Björn Sennbrink: Content Manager

För drygt ett år sen jobbade jag som digital marknadsförare hos en researrangör. Alla vet att det idag inte existerar en resebransch att tala om. Mitt jobb försvann som väntat och jag började spendera allt mer tid på LinkedIn. Där hade jag en stående sökning (content AND sökes) och en dag dök ett uppdrag upp. Det korta konsultgigget utvecklades under sensommaren till ett jobb. Härligt att slippa fylla i tidrapporter och iallafall inte få någon ersättning pga företagandet.

Nu i mars 2021 har jag gått från att vara arbetslös egenföretagare, till content writer, till head of content, till att lägga ner min firma, till att arbeta som content manager. Och jag är om möjligt än mer aktiv på LinkedIn.

Faktum är att jag tillskriver min aktivitet på LI som starkt bidragande till var jag befinner mig idag. Jag befinner mig rent fysiskt på samma plats som för ett år sen. Fast med helt andra saker på min datorskärm och fler digitala möten.

Att jobba som content manager betyder i min roll ett brett ansvar. Jag har fått stifta bekantskap och jobba med flertalet väldigt mycket mer erfarna än mig inom e-handel. Jag har dessutom haft förmånen att jobba med specialiserade och externa samarbetspartners. Allt sammantaget är min nuvarande roll flera gånger om mer komplex än vad jag jobbat med tidigt.

Som det ska vara.

För om det är något jag lärt mig under 2020 är att inget ska tas för självklart. Bara för att jag jobbat med en sak tidigare betyder det inte att det ska ges samma tyngd i en ny roll. Jag tycker det är fantastiskt stimulerande att jobba som content manager inom e-handel (eller snarare intill e-handel eftersom jag är anställd av en digital tillväxtbyrå som stöttar varumärken, kedjor och digitala aktörer).

Där jag i tidigare roller varit relativt avgränsad är jag idag inte lika mycket så. Min roll har som jag skrev ovan utvecklats snabbt på kort tid. På min LinkedIn-profil listar jag mina delroller:

  • 1 x Content Writer/Copywriter
  • 1 x Content Research
  • 1 x Content Distribution
  • 1 x Content Management
  • 1 x Lead Generation Facilitator
  • 1 x WP Web Content Management
  • 1 x Press Release Researcher & Writer

Skulle jag våga mig på en jämförelse mellan min nuvarande arbetsplats och den förra, så är nuläget en seglats i full storm och förra arbetsplatsen mer av en stilla roddtur i solnedgången…

Det är som du läser om i fackpressen, fullt ös medvetslös inom e-handeln och om du kan hålla kursen i ditt eget arbete, hoppa på skutan om du ges möjlighet. Jag har bara varit ombord i drygt ett halvår och har inga som helst drömmar om att finna en trygg hamn. Snarare det omvända, jag vill att det ska blåsa hårdare!