Jobb och företagande
Tankar, vägledning etc. kring arbetsmarknad och egenföretagande.

Kunskap som grund för rätt och relevanta beslut om din marknadsföring

Småföretagare är en utsatt grupp när det handlar om försäljning av mer eller mindre trovärdiga, seriösa, prisvärda och relevanta annons-, PR- och reklamtjänster. En sökning på Google efter bluffaktura ger skrämmande många träffar, såväl anonyma foruminlägg som artiklar i flera olika tidningar – Mörkertalet är sannolikt stort och många betalar bara för att slippa känslostormen som ett bestridande medför?

Det här är ett långt inlägg, baserat på ett utbildningsmaterial av undertecknad. När du läst det här är förhoppningen att du genom ny kunskap kan undvika att fastna i obalanserade avtal, att sitta med höga kostnader för värdelösa tjänster och framförallt att du ska kunna känna igen skojarna och deras metoder nästa gång telefonen ringer.

Ordlista

  • Online = På/via internet som nås med en dator, telefon eller läsplatta.
  • Sökmotor = Tjänst på internet för att finna hemsidor, privata och företags hemsidor.
  • Katalog = Varianter av telefonkatalogen, lokaldelen, företagskatalog, digital eller i pappersformat.
  • Toppdomän = TLD, Top Level Domain. Punkt SE (.se), Punkt Com (.com) med flera är toppdomäner.

Annonser / Kataloger
Erbjudande om annonsering i sökmotor, katalog, företagsregister och liknande. Du blir erbjuden medverkan mot en mindre summa som påstås förbättra din rankning på sökmotorresultatsidorna. Du blir erbjuden att betala extra för ”nyckelord/branschord”, framhävd placering och andra förmåner.

Kataloger, digitala och tryckta, är ingen nyhet. På nätet har dessa länkkataloger haft viss betydelse för en hemsidans möjlighet att ranka bättre än andra. På papper har vi levt med telefonkatalogen från Televerket och frågan du måste ställa dig är: ”Hur hittar mina kunder mitt företag?”. Är t.ex. det relevant för dig att finnas med alla möjliga kataloger och hur mycket måste du sälja för att tjäna in kostnaden som en medverkan utöver grundinförande kostar dig?

Annonsskojare / Katalogskojare
En variant att uppringaren påstår att de tecknat avtal med dig tidigare och undrar om du vill förnya. Samtalet handlar om hur du riskerar att förlora synlighet på internet om du inte förnyar.

En annan variant är ett erbjudande om att tas bort ur en katalog/ett register, men bara om du först betalar ett års medverkan. Uppringaren vill gärna bekräfta ditt företags uppgifter med målet att kunna spela in dig på band, redigera inspelningen och hävda sin rätt med hjälp av inspelningen i senare rättsfall. Hot om inkasso och Kronofogden är vanligt om du inte betalar.

En tredje variant är erbjudande om ”redaktionellt” utrymme i en företagskatalog i utbyte mot att du annonserar samtidigt. De påstår att katalogen ska delas ut till potentiella kunder, ibland väldigt lokalt, och vem vill inte ha fler kunder? Kostnaderna varierar men det troliga är att du kommer att tjäna mer pengar på att annonsera i etablerad press.

Ytterligare en variant är de olika telefonkatalogföretagen vilket ibland även inkluderar Eniro. Deras tjänster är till viss del utdaterade men om du vet med dig att dina kunder använder Eniro för att söka efter tjänsteleverantörer (istället för att använda Google eller Bing) så kanske 7000 kr ex moms/år känns prisvärt. Läs även http://www.resume.se/nyheter/2011/08/26/eniro-polisanmalda-for-bed/

Två egenföretagare har vittnat för mig om hur de i kontakt med Eniro blivit erbjudna en prissänkning när de tvekat. Det brukar låta något i stil med att säljaren har rätt att göra så för ett begränsat antal kunder varje månad, antagligen i syfte att få kunden att känna sig utvalda. Själv tycker jag att dumpa priset från knappt 7,000 kr till under 2,000 kr luktar lurendrejeri. Var det så att 2,000 kr var det egentliga priset för tjänsten, eller?

Värt att påpeka är att annonsering i lokala tidningar och annan tryckt media inte alltid är dåligt. På landsorten och även i städerna är reklamtavlor, tidningar, annonsblad och liknande bra sätt att marknadsföra ditt företag.

