BJÖRN: Jobb och företagande – BjornSennbrink.se

Tankar, vägledning etc. kring arbetsmarknad och egenföretagande.


Våren 2008 satte jag upp “min” första WP-webbplats. En litet bussbolag i Örebro var min kund och för några tusenlappar fick det företaget en informativ webbplats, mest för att de skulle ha någon slags webbnärvaro.

Läs mer

Hur ser den skriftliga kommunikationen ut i ditt företag? Hur du kommunicerar med dina befintliga och potentiella kunder har stor betydelse för hur företaget uppfattas av dem.

Ett företag kommunicerar otroligt mycket i text. Allt du skriver är kommunikation – alla mejl, alla nyhetsuppdateringar, alla kundbrev, alla lathundar, alla webbtexter. Om din skriftliga kommunikation fungerar bra kan den bidra till ökad försäljning och ökat förtroende. Om den däremot fungerar dåligt kan den istället bidra till missade affärer och tappat förtroende.

Läs mer

Tankar har funnit genom åren…kring att sälja SUVTEST. Jag vet inte vem som skulle kunna vara köpare. Kanske en reklambyrå med generalagenter som kunder. Eller en större koncern i bilhandlarledet som ser chansen att bygga vidare på en inarbetad domän för t.ex. content marketing bortom reklammaterialet som generalagenterna levererar.

Ett stort aber är dock kopplingen mellan SUVTEST och Herr Sennbrink, den kopplingen är svår att ta bort och därför ser jag helst att jag följer med på köpet så att säga, vid en eventuell försäljning. 

Så..vad är SUVTEST?

Det är en motorsajt, ett webbmagasin, eller kanske rent bara en liten blogg. Den lilla bloggen konkurrerar dock på Googles-förstasida med traditionell motorpress och andra kanaler för distribution av tyckande om bilmodeller.

SUVTEST är en smal sajt nischad mot SUV-segmentet. Det är i skrivande stund bara Ferrari som inte har en SUV i sitt modellprogram. Det är ett segment som äter upp personbilarna så pass att Ford lagt ner vissa modeller för att satsa mer på SUV:ar och pickuper (som säljer som smör i solsken i USA).

Så..varför sälja SUVTEST?

Livet har sin vändningar. 2018 fanns det små möjligheter att fortsätta testa bilar. Planen fanns i början av året att testa fler än den enda Mercedes som provades i april 2018. Den i sig var väldigt speciell, sett till pris och prestanda. Lite av en avslutning för egen del. Jag slutade(?) med en SUV som är snabbare än Ferrari F40.

Trenden inom bilvärlden är dessutom att fler hybrider och elbilar kommer ut på marknaden. För att testa en elbil krävs en investering för att kunna ladda testbilarna. Att parkera testbilen på torget över natten känns sisådär och att ladda utan trefas bör man kanske undvika. 

Hur som helst. SUVTEST drar fortfarande relativt många besökare. Det är inte Aftonbladet men ca 10 000 besökare i månaden är långt mer än vad jag kunde tro när sajten startades hösten 2013. 

Det känns nästan lite vemodigt att sälja. Samtidigt finns det investeringar på önskelistan som jag skulle komma närmare med mer kapital på fickan. SUVTEST kan vara en bra investering för den köpare som har kontakterna och möjligheterna att utöka samt finna nya finansieringsmöjligheter. Ingen kommer att sluta tillverka SUV:ar inom en snar framtid och få kommer sluta söka online efter kunskap om nya eller begagnade SUV:ar.

Så..vad kostar SUVTEST?

Jag gjorde en analys på Domainstats nyligen som berättade att domänen är värd 40 000 kr och att domänen+innehållet har ett värde på 187 000 kr. Det för mig belopp som faller i nederkant för vad jag skulle sälja för.

Det här är alltså inte en sajt som kommer att gå för en liten slant. Jag är inte korkad, det finns potential att utöka och därmed locka till sig nya former av annonssamarbeten. SUVTEST är alltså till salu. Vill du komma med ett seriöst bud, börjar vi med mejlkontakt: konsult@sennbrink.se (Sennbrink Kommunikation).

Björn Sennbrink Digital Marknadsförare

En digital marknadsförare med strategiskt och operativt ansvar kan arbeta med flera olika saker. Det är faktiskt en fördel att arbeta med flera saker. För att kunna arbeta effektivt (mer jobb per krona i lön) krävs ett brett mandat inom företaget. Att avgränsa en digital marknadsförare kan på sikt leda till onödiga utgifter.

All marknadsföring är digital, sägs det. Det stämmer inte. Visst, mycket av arbetet som sker rent operativt utföras med digital tjänster: Ordbehandlare, grafikprogram, analystjänster, layoutprogram osv.

Fast marknadsföring är även analog i den meningen att den digital marknadsföraren måste samverka och koordinera med sina kollegor.

Att bara sitta vid datorn och producera samt publicera fungerar så länge du vet vad som ska göras.

Och även om du vet vad som ska göras kommer stunder när du måste förändra något i processen.

Eller kasta en produktion i papperskorgen.

Läs mer
Reducera spill för effektiv marknadsföring

Börja alltid med att beskriva nuläget. Det är inte svårt. Lista alla sätt du använder för marknadsföring. Det troliga är att du använder ett begränsat urval från nedanstående metodlista. Det troliga är även att du gärna använder metoder som du upplever resulterat i försäljning om och om igen.

Läs mer