Content: Omdömen om bilar, på dina villkor

Traditionell motorpress har i decennier dominerat svenskarnas hjärnor när de kommit till vems omdöme som är att lita på. Det är ingen slump att biltillverkare och deras samarbetspartners låter motorjournalister testa de nyaste modellerna. Motorpressens räckvidd är svårslagen och vill du som bilhandlare eller ÅF av biltillbehör synas i motorpressen får du betala, för annonser.

Det finns dock en bra metod för att komma runt annonskostnaden: Investera i eget innehåll om bilar!

Är du bilhandlare är du sannolikt bunden till vad generalagenten säger att du ska säga och marknadsföra kring nya bilar. Men eftersom du även tjänar pengar på begagnade bilar är det där du kan börja. Du vet att långt ifrån alla köper nya bilar och att när de gör så, är det en kombination av nyhets behag, ekonomi och känslor. Visst är det även så när det kommer till begagnade bilar, men där konkurrerar du inte bara med andra bilhandlare utan även med privatpersoner. Bilar i lager är därför en utomordentlig källa till eget content om bilar.

Omdömen – På dina villkor

Motorpressens uppdrag är på sätt och vis att ge deras läsare en objektiv bild av vilken bil som är bäst, vilket som är lite mindre bra och vilka bilmodeller som helst bör undvikas.

Så jobbar inte du som bilhandlare. Det finns en köpare till alla sorters bilar. Det vet du och det är därför dina säljare är framgångsrika.

Därför kan du utgå från hur motorpressen arbetar när de skriver om bilar och skapa dina egna omdömen, dina egna beskrivningar, du väljer vilka kvaliteter som ska framhävas och framförallt:

När bilen är såld raderar du inte omdömet, som du gör med en annons. Det finns kvar för framtida googleanvändare att finna, en widget kan kopplas in som listar bilar för nuvarande till salu, när objektet sålts så att en besökare från Google inte möts av en felsida eller ett meddelande om att bilen de sökte inte längre finns till salu hos er.

Varför ska jag bry mig?

Hur ser det ut i bilhallen i coronatider? Smockfullt och massor av bilar som omsätts?

Eller är det möjligen så att någon säljare fått sluta, att verkstaden gapar tom och att de trevliga helgerna i bilhallen med event, provkörningar och avslut minskat?

Det är ingen hemlighet att digitaliseringen tagit fart, att hemleverans av bilar och genomgång via videochatt samt renodlad e-handel där du säljer bilar utan att möta kunden i person snabbt kommit upp som vägar till att fortsätta sälja?

Du kan rida ut stormen, som du gjort förr. Kriser kommer och går men bilhandeln består?