Om du känner dina kunder väl och inte känner ett behov av att marknadsföra dig så mycket via tryckt material kan du istället testa sökordsannonsering:

Sökordsannonsering
Det här är en tjänst där du anlitar en konsult eller större firma för att ”köpa” sökord. Vad du köper i praktiken är ett bud i vad som är som en auktion. Google Adwords fungerar så. Du startar kampanjer och väljer ut vilka sökfraser som du vill synas på med en eller flera annonser. När någon söker på t.ex. ”ved” eller ”städning” kommer din annons att tävla mot andra annonser om de bästa positionerna på sökresultatsidorna. Det finns väldigt många inställningar, strategier och optimeringsmöjligheter kopplade till Adwords. Du betalar för varje klick på din annons.

OBS: Det är sant att Google ibland sänder brev eller e-post med erbjudande om att ”komma igång med Adwords” inklusive en värdecheck (som inte kan omsättas i kontanter). Dessa erbjudanden kommer även till företag som redan använder Adwords. Dessa brev är inte en bluff om du inte uppmanas att ange ditt användarnamn eller lösenord till ditt Google-konto, då ska du dra öronen åt dig och läsa mer om ”phising”.

När du ”köper” sökord (kallas även för SEM, Search Engine Marketing) kan du välja att lägga ett lågt bud och chansa på att din annons ska visas (du kan få statistik på allt tänkbart). Lägger du dig för högt spenderar du mer än vad du tjänar. Företag som säljer tjänsten att sätta upp kampanjer lägger på 10 till flera hundra procent på vad klickkostnaden faktiskt är. Kostnaden per klick kanske är 1 kr och du får betala 10 kr, förhoppningsvis till någon kompetent nog att driva värdefull trafik till din hemsida.

Bluffakturor (ren bluff och erbjudanden som ser ut som fakturor)
En bluffaktura kan komma från registrerade företag i Sverige, komplett med namn på befattningshavare och kontaktadresser samt hemsidor som ger ett seriöst intryck.

En faktura ska ses som en bluff om den kommer från ett företag som du inte haft kontakt med, om produkt levererats utan att du haft kontakt med företaget, om fakturan kommer till dig utan att du först fått leverans (det här kan vara avtalat t.ex. vid köp av webbtjänster), faktura som inte stämmer med vad som avtalats, vad som levererats och där du känner dig vilseledd.

Det finns verkliga erbjudanden som är utformade att liknas vid en faktura, ibland tydligt specificerat, ibland på baksidan eller på framsidan med väldigt liten text på en plats där du inte förväntar dig den informationen. Dessa erbjudanden befinner sig i en gråzon mellan vilseledande marknadsföring och rena bluffakturor. Vaksamhet rekommenderas och bestrid alla fakturor du bedömer som ogiltiga!

Domänskojare (förnyelse, nyregistrering etc.)
Det som anges ska ses i skenet av vilseledande och inte alltid en äkta bluff. Att förnya domännamn, att sälja tjänster för att bevaka när domännamn löper ut, fakturor för förnyelse ska betala och liknande – är legitima tjänster som utföras av registrerade och seriösa företag.

Ett domännamn kostar mellan 80 och 250 kronor per år beroende på vem som är så kallad registrar och vilka övriga tjänster som ingår t.ex. webbhotell, databaser och e-postkonton. Priserna för kompletta paket varierar från några tior per månad till tiotusentals kronor per år. Kostnader som konsulten har för att övervaka och administrera dina domännamn adderas till de fasta kostnaderna.

Domännamnsförnyelse-bluffarna handlar om att någon ringer till dig med ett erbjudande om att ”skydda” ditt företagsnamn under toppdomäner utöver den du har idag. Det vanliga scenariot är att någon okänd gjort vissa anspråk på en domän som liknar din med skillnaden att det är toppdomänen som är annan. Säljaren du har i luren erbjuder dig förtur till berört domännamn. Inte sällan kommer erbjudande om att registrera samma namn under flera toppdomäner och över längre tidsperioder. Det är vanligt att du ges kort betänketid och att muntliga avtal upprättas.

