BJÖRN: Jobb och företagande – BjornSennbrink.se

Tankar, vägledning etc. kring arbetsmarknad och egenföretagande.


Bästkusten gör skäl för namnet

”Hej då Björn och välkommen åter till oss i Göteborg” tyckte jag mig höra när tåget rullade österut. Med solen i ryggen var det dags att spendera knappt tre timmar för resan upp till Örebro och vidare hem till Nora.

Lite oväntat infann sig inte samma ”äntligen hemma-känsla” när jag kom åter till Nora. Jag brukar alltid få den känslan efter en vistelse i Stockholm, men icke så nu. Hur kommer det sig?

Läs mer

Nej, det är inte ett diplom som visar att du varit mottagare av information om hur en tjänst fungerar. Nej, det är inte heller en examen där du lärt dig lite om mycket. Svaret är enklare än vad du tror.

Du behöver kunna lyssna och förstå. Lyssna och förstå vad som sägs. Vad som sägs till dig och vad andra pratar om. För när du lärt dig att lyssna på allt som du och andra talar om kommer du att lära dig det hemliga receptet. Följ receptet om du vill lyckas som content manager.

Läs mer

Hösten 2008 började jag blogga på allvar. Det var bloggosfären, Twitter och kollektiv påverkan yada-yada. Kanske hade det någon påverkan på den tiden, kanske inte. Kanske var det där som många människor formades inför sina framtida yrkesroller. Och som likt ett kollektiv kom att påverka styrelsemedlemmar av den gamla skolan om det fina med digitalisering?

Idag handlar det dock inte om kollektivet utan om Björn. Jag vars ord du just nu underkastar dig. Du låter mig använda en del av ditt liv för att du förhoppningsvis ska lära dig något.

Läs mer
Detta gör jag som content manager

En content manager ansvarar för text, bild, video och poddar. Jobbet varierar beroende på organisation, kanske mer dragning åt strategi och planering om du har arbetsledande roll. Mer operativt dvs det är du som skapar, när det är du själv eller möjligen någon till som hjälper dig i arbetet. Det finns ingen exakt definition om ansvarsområden och avgränsningar, detta är något du formar tillsammans med din kund eller arbetsgivare.

Läs mer
Björn Sennbrink: Content Manager

För drygt ett år sen jobbade jag som digital marknadsförare hos en researrangör. Alla vet att det idag inte existerar en resebransch att tala om. Mitt jobb försvann som väntat och jag började spendera allt mer tid på LinkedIn. Där hade jag en stående sökning (content AND sökes) och en dag dök ett uppdrag upp. Det korta konsultgigget utvecklades under sensommaren till ett jobb. Härligt att slippa fylla i tidrapporter och iallafall inte få någon ersättning pga företagandet.

Nu i mars 2021 har jag gått från att vara arbetslös egenföretagare, till content writer, till head of content, till att lägga ner min firma, till att arbeta som content manager. Och jag är om möjligt än mer aktiv på LinkedIn.

Faktum är att jag tillskriver min aktivitet på LI som starkt bidragande till var jag befinner mig idag. Jag befinner mig rent fysiskt på samma plats som för ett år sen. Fast med helt andra saker på min datorskärm och fler digitala möten.

Läs mer

Head of Content är en fin titel som jag hade sista kvartalet 2020 och en bit in på 2021 innan jag fortsatte som Content Manager. Välkommen att läsa om min resa inom yrket som handlar om att förmå andra att underkasta sig dina (eller ditt bolags) ord och samtidigt känna att de får till sig något värdefullt. Läs inte innan du druckit morgonkaffet. Du behöver ha din hjärna med dig idag:

Läs mer
LinkedIn

Du får inget jobb. Du kan bli tilldelad ett jobb av en arbetsgivare men du får det inte utan insats. Möjligen om du är etablerad och erfaren, att du kan bli headhuntad. Men majoriteten av arbetssökande, skulle jag påstå, är inte i den sitsen att de hux flux får ett jobb. Du måste istället investera av din tid och idag får du lära dig om hur LinkedIn kan vara vägen till ditt nya jobb!

Läs mer