BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


Kundrelationer kan vara en illusion. De kan även vara högst verkliga även om de inte alltid är på samma nivå som t.ex. ett parförhållande eller ett äktenskap. Allt handlar om definitioner, innehåll och interaktionsnivå mellan dig och kund.

Relation är enligt Nationalencyklopedin ett logiskt grundbegrepp, [ett] i matematiken samband mellan två storheter, och/eller [ett] förhållande (mellan två [eller flera] företeelser; känslomässigt förhållande (mellan två eller flera personer), samt den del av en litterär text som läggs i författarens egen mun, i kontrast till de avsnitt som bygger på de deltagande personernas dialog eller, mer sällan, på den enskildes monolog.

Jag ser relation i det här inlägget utifrån det tredje exemplet ovan: Ett förhållande mellan två eller flera företeeler, där ett företag med sina produkter (vara eller tjänst) har ett slags förhållande med kunden eller kunderna.

I skenet av ovanstående är kundrelationer inte en illusion. Rent definitionsmässigt föreligger en relation mellan företagen och (för produkter betalande) kunder. Det är inte en illusion, det är inte på låtsas utan snarare högst verkligt även om det inte går att ta på.

En kund kan visst gilla ditt varumärke och tala väl om dig inför sina vänner. Och det kan ju vara skönt. Men vi lurar oss själva om vi tror att vi har en relation. I samma ögonblick vi gör ett misstag, låter bli att visa att vi bryr oss eller inte motsvarar de höga förväntningarna kunden med rätta har på oss, blir vi dumpade.

Ovanstående citat kommer ur senaste nyhetsbrevet från Seppo Salmivuori. Titeln på nyhetsbrevet är “Illusionen om kundrelationer” och jag håller med Seppo på många plan. Men som jag visat ovan är kundrelationer inte en illusion.

Vad som däremot kan vara en illusion är vad vi väljer att värdera och vad som får oss att tro att en viss typ av relation existerar. Seppo menar att bara för att ett företag har 1,000 Gilla på Facebook-sida så betyder inte det att företaget har 1,000 relationer. Det betyder att 1,000 Facebook-användare har valt att klicka på Gilla-knappen på företagets sida. Inget annat.

Läs även:
http://www.kreafonbloggen.se/2013/05/31/darfor-misslyckas-foretag-med-sociala-medier/

Jag fick ett mail nu på morgonen som jag först trodde var ännu ett bluffmejl. Det visade sig dock handla om att Drupal.org blivit hackat och det bekräftas av TechCrunch.

Dear community member,
We respect the privacy of your information, which is why, as a precautionary measure, we are writing to let you know about an incident that involves your personal information. The Drupal.org Security and Infrastructure Teams have discovered unauthorized access to account information on Drupal.org and groups.drupal.org. Information exposed includes usernames, email addresses, and country information, as well as hashed passwords. However, we are still investigating the incident and may learn about other types of information compromised, in which case we will notify you accordingly.

This unauthorized access was made via third-party software installed on the Drupal.org server infrastructure, and was not the result of a vulnerability within the Drupal software itself. This notice applies specifically to user account data stored on Drupal.org and groups.drupal.org, and not to sites running Drupal generally.

Det ska inte röra sig om en sårbarhet i själva Drupal utan bero på tredje-parts mjukvara installerad på de servrar där Drupal.org driftas. Användarnamn, e-postadresser och hashade lösenord är på drift, och om du har konto på Drupal.org (som jag har) bör du genast begära ett nytt lösenord (länk till https://drupal.org/user/password).

Flipboard är en iOS- och Android-app som fungerar likt en aggregator dvs den presenterar artiklar från en stor mängd källor. Det coola med Flipboard är att du “bläddrar” som i en vanlig tidning genom att svajpa på din skärm. Du kan även skapa egna små webbtidningar:

  1. Installera appen på din mobiltelefon eller surfplatta.
  2. Registrera ett användarkonto på Flipboard via appen (finns ej på webben).
  3. Besök https://share.flipboard.com/ där du klickar-drar en bookmarklet till verktygsraden i din webbläsare.
  4. Skapa ett nytt Magazine och när du hittar något “flippat” så klickar du på din bookmarklet och väljer Flip it!

Dela ditt magazine med dina vänner och fortsätt att fylla på med bra material för att attrahera följare. Jag har skapa ett magazine som heter Biltest och det kan du följa genom att klicka på http://flip.it/fkVp8 eller på bilden nedan:

Pappa Bil @ Flipboard

Pappa Bil @ Flipboard

Flickr blev Biggr, när webbtjänsten nu fått ett nytt utseende och nya funktioner. Låt kampen om distribution av bilder börja, eller kanske fortsätta?