Om du får ett samtal om förnyelse av domännamn och du känner dig minsta osäker på om du vill förnya, ska du vänta ett par dagar och kolla vad det står på dina fakturor. Kontakta din nuvarande registrar och fråga om någon hos dem sökt kontakt med dig eller om de anlitar ett säljbolag. Om du får nej (vilket är troligt) bör du inte förnya dina domännamn via annan part.

Du bör känna till att uppgifter om när domännamn under toppdomänen .se löper ut, vem som äger dessa och vilken registrar som är anlitad – är offentliga uppgifter som finns att hämta på www.iis.se – Det går således att bygga en tjänst och ett erbjudande baserat på dessa uppgifter. Läs även https://www.iis.se/domaner/registrera/oseriosa-metoder.

Falska varningslistor/Falsk hjälp, konsultation, rådgivning
Bluffmakarna är sofistikerade till den grad att de inte bara ger dig kostsamma erbjudanden, de erbjuder dessutom hjälp/rådgivning mot vad de påstår vara andra bluffmakare. En komplett cirkel således, där ett scenario kan vara:

En företagare blir erbjuden en tjänst (t.ex. sökmotoroptimering) och får en faktura för jobbet. Resultatet uteblir (till exempel för att SEO-tjänsten inte står sig i den tuffa konkurrensen) och företagaren uppmanas att fortsätta betala eftersom ”sökmotoroptimering är något som tar lång tid/Google har ändrat sin algoritm/länkbyggandet går trögt” (ursäkterna/förklaringarna kan variera).

Företagaren fortsätter att betala för en värdelös tjänst fram till den punkten att tjänsten vill sägas upp. Lyckas företagaren inte säga upp avtal kliver nästa bluffmakare in på arenan och erbjuder hjälp. Inte sällan slutar det med att företagaren sitter fast i två avtal och betalar för två värdelösa tjänster.

Slutord:
Viktigt att poängtera är att det finns en gråzon inom vilken en del företag valt att röra sig i kontakten med befintliga och presumtiva kunder. Ett erbjudande behöver inte alltid vara en bluff bara för att du inte förstår. Rent hypotetiskt kan vi också behöva fråga oss själva om vi också arbetat enligt nedanstående metoder om vi befunnit oss i branschen som säljer olika former av annonsering online och offline?

Relevanta länkar:

  • Advokatfirman för Marknadsrätt, en resurs för dig som är beredd att betala för att lära dig mer och för att ta ditt ärende till rätten.
  • Marknadsdomstolen, en resurs för dig som vill läsa om avgöranden och annat relevant för din situation.
  • Småföretagare mot Yellow Register Online, en ideell förening som kan hjälpa dig om du hamnat i rätten efter affärer med YR.
  • Peter Forsman, abuse-ansvarig på .SE, bloggar (privat) väldigt ingående om aktuella skojare komplett med information om vilka personer som finns bakom kulisserna. Inläggen kan vara lite svåra att hänga med i men om du tar dig tiden att förstå så finns det mycket att lära sig av Peters genomgångar.
  • Svensk Företagsförening
    Arbetar aktivt med att bekämpa bedrägeribolag i alla dess former.
  • Företagarna har en medlemsförmån som handlar om hur du som företagare kan hantera bedrägerier.
  • Vemringde.se är en webbtjänst där du kan söka på telefonnummer. Gå hit om du efter en sökning hos Eniro eller Hitta.se inte fått någon träff. De mest förekommande telefonnumren brukar ha kommentarer om vad som sägs under samtalet samt vilket företag som ringt dig.

Bubblorna som sprack

När jag var i USA nyligen hade jag sängen på ett kontor. Bokhyllan var fylld av IT-litteratur och bland alla manualer hittade jag en bok om Boo.com (IT-bubblan som sprack).

Gunnar Lindstedts bok om Boo.com är intressant för alla vi som på något sätt påverkades av IT-yrans uppgång och fall.

Det är pang på genom hela boken och det är egentligen bara sista sidorna vi kan vara utan, där Gunnar raljerar över att IT är hemskt och att skolbarn ska ges mer gymnastik istället för att slösa bort tiden vid datorn.

Boo.com var ett företag som under IT-yran 1998-2000. Boo.com värderades till flera hundra miljoner dollar även fast intäkterna och lönsamheten uteblivit under uppstartsfasen. De storslagna planerna var i själva verket ett luftslott uppbyggt av förväntningar om framtida vinster.

