BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


Nu när WordPress 5.0 har släppts och den nya block-redigeraren är på plats är det, på en Enfold-kraftsatt webbplats likt denna och tiotusentals andra, en befriande fröjd att se hur väl WP 5.0 fungerar med Enfold.

Det här blogginlägget är författat i den nya blockredigeraren och så här långt är det normalt för troligen de allra flest användare av WP 5.0 och Enfold. Det som är glädjande att se är hur Enfold-utvecklarna lyckats bygga ihop ”Gutenberg” (block-redigeraren) med Avia Builder. Du kan fortsätta arbeta med Enfold i WP 5.0 utan att behöva aktivera Classic Editor-tillägget, eller valfritt ”Disable Gutenberg”-plugin.

OBS: När du redigerar ett blogginlägg som du skapat med Enfold kommer du eventuellt att behöva konvertera dess innehåll till ett block. Om du redigerar ett inlägg och bara ser rubriken + ett block, klicka på prickarna i högra hörnet (inte uppe till höger i panelen, jag menar prickarna i modulen under rubriken). Där väljer du ”konvertera till block” och så ska allt i ditt blogginlägg visas. Detta har inträffat ibland på BjornSennbrink, dock inte vid varje redigering. Se vad jag menar i klippet nedan:

På bjornsennbrink.se, sennbrink.se, wpkunskap.se, LinkedIn och Facebook har undertecknat publicerat flera  artiklar under hösten 2018 som handlat om de frågetecken som tidigare fanns kring relationen WP 5.0 och Enfold-temat.

Dessa frågetecken har idag förvandlats till utropstecken, när det står klart att företaget bakom Enfold-temat valde en balansgång snarare än en revolution. Det är bra för framtiden att Enfold på sätt och vis är sammanbyggt med ”Gutenberg”, och att Enfold inte blev till en stand-alone-produkt.

Det enda som kommer att stå allena i framtiden är Enfold-temat innan det installeras på en WordPress-grund. Kriesi kommer att skrota alla tidigare teman, de kommer att ligga kvar några veckor på ThemeForest innan de försvinner för köp och nedladdning.

Kriesi skriver i bloggposten för Enfold 4.5.1 att de kommer att fortsätta utveckla Enfold och att alla tidigare teman kommer att rensas ut. De riktar, förståeligt, kritik mot hur ThemeForest säljer teman.

Istället för att tvinga kunder till att förnya licensen år efter år får Kriesi pengar en gång och flera gånger om kunder köper support. Långt ifrån alla köper support och då blir intäktsströmmen svag, vilket i sin tur leder till bristande ekonomiska muskler i utvecklingsarbetet.

Jag avslutar detta blogginlägg med ett frågetecken: Hur kommer Kriesi att utveckla Enfold och hur kommer betalmodellen att se ut?

En inte alltför vild gissning är att Kriesi slutar sälja Enfold-temat via ThemeForest, kör ett eget race i form av marknadsföring och försäljning samt inför en beständig koppling mellan kunders webbplatser och Kriesis servrar, för att säkerställa att kunden har en aktiv licens. Första åren troligen som en uppmaning till att uppgradera och om några år med funktionen betala-för-licensen-annars-går-din-sajt-sönder.

WordPress Gutenberg vs. Enfold

Om du loggat in kontrollpanelen för din WordPress-webbplats nyligen har du förmodligen lagt märke till notisen om Gutenberg – den nya redigeraren i WordPress.

Om du dessutom aktiverat Gutenberg och om du kör WP-temat Enfold har du förmodligen lagt märke till en viss inkompatibilitet dvs moduler du är van att se tillsammans visas inte alls. Detta beror på att Gutenberg och Enfold i skrivande stund är två byggstenar som inte passar ihop.

Vad är Gutenberg?

Gutenberg är namnet på alla de funktioner som du kommer att jobba med i skapande och redigering av inlägg samt sidor när du installerat WordPress 5.0 eller senare versioner. WP-redigeraren har inte ändrats på över 10 år och många tyckte att det var dags för en förändring. Om du vill testa Gutenberg idag kan du ladda ner och aktivera Gutenberg som ett tillägg.

Vad är Enfold?

Enfold har de senaste fem åren varit ett toppsäljande tema hos ThemeForest. Enfold är ett premium-tema med en layout-byggfunktion genom dra-och-släpp-teknik.

Fungerar Enfold med Gutenberg?

Ja, Enfold-temat fungerar med Gutenberg aktiverat på din WordPress-webbplats. Tänk dock på att redigering av layout på inlägg och sidor kan påverkas negativt av att ha Gutenberg aktiverat.

Uppdatering 7 december 2018: Nu har WP 5.0 släppts och Enfold-temat uppdaterats. Läs om hur de två komponenterna fungerar tillsammans.

Mitt råd är att du aktiverar Gutenberg och testar själv. Du kommer se att hantering av inlägg har ett nytt utseende, alla funktioner finns kvar.

För att behålla Enfold på din WordPress-webbplats och få Enfold att fungera som pre-Gutenberg måste du i skrivande stund (augusti 2018) aktivera den klassiska redigeraren.

