BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


För dig som nyligen börjat ladda upp eller som sen tidigare har flertalet videos på YouTube kommer här ett tips om timestamps för att synliggöra key moments. Det innebär i praktiken att du lägger in tiden för olika ögonblick i din videobeskrivning.

Fördelen med att lägga in timestamps i videons beskrivning är att tittarna lättare kan navigera sig till relevant del av en längre video.

Om du laddat upp en video som handlar om flera olika saker bidrar timestamps till att ge tittarna direkt access till just den del av video som de sökte efter.

Det finns dessutom en chans att din video visas direkt på Googles sökresultatsidor, komplett med en slags tidslinje där förändring av innehåll synliggörs med en liten prick. Denna funktion på Google började rullas ut i Google-appen sommaren 2019 och senare även i det mobila sökresultatet (utan krav på app). Förutom de uppenbara fördelarna med att ta mer plats en SERP* så ger du dina tittare möjlighet att direkt gå till den del av videon de är mest intresserade av att se.

Det är en del pyssel med att bestämma tidsangivelserna. Du kollar igenom din video och redigerar beskrivningen vartefter. Alternativt gör du en notering vid sidan av och lägger därefter in alla tidsangivelser. Ett tredje sätt är att jobba med två flikar eller två webbläsare och lägga in tidsangivelser vartefter du identifierar en ny sektion (key moment).

Vad detta syftar till är att du ska ge dina tittare en bättre upplevelse. De har valt att se på just din video och då bör du göra vad du kan för att förenkla tittarupplevelsen. Det finns dessutom som ovan nämnt en funktion där din video, med timestamps, visas direkt på en SERP (Searcg Engine Results Page) vilken kan ge fler visningar.

För mer läsning på ämnet se t.ex. Search Engine Journal.

Site Kit by Google är namnet på ett tillägg/plugin för WordPress. Det som tillförs WP-admin är direktaccess till data ur dina Google-tjänster. Installationen kräver att du är inloggad på berörda Google-tjänster och att du accepterar alla kopplingar med berörda tjänster samt delning av data mellan G-tjänsterna och din WP-webb.

Läs mer

Visst är det spännande att försöka ta reda på vilken alternativ karriär du kan jobba mot inför framtiden? Så tänker förmodligen en hel uppsjö av människor världen över, inte bara nu under rådande coronakris utan mest hela tiden?

Här om kvällen satt jag en stund tillsammans med min fru och gjorde ett Career Quiz, hos Princeton University. De om några måste väl ha koll på vilken utbildning som är rätt, utifrån sökfrågorna.

Det var riktigt bra frågeställningar att ta ställning(!) till. 25 frågor.

Läs mer

Du spenderar mycket eller lite pengar på att få besökaren till din WP-webbplats. Du har kampanjer på Facebook, Instagram och Google med syftet att dra besökare till din webbplats. Du har lagt åtskilliga (obetalda?) timmar på att skapa riktigt bra content som dina besökare googlar efter. Du gör rätt i att med alla tillgängliga medel söka vägar att behålla besökaren när hon kommer till din webbplats eller e-butik.

Idag får du tips på två plugin som hjälper dina besökare och ett plugin som hjälper dig som WP-administratör:

  • Hantering av innehåll som tagits bort
  • Hantering av interna sökningar
  • Hantering inför att din webbplats blir hackad!

Läs mer

Templ är ett svenskt företag som erbjuder managed hosting i Google-molnet. Det är tjänsten för dig som vet om begränsningarna och riskerna som finns med att finnas i en ”hink” i en delad miljö på ett webbhotell. Välkommen att läsa en mycket lång bloggpost om vanliga webbhotell jämfört med managed hosting, med klokheter på slutet om när du bör välja WordPress Managed Hosting och när det kanske räcker gott med ett billigt webbhotell.

Läs mer