Brist på intern styrning, diffusa specifikationer om ens några, slöseri med riskkapital och ständiga förseningar av webbplatsen bidrog sakta men säkert till undergången. När sajten väl lanserades gjordes den med försening och en komplexitet som närapå omöjliggjorde köp. Lägg där till en kostnadsbild utöver det vanliga.

En annan bok på uppstartstemat är Startup: A Silicon Valley Adventure, av Jerry Kaplan. Den handlar om uppstarten av ett företag, GO, som skulle tillverka en handdator styrd med penna. Samma sak här, förväntningar och pengar som slutar med att bägge försvinner.

Där boken om Boo.com är lättläst (på svenska) är boken om GO desto svårare. Den senare innehåller väldigt detaljerade miljö- och personbeskrivningar vilket är lite tröttande i längden, men inte desto mindre intressant. Två böcker, en om webben och en om hårdvara. Läsvärt för alla som driver eget och vill få perspektiv på tillvaron.

Koll på kostnaderna i företaget

Du har säkert hört uttrycket ”det är inte inkomsterna som gör dig rik, det är de små utgifterna”.

Det här med att se över kostnaderna är verklighet för alla företagare, webbkonsulter inräknade.

För att hålla nere kostnaderna i företaget köpte jag för ett par år sen en billig dator via Dustin. De hade en kampanj på en Dell Vostro som jag har för mig gick på 3000 kr plus moms. Bara genom att strunta i gigantisk hårddisk och kraftfullt grafikkort sparade jag säkert en tusing eller så.

Vidare har jag en mobiltelefon man kan ringa med. SMS finns och en liten kamera. Jag har medvetet valt bort tryckkänsligt glas, 5-11 megapixelskamera, minitangentbord och allt annat lull-lull. Hur mycket lägger du på mobiltelefoner varje år? Hur länge måste du jobba för att tjäna in vad du betalade för din iPhone?

Bärbar dator köpte jag en för några månader sen. Samma sak här som med den stationära, det blev en billig men samtidigt fullt duglig nog att hantera de dokument och WordPress-installationer jag använder den till idag. Dessutom valde jag bort mobilt bredband, vilket iofs har behövts några gånger sen dess..

TV, nej det har jag inte. Bil, ja det kör jag men den är gammal. Drar iofs 1,3 lit/mil men jag har inga stora lån på den och den har hållt ihop snart ett år. Resor? Tja, som fd taxiräv och lite allergisk mot kollektivtrafik så blir det en del taxiresor. Men buss fungerar också t.ex. när SJ står stilla i snön.

Så vad får jag ut av detta, förutom ”lön”? Jo, en stabilitet i mitt företag och privata ekonomi. Att inte tokspendera allt som kommer in är lite som att spara i aktier. Först händer ingenting, sen rör det på sig lite, det går upp, det går ner. Men det är inte becksvart i slutet av tunneln. Långt där borta skymtar en hägring: ”Kostnadskontroll ger belöningar på lång sikt!”

(Vill du lära dig mer om pengar, se ”Capitalism; A Love Story” @ Headweb)

Periodisk sammanställning för Adsense

En av de nya reglerna från och med årsskiftet som gäller för företagare handlar om den periodiska sammanställningen för varor och tjänster. Kör du Adsense på din blogg/webbplats är det här obligatorisk läsning.

För oss som använder eller har använt (undertecknad) Google Adsense är det här kanske något okänt. Jonny Elofsson tipsade oss dock om detta innan årsskiftet genom länkning till Anders Granströms blogginlägg om tre nya momsregler för internettjänster 2010.

Huvudregeln vid försäljning av tjänster till andra EU-länder är att du ska lämna den periodiska sammanställningen kvartalsvis. Du kan dock ansöka om att få redovisa månadsvis. Du ansöker genom att skicka in en skriftlig begäran till ditt skattekontor.

Om du har Adsense på din blogg eller hemsida och tar emot utbetalningar samt bokför dessa som momsfri försäljning inom EU, ska du lämna in en periodisk sammanställning för tjänster. Varje rapport ska in till Skatteverket kvartalsvis.

Att välta en pyramid

En bok som jag läser just nu inleder med att beskriva hur organisationer utvecklats fram till dagens process- och flödesinriktade verksamheter.

