Tvättmaskin: 16 dagars leveranstid blev tre timmar när vi handlade lokalt istället för på MediaMarkt.

Bra service hos Frino El när vi behövde ny tvättmaskin

Vår tvättmaskin gav upp i inledningen av augusti 2022. Några dagars tappra försök att åtgärda den genom rensning av filtret visade sig vara fruktlösa. Den som först antogs vara igensatt filter visade sig snabbt vara ett större fel. Kanske någon stötdämpare som lossnat, för usch vad det slog hårt vid centrifugeringen. Vi brydde oss inte om att felsöka utan beställde genast en ny på MediaMarkt, 5-7 dagars leveranstid. Det skulle vi kunna klara av med lån av tvättmaskiner.

Men leveranstiden ökade oväntat någon dag senare. Detta eftersom vi köpte till bortforsling och installation. Fem till sju dagars leveranstid blev plötsligt sex till 16 dagar!

En dags bortatvätt senare togs beslutet att handla lokalt.

När vi bodde i Örebro var det ofta de stora kedjorna som blev platsen för diverse inköp. När vi bott ett tag i Nora insåg vi att det faktiskt är billigare att handla lokalt istället för att åka iväg. En uppsättning nya vinterdäck til vår förra bil blev flera hundra kronor billigare jämfört med den stora gummiverkstaden i Örebro. Och även om det inte alltid är billigare så är det ofta förenat med en högre grad av personlig service.

Som när jag lagade bilen tidigare i sommar, ett långt rör hade äntligen kommit från Frankrike och vi skulle få AC i bilen (kyler skönt nu). Med 3 km hem från bilverkstaden (Ledin Bil i Nora) och en öm fotled så frågade jag om jag kunde få skjuts hem. Inget betala extra för lånebil som i storstäderna där det iofs också finns kollektivtrafik (närmast det i Nora är båten Plaskus). Visst, inga problem och när bilen var klar blev jag upphämtad för resan till bilverkstaden.

När vi investerade i nya ytterdörrar nu i sommar (byts under hösten) så var de på kampanj. Så det lokala idrottshäftets rabatt gällde bara handtagen (trycken) men jag fick iallafall fem procent på redan prisnedsatta ytterdörrar. Små saker som säkerligen kan räknas hem av säljaren när vi återvänder som kunder eller när jag bloggar om riktigt bra service på Bolist/Mobergs bygghandel i Nora.

Åter till tvättmaskinen.

Vi hade beställt en Samsung på MediaMarkt och hade accepterat 5-7 dagars leveranstid + köpt till bortforsling av den trasiga maskinen (som vägde ca 70 kg) och installation av den nya. Men eftersom leveranstiden skulle bli så lång tog vi beslutet att kolla med den lokala Electrolux-handlaren istället.

Ett besök där runt lunch, ett köp och extremt snabb hemleverans; nya maskinen installerad på 3 timmar efter köpet (via Frino El i Nora). Superbra bemötande från första besöket till leveransen och installationen. Nya maskinen är knäpptyst jämfört med den gamla. Vi gick från en Bosch Maxx7 Sensitive till en Electrolux PerfectCare 800.

Not: MediaMarkt tog emot ett samtal ca 12:00 en dag där vi avbeställde. Fyra timmar senare skickar de maskinen. What?! Utrymme för optimering av e-handelsaffären således där interna kommunikationsflöden behöver ses över för att värna kundupplevelsen. Nu blev det extra tid i telefon med kundservice och med tanke på fadäsen med den trasiga Whirlpool-diskmaskinen köpt hos MediaMarkt hösten 2021, tveksamt faktiskt om vi kommer att handla där igen. Precis som hos Jula var de tvungna att vänta på returen innan de kunde kreditera köpet.