young troubled woman using laptop at home

Det första som ploppar upp i min hjärna när jag skriver den här ingressen är barnsången “Vart ska du gå, min lilla flicka?” och jag vill utifrån den visa på två saker: Hur du genom att ha fokus på framtiden och genom att tänka till ordentligt ökar chansen att nå dina drömmars jobb.

Jag har sökt många jobb genom åren. Jag är i skrivande stund jobbsökande (ja, coronaviruset eliminerade min tjänst som digital marknadsförare) och fick nyligen en första telefonintervju. Jag hade sökt ett jobb som e-commerce manager och det var ett bra telefonmöte. Hela vägen fram till att rekryteraren frågade: Varför söker du jobbet, bortom dina minnen av Företaget i din ungdom?

  • Jag fick tunghäfta. Jag kom på mig själv med att mumla. Fick panik över att jag inte hade ett svar.
  • Det kom ut något om kundorderflöden och en önskan om en bättre förståelse för hur marknadsföring driver försäljningen.
  • Ett par dagar senare kom ett mejl: Tack för din ansökan men…
  • Jag visste inte varför jag sökte jobbet.

Det var då jag bestämde mig. Inte sjuttsingen är jag dålig på vad jag gör. Jag behöver bara lära mig att pitcha det på rätt sätt!

När du är på en intervju, eller i telefon med rekryteraren, ska du förvänta dig att besvara/berätta om två saker:

  1. Varför söker du den här tjänsten?
  2. Berätta om dig själv!

Om du svarar på det här sättet kommer du inte att gå vidare i urvalsprocessen:

Björn heter jag, jag är 42 år, jag har varit gift i 12 år och jag har fem barn. Mitt första jobb var som … det var kul att träffa människor och jag älskar att köra bil. Sen läste jag … några år, sen utbildade jag mig till … men det fanns inga jobb i finanskrisen 2008 så jag gick åter till mitt första jobb, samtidigt som jag hade uppdrag i min firma. Jag har haft stora och små uppdrag som handlat mycket om … och sen blev jag anställd som …. men nu vill jag komma vidare, ta nästa steg, få nya utmaningar yada yada yada.

Vad jag precis beskrev är sanningen. Fast det är bara en tidslinje i omvänd ordning, som jag redan berättat i mitt CV.

Varför i hela friden ska jag svara på det viset vid en intervju?!

Jag borde istället skriva ett slags säljbrev och vara beredd att argumentera för det i en telefonavstämning:

  • Jag ser att ni idag är ledande i Sverige på vad ni levererar, men ni saknar en person som kan lyfta allt bra som ni gör, återkommande och som gör att ni uppfattas som konsekventa. Visst, ni har gjort det själva tidigare och ni kan hantera social media, er leverantör av texter har sett till att det hela tiden finns content att ösa ur. Men hur står det till med den långsiktiga positioneringen, har ni en strategi som bara väntar på att förverkligas eller uppfinner ni hjulet på nytt varje gång något som publiceras på webb eller i social media?

Noterade du skillnaden? Jag sa inte ett ord om vem jag är, att jag har många barn eller vad jag gjorde för 10 år sen. Det är helt irrelevant.

Visst kan ens historia säga något om vilken kompetens en besitter. Söker du jobb som maskinställare inom tillverkning är det relevant att veta om du gjort det tidigare. På samma vis som att du tar referenser på en konsult som ska leverera eller att du frågar dina grannar om vilken målare som är bra att jobba med. Du vill veta att det finns äkthet bakom vad du får höra.

Å andra sidan är mertier och akademiska poäng inte allt.

För flera år hade jag förmånen att få leverera till ett företag som sålde CV-granskning. Jag fick mitt eget CV granskat och det var som många andras: En uppräkning av tidigare presentationer, med fokus på arbetsuppgifterna och inte så mycket på vad jag faktiskt åstadkommit inom varje roll.

Nu, när jag sänder en jobbansökan, beskriver mitt CV fortfarande arbetsuppgifterna men med mer fokus på vad jag gjorde OCH vad jag lärde mig av det.

