5 LinkedIn-tips för dig som vill jobba för ett jobb

Du får inget jobb. Du kan bli tilldelad ett jobb av en arbetsgivare men du får det inte utan insats. Möjligen om du är etablerad och erfaren, att du kan bli headhuntad. Men majoriteten av arbetssökande, skulle jag påstå, är inte i den sitsen att de hux flux får ett jobb. Du måste istället investera av din tid och idag får du lära dig om hur LinkedIn kan vara vägen till ditt nya jobb!

För ett bra tag sen skrev jag här på bloggen om hur du lyckas med din LinkedIn-profil. Jag har även skrivit om 7 saker du inte bör ägna dig åt på LinkedIn. Det är trots allt ditt professionella jag som ska synas på LI. Således inga uppdateringar om vad du äter till lunch eller vad du gjorde med din partner/fru/man/familj förra helgen.

LinkedIn är inte bara en CV-databas. Det är som Facebook fast utan allt trams. Visst finns det de som skriver saker som du inte uppskattar, men det är bara att scrolla vidare eller dölja. LI-algritmen är hyfsat duktig på att förstå vad du vill se i flödet. Du missar inget.

Bli framgångsrik (nåja) i din användning av LinkedIn:

  1. Börja med, eller fortsätt, att följa personer snarare än att spamma kontaktförfrågningar. Ta dig tiden att kolla upp så att personen har en publik aktivitet, kolla så att personen du ska följa faktiskt är aktiv på LinkedIn. Jag brukar strunta i att följa personer som inte är aktiva i flödet.
  2. Börja med, eller fortsätt, att connecta med alla som dyker upp i appen. LI föreslår personer inom din bransch och har du inget bättre för dig; tokspamma* kontaktknappen (vilket går helt emot första punkten, jag vet). Börjar du från noll, jobba dig upp mot minst 500 kontakter och allra helst ett par tusen. Tjusningen med så många kontakter är att ditt flöde sen aldrig blir tråkigt. Men spamma inte om du har ett befintligt personligt varumärke att vårda. Fast iofs, så kommer bara en person i taget se din förfrågan, inte att du söker många nya kontakter snabbt. LinkedIn kommer dock förr eller senare att begränsa ditt konto om du connectar med alla du ser.
  3. Börja med, eller fortsätt, att skriva kommentarer på andras inlägg. Välj själv om du vill vara en ryggdunkare eller en som faktiskt har något vettigt/konstruktivt att säga. Undvik om möjligt att kommentera utifrån din egen upplevelse, om andras upplevelse. Kommentera med fokus riktat mot personen som skrev inlägget.
  4. Börja med, eller fortsätt, att gilla andras inlägg. Men ta det varligt, du vill inte att din egen aktivitet enbart ska bestå i att du gillar vad andra skriver. Variera traditionella tumme-upp med ”fira” och ”insiktsfullt” (om det är relevant). Mer om det i nästa punkt.
  5. Börja med, eller fortsätt, att publicera egna inlägg. Skriv om din arbetslivserfarenhet, din utbildning, knypplings-kursen, vad du lärt dig genom livet i arbete, vad du vill dela med dig av. Det sista är nyckeln. Du vill vara så pass självutlämnande att den som läser ska känna något. Då kommer de att gilla eller kommentera, mer så än om du bara berättar om hur bra du är. Tagga inlägget för ökad spridning t.ex. #bjornsennbrink. Tagga en person (så här; @bjornsennbrink), om ni har en affärs- eller jobbrelation. Spela in en video, istället för att skriva. Eller skriv och kör video i samma inlägg. Glöm inte undertexterna till videon…ojoj…hur man bäst skapar inlägg på LinkedIn förtjänar en egen bloggpost!

Dags att planera och att starta produktion av content för LI:

Nu när du vet VAD du ska göra på LinkedIn är det dags att skapa ett system. För jag lovar dig, det ska mycket till för att du ska orka med och komma ihåg allt du måste göra INNAN du öppnar LI-appen.