Grundläggande kunskap för de flesta med minsta intresse för näringsliv men samtidigt en behövlig repetition för att förstå hur något så abstrakt som sociala nätverk kan tillåtas påverka ledarskap och företagsledning.

Mindpark skriver om hur webb 2.0 är mer än en teknisk webbtrend och definition. Jag håller med och rekommenderar också läsning av artikeln på IDG.se, där det diskuteras hur synen på ledarskap förändras.

Vissa ledare av den gamla skolan uttrycker sitt motstånd mot en ordning som värderar underhuggarnas åsikter minst lika högt som de från personen högst upp på den hierarkiska pyramiden.

En sak jag tagit med mig från min utbildning till logistiker är konceptet ”spindeln mitt i nätet”. Det är sant att ett fågelperspektiv är nödvändigt men om jag inte kan samarbeta med personer oavsett var i ledarskapspyramiden som de befinner sig, kommer jag inte att bli långlivad. Eller?

Platta organisationer är ingen nyhet och har tillämpats med varierande framgång. En del verksamheter kräver tydligt ledarskap och pyramiden går inte att välta utan att företaget stjälper. Andra verksamheter är mer mottagliga för nätverkstänkandet och lyckas tack vare samordning åstadkomma underverk (IKEA som bygger möbler så de passar på lastpallen).

Boken jag läser heter ”Bli en bättre coach och mentor”, av Henry Egidius. Inledningskapitlen är stundtals mest ordbajseri om hur coaching ska definieras och hur det ligger rätt i tiden osv. Men det finns en del guldkorn:

”Snabba och frekventa förändringar är nödvändiga i många verksamheter – men organisationer är av naturen tröga.”
Här är det lätt att visualisera hur pyramidens alla chefsled måste passeras innan något blir gjort, något som med en plattare organisation kanske skulle kunna genomföras snabbare. Ett personalnätverk understött av modern teknik skulle rent av kunna minimera behovet av inblandning av högre chefsled.

Låt de som berörs av förändringen komma med lösningsförslag och stimulera dem till att ta fram sådana. Dock värt att nämnas är att målstyrning inte är ett nytt fenomen men att det idag finns verktyg för att stimulera till ex. kompetensutveckling utan att förlora kontrollen.

”Det folk känner behov av är inte vägledning och instruktion om hur man ska fungera enligt givna mallar. Det är (..) hjälp att bli ännu bättre (man vill ha).”
Till sin hjälp att bli bättre har ”folk” tack vare webb 2.0-teknik en stor portion kollektivt klokskap till förfogande, som Gary Hamel säger i artikeln från IDG. Vad det här visar är att tekniken finns, kunskapen finns, nätverken är högst verkliga men det finns tyvärr alldeles för många företagsledningar som inte tagit fasta på möjligheterna som kommer med det här.

Spontant verkar den här diskussionen inte skilja sig alltför mycket från teorier kring gruppdynamik och inte heller så lite olikt vad jag drillades i nyligen, med helhetsperspektiv på verksamheter, samarbete över avdelningar, förståelse för att alla mottagare i flödet är kunder, att pull är bättre än push, och att har du bara dunderkoll på allt som händer får du automatiskt makt.

Men då är vi tillbaka på toppen av pyramiden..
Med makt kommer rädslan att förlora kontrollen över vad man kämpat sig till. Varför ska en chef med underhuggare låta de senare ta steget uppåt (framåt?) i organisationen när dagen chef jobbat sig upp inom företaget, lärt sig det mesta om det mesta och nu sitter på en stor portion kunskap?

Förstår du vad jag menar? Chefen sitter på all kunskap, styr företaget och underhuggarna. Om kunskapen istället skulle spridas ner i organisation skulle den utvecklas av de som i sitt dagliga arbete har nytta av den.

Personalen kan för att återknyta till inledningen, liknas vid utvecklare och användare av program med öppen källkod. När flera, som direkt berörs, tillåts samarbeta mot det gemensamma målet om att saker ska bli bättre minskar makten som högste hönset besitter.

Frågan man kan ställa sig är; vad som är bäst?
En allvetande företagsledare utan vidare förståelse för hur ledarskap 2.0 är nyckeln till framgång eller en personalstyrka med delat hög kompetens som nätverkar fram bättre produkter och tjänster?