Min första lägenhet fanns på adressen Oskarsplatsen 1 i Örebro. Där bodde jag på 27 kvm. Lyhört så in i Norden. Fyllekajornas brölande ekade mellan huskropparna varje fredag och lördag. Själv jobbade jag (körde taxi) eller spelade datorspel. Ett ganska bra ungkarlsliv med gångavstånd till allt i Örebro city och trevliga grannar dessutom.

Det var det äldre paret intill mig som bidrog till att jag fick hyreskontraktet. Min morfar kände det här paret som i sin tur kände fastighetsägaren, vars dotter var hyresvärd. Suveränt att ha kontakter när en söker efter en liten etta i centrala Örebro, med lagom hög hyra.

Vi brukade umgås lite då och då, vi grannar. Faktum är att utöver en kollega som flyttade in några år senare, umgicks jag bara med herr och fru Larsson, av de som bodde i huset.

Erik, som han hette, hade en läshörna längst in i deras våning. Där brukade vi samtala om ditten och datten, jag minns inte vad vi talade om men jag minns att det kändes bra.

Ibland brukade Erik komma och plinga på. Han bad mig komma över när jag hade tid. Han behövde nämligen lära sig programmera videon.

I den tryckta TV-tidningen stod det en sifferkod. ShowView-koden. Den ville Erik ha hjälp med att mata in. Jag skulle tro att Erik var runt 80 vid det här laget.

Lite senare i livet kom Erik förbi igen. Han hade en lång lista med ord. På engelska. Som han ville ha hjälp att översätta.

Erik hittade saker att lära sig, för att hålla hjärnan igång. För att inte bli gammal jättesnabbt som min morfar blev.

Jag minns inte om jag bodde kvar på Oskarsplatsen men jag fick på något vis veta att Erik cyklade Oset runt. När han var 90 år.

Det är aldrig för sent att börja lära sig något nytt. Att mata hjärnan med det okända. Istället för det man känner igen.

DC? AC? Ja, och faktiskt även BC:

  • During Corona
  • After Corona
  • Before Corona

Måndagar var BC veckodagen när jag jobbade med Google Ads och Facebook Ads. 

Nu, DC, är måndagar en dag att mata hjärnan, som den infovore jag är. 

Jag startade med en studie fr Kina om hur sortering i e-butiker behöver upplevas som oväntad och framkalla glädje, testat på data från Alibaba.

Vidare till en italiensk studie om vikten av social lokal förankring för att främja altruistiska motiv vid crowdfunding. 

Österut för en studie om hur konkurrenskraftiga sydeuropeiska länder är inom turism. 

Avslutade med en djupdykning i klusteranalyser och algoritm-kontrollerad segmentering samt dess inverkan på rekommendationer i e-butiker och tankar om hur detta kan ge bättre svar på hur och när content talar rätt budskap till kunden..

…när vare sig en linjära eller cirkulära kundresan tycks kunna åstadkomma det?

Mycket nytt att lära mig!