Content: Vad är en bra plats för fotografering av bilar?

När du har ett eller flera objekt som ska fotograferas är platsen i sig viktig. När jag (Björn) tidigare fotograferat saker har det mestadels varit landskap och bilar. Landskap, natur, blommor, sjöar, solens reflektioner i vatten och så massor av bilar!

När jag väljer plats för fotografering av bilar är det dock två saker jag resonerar kring inför att jag börjar fota:

  1. Vad ska bilden sända ut förutom motivet?
    Här tänker jag ofta i kontraster och användningsområde för objektet. En sprillans Mercedes-SUV fotat i en gammal gruvmiljö är en härlig kontrast mellan vad som en gång varit och nutiden.

    De bilderna kommer dessutom att fungera även om 10-20 år. En lyxigt betonad SUV som MB GLS, parkerad i lera, är också trevligt.

    Det behöver dock inte bara handla om kontraster mellan objektet och miljön. En bilbild kan även illustrera faktiska användningsområden, där t.ex. en offroad-betonad bil ställs upp i skogen för foto.
  2. Hur stora är möjligheterna att få jobba ifred?
    När du är motorjournalist har din redaktion råd att hyra en bana för testkörning och fotografering. När du är en motorbloggare med små resurser får du nöjda dig med det allmänna. 

    Jag har kört bilarna i och runt Örebro. Det är en bra region eftersom det inom 5-6 mil finns slätter, kuperade terräng, djupa skogar och flera sjöar.

    Nackdelen med att jobba i det allmänna är att det kan komma förbi någon, som undrar varför du står där (ett par med en hund), vad det är för bil och som ibland vill stanna kvar för att titta på (hände när jag skulle filma Gumball-bilarna 2015).

När jag är på det klara med vad jag vill säga med bilden och har funnit en plats är det dags att börja jobba med vinklar: Liggandes på marken med rumpan i vädret, hukandes bakom ett träd eller sittandes mitt framför bilen – tre vinklar som jag ofta använder när en bils maskulinitet ska fångas.

Du ska helst inte fota en bil i ögonhöjd utan tänk istället som en bostadsfotograf: Ställ kameran på ett stativ som är 80 cm till en meter högt, gärna lägre om möjligt, alternativt upp i luften med en drönare.

Att fota nerifrån och upp är för övrigt ett klassiskt filmtrick för att lura ögat att något är större. Ett klassiskt exempel är filmen Psycho, där huset i vilket modern befann sig filmades nerifrån och uppåt, för att huset skulle se större ut än vad det är. Detta kring val av vinkel vid fotografering av bilar är dock ett ämne för en separat bloggpost…