BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


TikTok icon on mobile phone

När du använt TikTok ett tag kommer du sannolikt att finna uppslag till content i vad än du företar dig. Har du valt att ha en bred profil innehållsmässigt kan du säkerligen finna uppslag inom det mesta. För att du ska kunna komma i mål och publicera content behöver du ha en plan, en slags rutin för content-skapandet. Så för att hjälpa dig på traven kommer här den rutin som jag använder:

Läs mer
TikTok icon on mobile phone

Använder du TikTok så finns det delningsknappar för vidare spridning av ditt eller andras klipp. Fast om du bygger en egen contentbank, skaffa dig en rutin för skapande och redigering; en rutin som kommer hjälpa dig att få spridning på dina videos utan att behöva dela en och samma TikTok-vattenstämplade video överallt. Eller det kan du men rådet inom content marketing är att inte publicera samma innehåll i alla kanaler, so here we go:

OBS: Spela in i porträttläget det vill säga med mobilen stående. Alternativt spelar du in i landskapsläge och tänker på att allt du fångar med linsen ska synas även om du senare ändrar videon till vertikalt läge (9:16). Du kan också spela in i landskapsläget och klippa upp originalet i flera kortare videos, för att sen ändra (alla) till 9:16 och baka samman alla sekvenser till en.

Läs mer
TikTok icon on mobile phone

TikTok är en app som många lyckas på det vill säga de får många visningar. Huruvida antal visningar är ett mått på framgång eller vanity score kan vi ta upp i ett annat blogginlägg. Faktum kvarstår dock att antal visningar är det enda som är publikt tillgängligt. Hur många visningar en video fått är en kvalitetsstämpel. Noll visningar, dålig kvalitet. 5000+ eller miljontals visningar, videon är jättebra på att jonglera algoritmen.

Har du fastnat vid 267, 313 eller 4587 visningar? Då betyder det (kanske) att algoritmen vill att du tar till dig av tipsen kring hur du bäst gör videos för TikTok. Det senare är ett av tipsen; skapa videos för TikTok, återanvänd inte gammal skåpmat.

Läs mer
TikTok icon on mobile phone

TikTok lägger som du kanske känner till på en vattenstämpel på alla videos. Den vattenstämpeln flyttar på sig och om du sparar ner en video så visas vattenstämpeln. Men det finns såklart en lösning på det lilla problemet. Välkomna SnapTik.app i din webbläsare. Gå till den TikTok-video du vill använda. Kopiera delningslänken. Klistra in på snaptik.app och ladda ner. Inom några sekunder har du videon i din dator eller mobil för vidare redigering och distribution.

TikTok icon on mobile phone

TikTok har en funktion som du förmodligen inte känner till: Allt ljud som laddas upp till appen går att återanvända. Så om du spiller ut hela din familjs privata problem i en video..är det fritt fram för vem som helst att återanvända det fast med en helt annan video.

Det öppnar upp för en hel världs röster och innebär samtidigt en risk. Om du in the heat of the moment säger något i en video och sen ångrar dig, är det inte säkert att ljudet försvinner från TikTok.

Läs mer
TikTok icon on mobile phone

TikTok är på god väg att bli det nya Facebook? Jag har varit medlem något år men det var först sommaren 2022 som jag började publicera videos som hade lite tanke bakom sig. Det här har jag lärt mig om TikTok:

Det finns två flöden: De du följer och ett som heter ”For You”, där det senare är TikToks sätt att få dig att upptäcka nya användare och deras videos. De som säger sig veta påstår att en video som väljs ut av algoritmen för visning på ForYou, automatiskt blir viral. Det stämmer inte.

Läs mer

För dig som vill att texten i biografin ska sticka ut ur mängden och som är beredd att offra innehåll i ett par fält: Lär dig centrera biografin på Instagram.

Läs mer