eller flera objekt som ska fotograferas är platsen i sig viktig. När jag (Björn) tidigare fotograferat saker har det mestadels varit landskap och bilar. Landskap, natur, blommor, sjöar, solens reflektioner i vatten och så massor av bilar!

När jag väljer plats för fotografering av bilar är det dock två saker jag resonerar kring inför att jag börjar fota:

  1. Vad ska bilden sända ut förutom motivet?
    Här tänker jag ofta i kontraster och användningsområde för objektet. En sprillans Mercedes-SUV fotat i en gammal gruvmiljö är en härlig kontrast mellan vad som en gång varit och nutiden.

    De bilderna kommer dessutom att fungera även om 10-20 år. En lyxigt betonad SUV som MB GLS, parkerad i lera, är också trevligt.

    Det behöver dock inte bara handla om kontraster mellan objektet och miljön. En bilbild kan även illustrera faktiska användningsområden, där t.ex. en offroad-betonad bil ställs upp i skogen för foto.
  2. Hur stora är möjligheterna att få jobba ifred?
    När du är motorjournalist har din redaktion råd att hyra en bana för testkörning och fotografering. När du är en motorbloggare med små resurser får du nöjda dig med det allmänna. 

    Jag har kört bilarna i och runt Örebro. Det är en bra region eftersom det inom 5-6 mil finns slätter, kuperade terräng, djupa skogar och flera sjöar.

    Nackdelen med att jobba i det allmänna är att det kan komma förbi någon, som undrar varför du står där (ett par med en hund), vad det är för bil och som ibland vill stanna kvar för att titta på (hände när jag skulle filma Gumball-bilarna 2015).

När jag är på det klara med vad jag vill säga med bilden och har funnit en plats är det dags att börja jobba med vinklar: Liggandes på marken med rumpan i vädret, hukandes bakom ett träd eller sittandes mitt framför bilen – tre vinklar som jag ofta använder när en bils maskulinitet ska fångas. Du ska helst inte fota en bil i ögonhöjd utan tänk istället som en bostadsfotograf: Ställ kameran på ett stativ som är 80 cm till en meter högt, gärna lägre om möjligt, alternativt upp i luften med en drönare.

Att fota nerifrån och upp är för övrigt ett klassiskt filmtrick för att lura ögat att något är större. Ett klassiskt exempel är filmen Psycho, där huset i vilket modern befann sig filmades nerifrån och uppåt, för att huset skulle se större ut än vad det är. Detta kring val av vinkel vid fotografering av bilar är dock ett ämne för en separat bloggpost…

…så nu fortsätter vi med några bilder, som visar på vad jag skrev om ovan. Vi börjar med MB GLE i Stribergs gamla gruvmiljö:

Foto av 2020 års Mercedes-Benz GLE i Stribergs gruvmiljö

Den här platsen besöktes en gråmulen dag i början av maj 2019. Bilden togs sittandes på huk för att fånga de dubbla LED-lamporna (halvljus som mötande blinkar sitt helljus mot). Intill bilen reser sig det på 1950-talet byggda anrikningsverket. Idag en rest av sin forna glans, smakfullt dekorerad med sprayfärg i händerna på allehanda vandaler.

..och ett annat perspektiv på samma miljö är hämtad ur en av de många filmsekvenser, där jag placerade actionkameran på instrumentbrädan och filmade körningen:

Foto av 2020 års Mercedes-Benz GLE i Stribergs gruvmiljö

Den bredare bilden, med action-kamerans fish-eye, ger betraktaren känslan av att sitta vid ratten. Som synes är det en minst sagt rustik miljö i det här området…

…och en till, till nyanserna snarlik, miljö besöktes med samma bil: En grusgrop!

Solen var på väg ner, jag hade som mål att fota bilen när den var dränkt i det mjuka ljuset under den gyllene timmen. Jag visste om grusgropen eftersom jag bor alldeles i närheten och planen var först att fota på en stor vändplats. Men väl på plats ändrades planen. Jag höjde luftfjädringen till max körde ner bilen i grusgropen.

