BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


TikTok lägger som du kanske känner till på en vattenstämpel på alla videos. Den vattenstämpeln flyttar på sig och om du sparar ner en video så visas vattenstämpeln. Men det finns såklart en lösning på det lilla problemet. Välkomna SnapTik.app i din webbläsare. Gå till den TikTok du vill använda. Kopiera delningslänken. Klistra in på snaptik.app och ladda ner. Inom några sekunder har du videon i din dator eller mobil för vidare spridning.

TikTok har en funktion som du förmodligen inte känner till: Allt ljud som laddas upp till appen går att återanvända. Så om du spiller ut hela din familjs privata problem i en video..är det fritt fram för vem som helst att återanvända det fast med en helt annan video.

Det öppnar upp för en hel världs röster och innebär samtidigt en risk. Om du in the heat of the moment säger något i en video och sen ångrar dig, är det inte säkert att ljudet försvinner från TikTok.

De uppenbara fördelarna med att allas ljud sparas är de kreativa möjligheterna. En kommentar om en sak ges en helt ny innebörd när det ljudet paras med en annan video. Det kan ofta bli ganska roligt. Såklart.

Men är du det minsta skygg av dig, spela inte in din röst i din videos. Använd istället andras ljud. Mima till vad andra säger, sjunger, påstår och lägg på undertexter för att konkretisera vad i ljudet som du vill att just din video ska handla om.

Jättemånga har långa flöden som enbart består av mimande. Ibland är det enligt mig lite tråkigt, att se en person mima till ett ljud som jag redan hört. Men det är upp till var och en vad man gillar.

Det är helt okej att mima men utifrån mitt perspektiv; nja, satsa på originalinnehåll istället och låta andra mima till din röst senare.

TikTok är på god väg att bli det nya Facebook? Jag har varit medlem något år men det var först sommaren 2022 som jag på allvar(?) började publicera videos som hade lite tanke bakom sig. Det här har jag lärt mig om TikTok:

Det finns två flöden: De du följer och ett som heter ”För dig /For You”, där det senare är TikToks sätt att få dig att upptäcka nya användare och deras videos. De som säger sig veta påstår att en video som väljs ut av algoritmen för visning på ForYou, automatiskt blir viral. Det stämmer inte.

Faktum är att de flesta av dina videos kommer att få eller inga visningar. Iallafall till en början. Och det är där som laborerandet kommer in i bilden. Här är några av tipsen jag fått till mig genom att använda TikTok:

När du skapar ditt konto, ladda inte upp någonting direkt. Börja istället utforska flödet och hitta content som du vill skapa innehåll inom. Jag kör natur/foto, hemmafix och jobba hemma. Så då börjar jag/du följa användare som publicerar inom de tre ämnena (hitta rätt med sökning eller taggar). Tryck bara på gilla på videos inom dina ämnen, lägg in en kommentar här och där eller spara till favoriter. Du vill med detta berätta för algoritmen att du föredrar videos inom natur/foto, hemmafix och jobba hemma. Svajpa förbi det som är ointressant eller tryck på videon för att välja ”inte intresserad”.

Nästa steg är att bli ”inspirerad” vilket på TikTok-språk betyder att du ska ta dina favoriter (se föregående stycke) och göra likadana eller snarlika videos, fast med din personliga touch. Du vill med andra skapa dig en plats i algoritmens hjärta som säger att just du tillhör bubblan natur/fot, bubblan hemmafix och bubblan jobba hemma.

Låter det tråkigt? Tja, du läser det här för att du är en content producer eller innehållsskapare som vill förstå varför dina perfekta videos får noll visningar?

För dig som vill att texten i biografin ska sticka ut ur mängden och som är beredd att offra innehåll i ett par fält: Lär dig centrera biografin på Instagram.

Läs mer

Sommar. Semester. Sola. Bada. Renovera. Koppla av. Koppla ned. Kanske kollar du din egen webbplats eller företagets WP-webb några gånger under ledigheten, för att du vill ha koll på att WP-webbplatsen är tillgänglig. Fast du behöver inte ha den dunderkollen på din WP-webb om du sätter på den ett par-tre hängslen innan du stämplar ut. Läs hur:
Läs mer

För dig som nyligen börjat ladda upp eller som sen tidigare har flertalet videos på YouTube kommer här ett tips om timestamps för att synliggöra key moments. Det innebär i praktiken att du lägger in tiden för olika ögonblick i din videobeskrivning.

Fördelen med att lägga in timestamps i videons beskrivning är att tittarna lättare kan navigera sig till relevant del av en längre video.

Om du laddat upp en video som handlar om flera olika saker bidrar timestamps till att ge tittarna direkt access till just den del av video som de sökte efter.

Det finns dessutom en chans att din video visas direkt på Googles sökresultatsidor, komplett med en slags tidslinje där förändring av innehåll synliggörs med en liten prick. Denna funktion på Google började rullas ut i Google-appen sommaren 2019 och senare även i det mobila sökresultatet (utan krav på app). Förutom de uppenbara fördelarna med att ta mer plats en SERP* så ger du dina tittare möjlighet att direkt gå till den del av videon de är mest intresserade av att se.

YouTube Screenshot Timestamps Key Moments

Bilden ovan visar hur YouTube-gränssnittet ändras när du adderar timestamps i beskrivningen. Nedan visas de timestamps som använda för presentationen av Mercedes-AMG GLC 43:

00:00 Cool intro
00:28 SUVTEST Presentation
00:44 GLC 43 AMG Intro
01:32 GLC 43 AMG Acceleration
02:47 GLC 43 AMG Exterior
06:04 GLC 43 AMG Rear & Passenger Seat
07:03 GLC 43 AMG Buttons and Controls
14:21 Cool outro

Det är en del pyssel med att bestämma tidsangivelserna. Du kollar igenom din video och redigerar beskrivningen vartefter. Alternativt gör du en notering vid sidan av och lägger därefter in alla tidsangivelser. Ett tredje sätt är att jobba med två flikar eller två webbläsare och lägga in tidsangivelser vartefter du identifierar en ny sektion (key moment).

Vad detta syftar till är att du ska ge dina tittare en bättre upplevelse. De har valt att se på just din video och då bör du göra vad du kan för att förenkla tittarupplevelsen. Det finns dessutom som ovan nämnt en funktion där din video, med timestamps, visas direkt på en SERP (Searcg Engine Results Page) vilken kan ge fler visningar.

För mer läsning på ämnet se t.ex. Search Engine Journal.

Site Kit by Google är namnet på ett tillägg/plugin för WordPress. Det som tillförs WP-admin är direktaccess till data ur dina Google-tjänster. Installationen kräver att du är inloggad på berörda Google-tjänster och att du accepterar alla kopplingar med berörda tjänster samt delning av data mellan G-tjänsterna och din WP-webb.

Läs mer