BJÖRN: Jobb och företagande – BjornSennbrink.se

Tankar, vägledning etc. kring arbetsmarknad och egenföretagande.


För drygt ett år sen jobbade jag som digital marknadsförare hos en researrangör. Alla vet att det idag inte existerar en resebransch att tala om. Mitt jobb försvann som väntat och jag började spendera allt mer tid på LinkedIn. Där hade jag en stående sökning (content AND sökes) och en dag dök ett uppdrag upp. Det korta konsultgigget utvecklades under sensommaren till ett jobb. Härligt att slippa fylla i tidrapporter och iallafall inte få någon ersättning pga företagandet.

Nu i mars 2021 har jag gått från att vara arbetslös egenföretagare, till content writer, till head of content, till att lägga ner min firma, till att jobba som content manager. Och jag är om möjligt än mer aktiv på LinkedIn.

Faktum är att jag tillskriver min aktivitet på LI som starkt bidragande till var jag befinner mig idag. Jag befinner mig rent fysiskt på samma plats som för ett år sen. Fast med helt andra saker på min datorskärm och fler digitala möten.

Läs mer
LinkedIn

Du får inget jobb. Du kan bli tilldelad ett jobb av en arbetsgivare men du får det inte utan insats. Möjligen om du är etablerad och erfaren, att du kan bli headhuntad. Men majoriteten av arbetssökande, skulle jag påstå, är inte i den sitsen att de hux flux får ett jobb. Du måste istället investera av din tid och idag får du lära dig om hur LinkedIn kan vara vägen till ditt nya jobb!

Läs mer
Jobbansökan

Fram, och fram, och fram, och fram, och stopp! Bak, och bak, och bak, och bak, och stopp! Hit och dit, och hit och dit, och stopp! Upp å, upp å, och ner, och ner, och stopp! Så går en barnsångsramsa lämplig för väldigt små barn. Fast idag handlar den här texten inte så mycket om barn. Men du kan ha ramsan med dig i bakhuvudet när du fortsätter läsa…

Läs mer

Du som i egenskap av privatperson, företagare eller anställd på ett företag, kommer förr eller senare att sända en prisförfrågan. Här kommer tips på fem saker att tänka på, hur du kan skriva om dina behov och vad du har att förvänta dig.

Läs mer
young troubled woman using laptop at home

Det första som ploppar upp i min hjärna när jag skriver den här ingressen är barnsången “Vart ska du gå, min lilla flicka?” och jag vill utifrån den visa på två saker: Hur du genom att ha fokus på framtiden och genom att tänka till ordentligt ökar chansen att nå dina drömmars jobb.

Jag har sökt många jobb genom åren. Jag är i skrivande stund jobbsökande (ja, coronaviruset eliminerade min tjänst som digital marknadsförare) och fick nyligen en första telefonintervju. Jag hade sökt ett jobb som e-commerce manager och det var ett bra telefonmöte. Hela vägen fram till att rekryteraren frågade: Varför söker du jobbet, bortom dina minnen av Företaget i din ungdom?

Läs mer

Traditionell motorpress har i decennier dominerat svenskarnas hjärnor när de kommit till vems omdöme som är att lita på. Det är ingen slump att biltillverkare och deras samarbetspartners låter motorjournalister testa de nyaste modellerna. Motorpressens räckvidd är svårslagen och vill du som bilhandlare eller ÅF av biltillbehör synas i motorpressen får du betala, för annonser.

Det finns dock en bra metod för att komma runt annonskostnaden: Investera i eget innehåll om bilar!
Läs mer

Nu när “vårt” hus är nymålat och barnen åter kan springa fritt utan att snubbla på färghinkar eller få en träflisa i foten, kan jag så sakta börja beta av de N utkasten till blogginlägg. Det är mycket nu…som han sa i filmen, men istället för att jag sitter på alla uppslag blir detta en resursbank för dig som lider av bloggtorka:

Läs mer

WooCommerce kan kopplas samman med Facebook (Business Manager) och genom den kopplingen kan du synka ditt varulager med din Facebook-sida. Suveränt bra, förutsatt att du säljer fysiska produkter så kallade varor.

För att komma igång, installera WooCommerce, gör alla inställningar som är relevanta för din e-butik.
Fortsätt med att installera WP-tillägget Facebook för WooCommerce, gör alla inställningar i Business Manager för att få in en Pixel på din WP-webbplats eller WP-e-butik.
Aktivera Facebook Page Shop och invänta granskningen av dina produkter!

En butik (shop) på Facebook ger dig möjligheten att:

  • Addera så många produkter du önskar, det finns ingen begränsning i antal varor som kan visas i din Facebook-butik.
  • Sortera/arrangera dina produkter i olika så kallade samlingar för att låta kunder bläddra i olika kategorier i din Facebook-butik.
  • Tack vare Messenger kan du kommunicera med dina kunder i frågor kring produkter i din Facebook-butik.
  • Du kan smidigt annonsera dina produkter via Ads Manager.
  • Du kan se statistik för visningar, klick och köp för alla dina varor i FB-shoppen.

Du behöver dessutom acceptera villkoren som t.ex. stipulerar:

Ingen handel med länder som faller under amerikansk sanktioneringslag eller som på annat sätt bryter mot gällande amerikanska eller icke-amerikanska lagar kring handelssanktioner. Du beviljar även Facebook en icke-exklusiv, överlåtbar, underlicensierbar, royaltyfri, global licens att lagra, använda, distribuera, ändra, kopiera, offentligt använda eller visa, översätta och skapa bearbetningsbara versioner av data, innehåll och annan information som du tillhandahållit eller som Facebook fått tillgång till i anslutning till handelsfunktionerna för säljare, bland annat produktinläggsinnehåll i anslutning till Facebook-produkterna.

Läs villkoren på Facebooks webbplats

Min första lägenhet fanns på adressen Oskarsplatsen 1 i Örebro. Där bodde jag på 27 kvm. Lyhört så in i Norden. Fyllekajornas brölande ekade mellan huskropparna varje fredag och lördag. Själv jobbade jag (körde taxi) eller spelade datorspel. Ett ganska bra ungkarlsliv med gångavstånd till allt i Örebro city och trevliga grannar dessutom.

Läs mer

Akronymen e-WOM står för electronic Word Of Mouth dvs elektronisk mun-till-mun, som är positivt eller negativt laddat content som sprids elektroniskt i t.ex. social media.

Till skillnad från när du talar med en kompis om en vara eller tjänst du gillar eller ogillar, så finns content inom e-WOM kvar på webben.

E-WOM-exempel:

  • Omdömen / Reviews på t.ex. Facebook eller i en e-butik.
  • Blogginlägg om en upplevelse med av produkt.
  • En bild, video eller pod om en upplevelse av en produkt.

Användning av e-WOM:
Application of Cluster Analysis in Marketing Communications in Small and Medium-Sized Enterprises: An Empirical Study in the Slovak Republic
“From this point of view, Cluster 2 (the “Progressives”) enterprises are the most responsive to this transition. Nowadays, they are no longer satisfied with websites (86.5%) and social networks (83.9%), but they focus also on viral marketing (69.3%), contextual advertising and, to a lesser extent, on the use of SEO, vlogs and blogs, buzz marketing, and e-WOM.”