BJÖRN: Jobb och företagande – BjornSennbrink.se

Tankar, vägledning etc. kring arbetsmarknad och egenföretagande.


På en perrong står Agneta. Hon arbetar på en redovisningsbyrå i centrala Stockholm. Idag är hon på väg hem tidigt. Coronakrisen är högst verklig, oron och osäkerheten går att ta på. Flera andra står där på perrongen, också på väg hem. En del stirrar tomt framför sig, andra tappar nästan sin latte när de roddar en livesändning. Agneta försöker sig på en gynnsam tolkning av situationen: Det är som att få gå hem pga sjukdom och om det håller i sig blir det som semester, fast i april.

Hemma är det tyst och stilla. Det knarrar i golvet när hon går in i köket, det knäpper till i skåp och väggar. Hemmet är inte vant vid rörelse den här tiden på dygnet. Köksbordet rensas och laptopen ställs upp. Agneta jobbar på några timmar innan det är dags att avsluta för dagen. Kläderna hon tog på sig inför resan till jobbet imorse åker av och de sedvanliga sysslorna tar vid. Hon svänger ihop lite att äta och efteråt inser hon att klockan inte alls är 18:00, hon är bara 17:00. När hemresan på tunnelbanan redan gjorts fick hon en extratimme, utan att hon tänkte på det. Supernajs!

Läs mer

För oss som jobbar hemma är risken för en självkarantän hemma pga corona inte en så stor sak. Om vi bortser från samhällseffekter som ökat vårdbehov innebär liksom vad drabbade upplever i form av feber, hosta mm så är jobb hemifrån inte en katastrof, så länge ditt jobb bara kräver en dator med internetuppkoppling.

Läs mer

Våren 2008 satte jag upp “min” första WP-webbplats. En litet bussbolag i Örebro var min kund och för några tusenlappar fick det företaget en informativ webbplats, mest för att de skulle ha någon slags webbnärvaro.

Läs mer

Hur ser den skriftliga kommunikationen ut i ditt företag? Hur du kommunicerar med dina befintliga och potentiella kunder har stor betydelse för hur företaget uppfattas av dem.

Ett företag kommunicerar otroligt mycket i text. Allt du skriver är kommunikation – alla mejl, alla nyhetsuppdateringar, alla kundbrev, alla lathundar, alla webbtexter. Om din skriftliga kommunikation fungerar bra kan den bidra till ökad försäljning och ökat förtroende. Om den däremot fungerar dåligt kan den istället bidra till missade affärer och tappat förtroende.

Läs mer

Tankar har funnit genom åren…kring att sälja SUVTEST. Jag vet inte vem som skulle kunna vara köpare. Kanske en reklambyrå med generalagenter som kunder. Eller en större koncern i bilhandlarledet som ser chansen att bygga vidare på en inarbetad domän för t.ex. content marketing bortom reklammaterialet som generalagenterna levererar.

Ett stort aber är dock kopplingen mellan SUVTEST och Herr Sennbrink, den kopplingen är svår att ta bort och därför ser jag helst att jag följer med på köpet så att säga, vid en eventuell försäljning. 

Så..vad är SUVTEST?

Det är en motorsajt, ett webbmagasin, eller kanske rent bara en liten blogg. Den lilla bloggen konkurrerar dock på Googles-förstasida med traditionell motorpress och andra kanaler för distribution av tyckande om bilmodeller.

SUVTEST är en smal sajt nischad mot SUV-segmentet. Det är i skrivande stund bara Ferrari som inte har en SUV i sitt modellprogram. Det är ett segment som äter upp personbilarna så pass att Ford lagt ner vissa modeller för att satsa mer på SUV:ar och pickuper (som säljer som smör i solsken i USA).

Så..varför sälja SUVTEST?

Livet har sin vändningar. 2018 fanns det små möjligheter att fortsätta testa bilar. Planen fanns i början av året att testa fler än den enda Mercedes som provades i april 2018. Den i sig var väldigt speciell, sett till pris och prestanda. Lite av en avslutning för egen del. Jag slutade(?) med en SUV som är snabbare än Ferrari F40.

Trenden inom bilvärlden är dessutom att fler hybrider och elbilar kommer ut på marknaden. För att testa en elbil krävs en investering för att kunna ladda testbilarna. Att parkera testbilen på torget över natten känns sisådär och att ladda utan trefas bör man kanske undvika. 

Hur som helst. SUVTEST drar fortfarande relativt många besökare. Det är inte Aftonbladet men ca 10 000 besökare i månaden är långt mer än vad jag kunde tro när sajten startades hösten 2013. 

Det känns nästan lite vemodigt att sälja. Samtidigt finns det investeringar på önskelistan som jag skulle komma närmare med mer kapital på fickan. SUVTEST kan vara en bra investering för den köpare som har kontakterna och möjligheterna att utöka samt finna nya finansieringsmöjligheter. Ingen kommer att sluta tillverka SUV:ar inom en snar framtid och få kommer sluta söka online efter kunskap om nya eller begagnade SUV:ar.

Så..vad kostar SUVTEST?

Jag gjorde en analys på Domainstats nyligen som berättade att domänen är värd 40 000 kr och att domänen+innehållet har ett värde på 187 000 kr. Det för mig belopp som faller i nederkant för vad jag skulle sälja för.

Det här är alltså inte en sajt som kommer att gå för en liten slant. Jag är inte korkad, det finns potential att utöka och därmed locka till sig nya former av annonssamarbeten. SUVTEST är alltså till salu. Vill du komma med ett seriöst bud, börjar vi med mejlkontakt: konsult@sennbrink.se (Sennbrink Kommunikation).