Där nere kröp jag runt på marken för att söka fånga bilen i en miljö där den borde höra hemma. Men jag tror att de allra flesta som köper en GLE och väljer till 21-tumsfälgar inte kör särskilt mycket offroad? Så denna plats var helt klart en bra fotoplats. Ingen kom och störde, det var en vardagskväll och jag kunde koncentrera mig fullt ut på objektet.

sennbrink content gle grusgrop 1

En variant på grusgrop är gräs. Ja. Gräs. Högt gräs. Gärna blött och med en stor sommaräng i bakgrunden. Det är onaturligt på något sätt och samtidigt lite spännande i tanken om att en SUV med utpräglat lyx-uttryck kan tas “offroad”. Så en kväll när jag var på väg hem från Örebro tog jag den här bilden:

sennbrink content gle 2

Bilden ovan tillkom genom ett infall. Jag körde som sagt hem från Örebro och strax norr om staden är det en lång raksträcka. Där såg jag dimman bölja in över vägen, kastade ett öga åt höger och såg den lilla gräsplätten. Jag blev plaskvåt om fötterna när jag klev runt och fotade bilen. Bäst blev det nästan rakt framifrån, med den väldiga gröna ängen i bakgrunden och en bil som säger: Här hör jag hemma, även om du sänkt luftfjädringen i botten och ställt mig här på 21-tums lågprofildäck!

…och tidigt i min karriär som motorskribent kombinerade jag aktiv körning med fotografering. Den här platsen finns väster om Lanna, sydväst om Örebro:

sennbrnk content lerig vaeg

Den leriga skogsvägen är fotograferad i november 2015 och som synes har den nyligen använts. Här försökte jag köra in med en GLC men blev hängande på mittsträngen. Det fanns ingen luftfjädring på bilen så det blev en bild i skogskanten och en bild med bilen vänd, härligt lerig för att visa på offroad-förmågan hos GLC, även om den förmågan var obefintlig…

sennbrink content glc 220 lerig

…och ibland uppstår situationer där oväntat sällskap gör hela bilden. April 2017 körde jag Mercedes-AMG GLC 43 Coupé och när jag fotade bilen intill en fd. lanthandel kom en katt förbi. Visst är bilden hårt redigerad i olika mobilappar men katten i bilden gör denna till en bild jag gärna visar upp:

sennbrink content glc43 katt

Valet av fotoplats kom av att jag kände till byggnaden och jag visst även att det fanns en liten grusplan framför huset. Här ville jag fånga den krackelerande vita putsen på fasaden och ställa mot bilen blänkande (nåja) vita lack.

…och bland finner du en plats där fotografering i “post” resulterar i något väldigt onaturligt och vackert på samma gång.

Bilden nedan är tagen söder om Örebro i Kvarntorps industriområde. Det är en spännande miljö där den svarta marken är klädd med björkar intill sjöar.

Mitt i området finns det en enorm grusplan där jag spelat in “BMW X3 Water Splash” och “BMW X3 Slow Motion” samt fotat den första SUV:en som lånades (en Pajero, maj 2013).

blue yelllow sunset

Kvarntorp-miljöer finns på många håll i landet men för mig är det kanske den bästa. Här är det ingen som kommer och stör, det finns en stor variation av miljöer, från tomma grusplaner till becksvart mark intill små sjöar, alunskiffern gör sig påmind och så såklart den enorma Kvarntorpshögen, även om jag faktiskt aldrig fotat en bil där, än.

Jag hoppas att du genom att läsa ovanstående fått en bättre bild av vad jag erbjuder som motorskribent och content-producent med bilar i fokus. Jag hoppas även att du fått idéer om du på egen hand kan fotografera bilar, på fotoplatser som förstärker vad du vill signalera med bilden.