Under en vecka när Yahoo köper Tumblr (där det finns mycket bilder) kom äntligen Flickr i en uppdaterad version. Det gamla gränssnittet har hängt med ett tag och även om det varit bra så har det länge känts utdaterat, frånsprunget av Instagram och alla dessa appar för bildredigering. Så vad är det nya?

Det första du lägger märke till är startsidan som kör en endless scroll (nästan) där tjänsten marknadsförs. Nya användare tilldeles en terabyte utrymme och samma mängd utrymme ges till existerande användare. Jag loggade in och visades ett helt nytt gränssnitt:

new-flickr-1

Du får uppleva det nya fram till det att du klickar på Redigera/Edit då det gamla gränssnitt visas. Detta med Biggr handlar alltså mest om kosmetiska förbättringar samt att utrymmet ökats på.

Gratisversionen av Flickr har tidigare har haft en begränsning antalet bilder som du kan ladda upp utan att betala. Med den här nya versionen av Flickr är den begränsningen borta enligt vad jag kan se. Det finns tre st paket:

Gratis:

  • 1 Terabyte of photo and video storage
  • Upload photos of up to 200MB per photo
  • Upload 1080p HD videos of up to 1GB each
  • Video playback of up to 3 minutes each
  • Upload and download in full original quality
  • Unlimited monthly bandwidth

Annonsfritt:

  • $49.99 per year
  • All the benefits of a free account
  • No ads in your browsing experience

Dubbelt upp:

  • $499.99 per year
  • 2 Terabytes of photo and video space
  • All the benefits of a free account

Bonk!
Jag testar att ladda upp 62 bilder och efter några minuters surfande återvänder jag till Flickr-fliken. Där möts jag av ett felmeddelande som enligt tjänsten beror på time-out vid uppladdningen. Det kan stämma men det troliga är att jag försöker ladda upp bilder som redan finns i mitt fotoflöde. Visst vore det så mycket bättre med ett relevant felmeddelande?

Jag uppmanas att korrigera felen genom att försöka igen. Klickar på Retry och sen händer ingenting..jag får klicka på knappen uppe till höger som säger Upload NN photos. Jag får strax därpå upp samma felmeddelande igen, igen och igen. Jag får känslan av att kommunikationen under utvecklingen mellan programmeringsteamet och interaktionsavdelningen försvann ner i Indiska Oceanen.

Fyra bilder får jag till slut ta bort och då slutförs uppladdningen av de 58 bilder jag tog under vår resa till Los Angeles i juni 2010. Jag skapade ett nytt Set i samband med uppladdningen, bestämde vilka som ska kunna se bilderna och bestämde licensen.

Jag testar igen, denna gång med 40 bilder. Det flyter på utan problem och jag loggar ut. När jag loggar in en dag senare noterar jag att bilden jag valde om sidhuvud, inte längre visas. Kanske glömde jag att klicka på Save eller så är det en bugg.

Jag tycker att nya Flickr är bra för att de delar med sig av 1 TB utrymme. Under det tjusiga skalet döljer sig dock det gamla utseendet och det hade varit trevligt om de lagt några extra miljoner kronor på att snygga till även det. Fast det handlar förmodligen om att användarna ska känna igen sig. Allt för stora förändringar skulle riskera att användarna drar till någon annan webbtjänst för distribution av bilder. Google+ pushar t.ex. hårt nu för sin nya bildhantering. Jag skulle dock akta mig för att lägga bilderna hos Google, som har en tendens att stänga ner sina tjänster förr eller senare, som de gör om några veckor med Google Reader.

Jag har fler än 500 personer i mina cirklar på Google+ och med den mängden personer som publicerar saker dröjer det inte länge innan något obehagligt dyker upp.

Eftersom jag för ett tag sen tog bort alla “vänner” på Facebook och sen lucia förra året inte använder Twitter, är det på Google+ de flesta av mina småuppdateringar hamnar. Jag tilltalas av variationen i flödet och där jag på tidigare tjänster följt professionella till största delen, är mängden vanligt folk större i min Google Plus-bubbla.

Näthat är något av ett modeord som har olika innebörd för olika personer. Somliga kanske anser att nedanstående skärmdump är betydelselös och att jag är dum som lyfter ut detta ur en cirkel. Men så är det väl med alla ankdammar, att förr eller senare så dyker det upp en svart svan. Sen om den svanen är jag eller personen som näthatade, det kan du upplysa mig om i kommentarsfältet.

google-plus-hate

För mig är det främmande att uttrycka sig så som Någon gjorde här ovan. Den omtalade ska alltså “utrotas” bara för Någon inte tycker att personer gör rätt i sin yrkesutövning. För mig är det 10-åringsmentalitet och Någon finns inte längre i mina Google-cirklar.

Del #2 i en serie blogginlägg där jag visar upp näthat ur mitt perspektiv på sociala medier.