Veckoplanering för publicering och aktivitet på LinkedIn.
Skapa content värt att dela alla veckodagar på LinkedIn

Jobba med det verktyg du finner bekvämt. Jag föredrar Trello och Buffer. Det blir en del copy-n-paste men hellre det än att samla alla idéer i hjärnan. Scrolla nedåt för att se vad du ska publicera, återvänd till din verktyg och börja skapa. Allt du skapar samlar du på hög, sen gör du en liten sortering, skapa små kluster av content, du finner rent av en röd tråd och sen portionerar du ut inlägg på de olika veckodagarna:

Måndag – Vad bär du med dig från helgen, vilka insikter och lärdomar vill du lyfta fram i en professionell kontext? Det kan vara att du var ute i skogen med familjen och insåg hur pyttesmå alla vi människor är inför naturens väldighet. Lite filosofiskt sådär. Ett eget inlägg på måndagar rekommenderas.

Tisdag – En video där du lägger ut orden om vad som händer i din värld och hur du ser hur andra kan ha nytta av det. Det kan vara att du läste en bloggpost på bjornsennbrink.se om hur du blir effektiv med LinkedIn. Lite smart sådär.

Onsdag – Idag skriver du text på din blogg eller i Notes, det behöver inte bli klart men ha som vana att skriva minst en gång i veckan. Tänk på att det ska vara värt att läsa av någon som inte känner dig och din tillvaro. Lite utbildande sådär, för dig själv och för andra när du publicerar. Glid in på LinkedIn och kommentera ett par inlägg du gillar.

Torsdag – Läs vad andra skriver, ta till dig av vad andra skriver och skriv några stolpar i Notes. Bra att ha inför nästa onsdag.

Fredag – Publicera det du skrev klart i onsdags. Tagga rätt, lägg in en mention och lägg ev. länk i första kommentaren. Släng in några gilla och önska trevlig helg. Det vanliga artiga.

Några tankar om LinkedIn och din aktivitet på LI:

Bestäm från början för att ge mer än vad du räknar med att få tillbaka. En bra tumregel är att ge 5 och få 1, vilket översatt till LinkedIn-aktivitet blir att du gör något för andra fem gånger innan du berättar något om dig själv en gång.

Du som läser det här, tror jag, har en LinkedIn-profil. Du kan vara en person som vill lära dig mer om hur man bäst nyttjar LinkedIn. Du kan också vara en person som är nybörjare på hela LinkedIn-grejen, men som inte riktigt fattat poängen när du redan använder Facebook eller någon annan kanal. Du kan också vara en person som jag, som spenderar minst 1-2 timmar varje dag med att vara aktiv på LinkedIn.

Det är viktigt att känna till, att det inte finns en magisk formel för LinkedIn som passar för alla. Du kanske råka connecta med 1000 personer som inte alls passar in med det innehåll du publicerar senare. Om du är ny på LI ska du räkna med en inkörningsperiod. Jag började vara aktiv i slutet av 2018 och kan säga att först nu två år senare jobbar LI åt mig.

Är du jobbsökande och använder LinkedIn ska du även ta dig en funderare på vad du vill publicera. Tänk på att en arbetsgivare som gör research kommer att finna din profil. Undvik för allt i världen att ge dig in i hätska debatter. Jag har som regel att inte uttrycka någonting negativt om jag inte samtidigt kan peka på det motsatta eller argumentera för min sak. Visst har jag gjort avsteg från det men GLHF om du vill scrapa alla mina uppdateringar. Det tjänar ingenting till. Lika lite som ditt missnöje över något inte spelar någon roll.

Om du missade länken ovan, läs gärna om sju saker du ska undvika att göra på LinkedIn.

* Att tokspamma efter fler kontakter är en metod jag använde innan jag fann mig själv på LI. Metoden uppskattas inte av alla så du ska inte räkna med att alla accepterar. Det senaste året har jag varit mer restriktiv med hur jag connectar på LinkedIn. Särskilt i min nuvarande roll är det mer passande att följa andra användare. Visst connectar jag fortfarande men inte alls i samma omfattning som tidigare.