För dig som vill läsa mer om WordPress-Gutenberg och vad det kan innebära för dig som användare och som inte är låst vid Enfold-temat, bege dig till wpkunskap.se

Bok om Adwords

Företag, företagare, ideellt engagerade, marknadsförare frilans och anställda – alla torde ha något att tjäna på att läsa boken Google Adwords för alla – det har jag gjort och här är min recension!

Bygg en pengamaskin fokuserar på den del av AdWords som rör annonsering i sökresultatet på Google. I boken vägleds du genom AdWords grunder och genvägar av Michael Berman och Michael Wahlgren.

Läs mer

Det finns en uppsjö med intressanta och användbara verktyg för dig som arbetar med innehållsmarknadsföring. Ett verktyg för samordning är Uberflip.

Uberflip handlar inte om att välta Uber-bilar utan är ett verktyg där du skapar en hubb, en plats på webben som samlar allt innehåll som du distribuerat via bloggar och kanaler inom social media.

Uberflip ger dig en fjorton dagar lång testperiod innan du måste betala för att fortsätta använda tjänsten. För knappt 200 dollar per månad får du standardpaketet. Det är en hel del pengar men så får du också ett eget social media room.

Läs mer

Om du inte är journalist eller en person med ett naturligt inflöde av bloggämnen finns det risk att du drabbas av bloggtorka. Du vill blogga men vet inte vad du ska skriva om. Om du redan skrivit om ett par dussin tidigare blogginlägg behöver du föda din hjärna med nya intryck.

Läsa
Läs vad som helst bara det inte är din egen blogg. Själv brukar jag läsa kultursidorna i SvD när jag behöver finna nya sätt att uttrycka mig. Recensioner ur samma tidning är också en bra inspirationskälla. Fler lästips är kokböcker, serier, instruktionsböcker och fackpress. Till och med produktbeskrivningar kan ge inspiration till nya blogginlägg.

Läs mer

Sniply, or snip.ly, was the name of a company started by ex-Google and ex-Microsoft product managers and engineers back in 2010, according to information from CrunchBase. Today´s Snip.ly is not the same as the old Snip.ly, Michael Cheng told me in an e-mail a couple of weeks ago. They simply grabbed the domain name when it expired.

So what is Snip.ly?

Snip.ly is a service that combine URL shortening with conversation generation and tracking of the latter.

You enter a URL, a message and you customize the appearance of the pane that is show at the bottom of the linked URL.

How to use Snip.ly?

As with any service that you use to drive traffic and increase conversions, it is good to have some kind of plan for how you are going to use the service. Here I have created two Snip.ly links to showcase one way to work with the service.

  1. First Snip.ly: http://snip.ly/81Z/ (target URL: http://cadillac.com/escalade-suv.html)
  2. Second Snip.ly: http://snip.ly/qgH/ (target URL: http://cargurus.com/Cars/l-Used-Cadillac-Escalade-San-Francisco-d142_L2793)

The idea here is to use the first Snip to share my love for SUVs and with the help of the second Snip I will drive (no pun intended) traffic to cargurus.com in order to initiate a buy-SUV-process.

If you arrive to gargurus.com using the second Snip (without passing through the first Snip), there is a link in the pane that will send you to Cadillac.com to read more about the Escalade.

Analytics?

Yes, Snip.ly track clicks (link clicks) as well as engagement (link clicks within embedded messages).

Pricing?

Yes there are some plans right now that you subscribe to if you want to be able to remove the Snip.ly logotype from the panes. If you want to be able to customize the message you’ll need to be on the Pro plan. If you fork out $100 USD per month you’ll get the option to use a custom shortlink, rather than letting others see snip.ly in front of the real URL.

Want more information?

Make sure you follow Snip.ly on Twitter and that you read Michael Cheng´s article on Medium where you’ll also find a YouTube clip with a presentation of the service.

Högkvalitativt innehåll, High Quality Content, är enligt Facebook vad du har att förvänta dig i nyhetsflödet (News Feed, på Facebook). Google vurmar också för högkvalitativt innehåll och menar liksom Facebook att det är just det som användarna vill ha, och därför ska de få det.

Ny Facebook-algoritm tvingar dig att betala mer för samma eller sämre räckvidd.

Högkvalitativt innehåll är enligt Facebook den typen av innehåll som:

  • Ligger rätt i tiden
  • Är relevant (definition saknas).
  • Kommer från en betrodd källa.
  • Är innehåll värt att dela eller att rekommendera.
  • Innehåller som är genuint intressant och inte att anse som avbrytande reklam.
  • Ej är att betrakta som av låg kvalitet och innehåll som inte bör rapporteras.

Förklaring på det?

En annan sak som du kanske märkt av är att gamla inslag från flödet kommer tillbaka. Det är vad Facebook kallar för bumping (studsa tillbaka upp) och handlar om att du kan komma att få se ”stories” igen, där du lämnat en kommentar och när en vän till dig också kommenterar får du en notis om att så har skett, genom att konversationen visas högre upp i flödet.

Läs mer