BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


sennbrink centered bio instagram

För dig som vill att texten i biografin ska sticka ut ur mängden och som är beredd att offra innehåll i ett par fält: Lär dig centrera biografin på Instagram.

Läs mer
SEO

Panelen blinkar grön. Inte rött. Inte orange. Då har du svarat upp mot de krav på innehållet som Yoast SEO-tillägget ställer. Här kan du läsa goda råd om perfekt sökmotoroptimering av content på din blogg men även på andra sidor på din webbplats. Det tar lite tid att få allting helt rätt varje gång du ska publicera, men det är värt mödan då alla små åtgärder som främjar bra SEO är steg på vägen mot högre positioner i Googles sökresultat.

SEO

Utgående länkar: Du bör ha minst en extern länk ut från din text. Gärna en länk till WikiPedia eller en webbplats under .gov-domänen. Skriver du för ett företag bör du kolla upp ev. länkpolicy innan du lägger in en utgående länk. Du vill inte länka till någon random blogg som läggs ner om ett par år. För att hålla koll på ev. trasiga länkar kan du använda programmet ScreamingFrog och regelbundet scanna din webb efter fel eller trasiga länkmål.

Interna länkar: Du bör har minst en intern länk ut (in?) från din text. Du har sannolikt ett tidigare publicerat inlägg om något du nämner i din nya text. Länka det gamla inlägget. Har du svårt att få med en intern länk mitt i texten, lägg in ett sista stycke längst ner där du hänvisar läsaren vidare internt.

Nyckelordsfras i inledning: När du skriver textens ingress, lägg på ett naturligt sätt in nyckelordsfrasen du optimerar texten för. Det kräver lite träning för att få detta helt bra. Fast om du tillåter dig själv att ha en ingress om 3-4 meningar borde detta inte vara ett stort problem.

Nyckelordsfraslängd: Det du optimerar för är lagom långt, det är inte för kort och för hårt konkurrensutsatt. Enkelt förklarat. Det handlar om att du ska eftersträva så kallade long-tail-keywords, att du har så mycket content på din webb att du kan plocka den lågt hängande frukten. Skriv t.ex. inte om “äppelodling”, skriv om “jord som är perfekt för att odla fram saftiga röda äpplen”.

Nyckelordsdensitet: Du behöver skriva nyckelordet några gånger i texten, utifrån en procentuell modell där du inte vill använda ordet för många gånger om du skriver lite. Glöm alla råd och guider om hur frekvent användande av en sökfras är till hjälp för ranking. Ett sätt att komma runt detta är att använda synonymer.

Nyckelordsfras i metabeskrivning: Du kan manuellt lägga till en metabeskrivning av texten. Ibland använder Google vad du skrev, ibland inte. Lägg nyckelordet tidigt i metabeskrivningen om möjligt.

Metabeskrivningslängd: Du vill ha en lagom lång metabeskrivning, där du får med nyckelordet och några vanliga ord som ska locka G-användare att klicka sig vidare till din webb. Yoast SEO för WordPress kommer att visa med en orange eller grön linje vad som är en lagom längd.

Tidigare använd nyckelordsfras: Du bör inte optimera fler än en sida för ett specifikt nyckelord. Detta är en stor utmaning för e-handlare som säljer många snarlika produkter.

Nyckelordsfras i underrubrik: Använd H1, H2, H3-taggar och skriv in nyckelordet där. Alternativ stavning kan fungera för ökad läsbarhet med då kommer Yoast-analysen att protestera. Det är som alltid med tester och analyser att du får väga en hög poäng mot verkliga förhållanden.

Alt-parametrar för bilder: Bilderna du bäddar in i texten ska ha en alt-text med nyckelordet. Det skadar inte att bildernas filnamn också har nyckelordet i sig.

Textlängd: Du bör inte publicera texter som är kortare än 600 ord. Beroende på vad du avhandlar är 800-1200 ord en bra längd. Omfattande ämnens texter kan vara tio gånger så långa, om du är duktig på att hålla en röd tråd, jobba med Hx-rubriker osv. Den här texten har knappt 760 ord.

Nyckelordsfras i rubrik: Du bör ha nyckelordet tidigt (helst först) i rubriker, titel och meta-title.