Exempel 1:

Digital marknadsförare…där jag förr listade alla tjänster jag jobbade med (WordPress, Google-sviten, ScreamingFrog, HotJar, Trello etc).

Om du haft förmånen att läsa min senaste jobbansökan kan du se att jag inte längre listar alla tjänster. Jag beskriver istället hur jag under knappt fyra år fick mandatet att utveckla en snävt tilltagen roll till en bred samt djup roll inom det lilla familjeföretaget, med annonsbudget och stort eget ansvar att möta uppsatta KPI:er. Att jobba i ett litet företag skapar dessutom en mycket mer personlig relation gentemot din arbetsgivare, olikt hur det är på ett stort företag där du vet vem chefen är men att han eller hon kan lika gärna missta dig för en besökare i korridoren.

Exempel 2:

Chaufför och vaktmästare….där jag förr såg tjänsten som tämligen enkel: Transport av människor och tillhörande bilvård.

Om du haft förmånen att läsa min senaste jobbansökan kan du se att jag inte längre målar upp tjänsten på det viset. Jag fick förtroendet att med en bil transportera människor som du i vardagen kanske finner på en parkbänk, under en bro eller inom psykiatrin. Vanliga människor som hamnat snett i livet och som nu faktiskt behöver köras från A till B. Att ha erfarenheter från taxi hjälper verkligen, ett jobb som gör dig van att möta och spendera tid tillsammans med människor med olika bakgrund, på den lilla ytan som en bil är, under allt från en till åtta timmar eller mer + att du har vanan med dig att köra under svåra förhållanden vädermässigt, i storstadens rusningstrafik eller mil efter mil genom skogen. Du som kört taxi är dessutom beredd på att oväntade saker kan hända eller sägas under körningen, saker som kan vara känslosamma och där du ibland måste vara tolerant bortom din egen person.

Tro dock inte att din egen bild av en tjänst är samstämmig med hur du uppfattas. En rekryterare kan ha uppdraget att söka rätt på en person med rätt kvalifikationer. Om det involverar en person som har erfarenheter kring digital marknadsföring, kan det spela mindre roll att du (jag) lyfter fram relationen i ett litet familjeföretag.

Om ett företag rekryterar till en transporttjänst t.ex. budbilsservice ska du (jag) inte tro att saker som förtroende och utmaningar i att hämta på rättspsyk är avgörande för om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte. Det finns så många olika nyanser i varje rekrytering att du bara kan göra ditt bästa och lära dig hur du hela tiden kan bli bättre.

Eller så börjar du skriva jobbansökningar som faktiskt leder till jobb, om vi ska tro Erik: Så får du jobb var du vill (utan kontakter).

Erik, som jag levererade till för flera år sen, har ett av Sveriges mest lästa blogginlägg kring hur du får drömjobbet. Budskapet är att du ska kunna argumentera för två saker:

  1. Varför du valt att söka ett jobb hos “oss”.
  2. Visa att du har “go” och passion, att du verkligen vill ha jobbet.

Exakt vilka ord du ska mata in i ditt personliga brev kan jag inte säga. Du är unik, din längtan är unik och företaget du vill jobba på är unikt. Men några ord på vägen:

  • Om ditt personliga brevs stycken samtliga inleds med ett “jag”, tänk om, skriv om. Tänk “vi”.
  • Skriv inte vad du gjort, skriv vad du vill göra.
  • Berätta inte om vad ditt första jobb var, skriv istället hur din framtida roll ser ut.

Mitt eget råd till dig som är jobbsökande under coronakrisen: Nu när arbetslöshet snabbt blivit vardag för så många, sluta sticka under stolen med att du är mellan jobb, fritidsforskare, arbetslös eller likande, men skriv för allt i världen inte att du söker nya utmaningar. Skriv istället vad du faktiskt söker. Det kan leda till ett nytt jobb, det kan leda till att du har lättare att skriva en jobbansökan, när du gjort klart för dig, skrivit ner, vad du är på jakt efter. Kanske kommer du på att du inte alls vill fortsätta med samma arbetsuppgifter eller att du tycker bäst om att jobba på distans, snarare än att stiga upp i ottan, frysa på busshållplatsen och trängas på ett kontor i centrala staden?