Nyckelordsfrasen i slug: Det här är kortlänken, webbadressen även kallad för slug. Missa inte möjligheten att få med nyckelordsfrasen i webbadressen. Tänk på att omdirigera besökare om du ändrar “sluggen” i ditt CMS. Kör du WordPress finns det ett plugin som heter Redirection, som övervakar ev. slug-ändringar och automatiskt skapar en omdirigering.

Det som listas ovan har sitt fokus på text men kan även användas i t.ex. videos för YouTube: Primärt hur du titulerar och beskriver en video men även hur du eller någon annan talar i videon. Du bör bortom ovanstående även se till så att din tekniska SEO är tipptopp och så bör du såklart även utforma budskapet i texten så du främjar hög konverteringsgrad. Är det möjligen så att du här idag eller i en framtida avlägsen galax vill ha hjälp med optimering enligt ovan, köp tjänsten av Sennbrink Kommunikation: konsult@sennbrink.se

SEO
ca la san pedro port

Sommar. Semester. Sola. Bada. Renovera. Koppla av. Koppla ned. Kanske kollar du din egen webbplats eller företagets WP-webb några gånger under ledigheten, för att du vill ha koll på att WP-webbplatsen är tillgänglig. Fast du behöver inte ha den dunderkollen på din WP-webb om du sätter på den ett par-tre hängslen innan du stämplar ut. Läs hur:
Läs mer

sennbrink youtube timestamps key moments

För dig som nyligen börjat ladda upp eller som sen tidigare har flertalet videos på YouTube kommer här ett tips om timestamps för att synliggöra key moments. Det innebär i praktiken att du lägger in tiden för olika ögonblick i din videobeskrivning.

Fördelen med att lägga in timestamps i videons beskrivning är att tittarna lättare kan navigera sig till relevant del av en längre video.

Om du laddat upp en video som handlar om flera olika saker bidrar timestamps till att ge tittarna direkt access till just den del av video som de sökte efter.

Det finns dessutom en chans att din video visas direkt på Googles sökresultatsidor, komplett med en slags tidslinje där förändring av innehåll synliggörs med en liten prick. Denna funktion på Google började rullas ut i Google-appen sommaren 2019 och senare även i det mobila sökresultatet (utan krav på app). Förutom de uppenbara fördelarna med att ta mer plats en SERP* så ger du dina tittare möjlighet att direkt gå till den del av videon de är mest intresserade av att se.

YouTube Screenshot Timestamps Key Moments

Bilden ovan visar hur YouTube-gränssnittet ändras när du adderar timestamps i beskrivningen. Nedan visas de timestamps som använda för presentationen av Mercedes-AMG GLC 43:

00:00 Cool intro
00:28 SUVTEST Presentation
00:44 GLC 43 AMG Intro
01:32 GLC 43 AMG Acceleration
02:47 GLC 43 AMG Exterior
06:04 GLC 43 AMG Rear & Passenger Seat
07:03 GLC 43 AMG Buttons and Controls
14:21 Cool outro

Det är en del pyssel med att bestämma tidsangivelserna. Du kollar igenom din video och redigerar beskrivningen vartefter. Alternativt gör du en notering vid sidan av och lägger därefter in alla tidsangivelser. Ett tredje sätt är att jobba med två flikar eller två webbläsare och lägga in tidsangivelser vartefter du identifierar en ny sektion (key moment).

Vad detta syftar till är att du ska ge dina tittare en bättre upplevelse. De har valt att se på just din video och då bör du göra vad du kan för att förenkla tittarupplevelsen. Det finns dessutom som ovan nämnt en funktion där din video, med timestamps, visas direkt på en SERP (Searcg Engine Results Page) vilken kan ge fler visningar.

För mer läsning på ämnet se t.ex. Search Engine Journal.

Site Kit by Google är namnet på ett tillägg/plugin för WordPress. Det som tillförs WP-admin är direktaccess till data ur dina Google-tjänster. Installationen kräver att du är inloggad på berörda Google-tjänster och att du accepterar alla kopplingar med berörda tjänster samt delning av data mellan G-tjänsterna och din WP-webb.

Läs mer