BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


Min blogg på BjornSennbrink.se har i skrivande stund över 500 publicerade inlägg + ett par tidsinställda inlägg, blogginlägg för senare publicering. Att jobba med schemaläggning är ett av mina tips för dig som vill kunna blogg med viss regelbundenhet.

Du och jag är inte samma person, vi lever inte samma liv. Därför kanske mina tips inte tilltalar dig, du kanske inte finner tid för att blogga på samma vis som jag. Trots våra skillnader hoppas jag att du som läsare kan finna inspiration och få idéer om hur du kan göra för att blogga regelbundet.

1 – Skapa många utkast. Låt din mobil fungera som postit-lapp för senare utveckling. Jag gör så. Om jag kommer på något att blogga om skriver jag ett kort mail till mig själv eller noterar några stödord i Anteckningar samt mailar de vidare till mig själv. Senare, när jag sitter vid datorn kan jag lyfta bloggidén till ett utkast. Ibland skriver jag ett långt utkast som utvecklas till ett publicerat inlägg. Ibland stannar det vid en idé som efter några månader hamnar i papperskorgen.

2 – Avsätt tid för bloggande. Det kan räcka med en timma per dag. På måndagar går du igenom dina utkast och påbörjar nya. På tisdagen eller onsdagen utvecklar du utkasten. Vissa inlägg är lättare att skriva än andra och blir till publicerade inlägg snabbt. Andra inlägg tar längre tid på sig innan du är nöjd.

3 – Försök inte vara perfekt hela tiden. Mitt rekord i sökandet efter perfektion är 1,5 år från utkast till att jag till slut slängde inlägget. Ämnet var länge viktigt för mig, en slags terapi efter tusentals timmars spelande av World of Warcraft.

Det inlägget, om huruvida spelberoende finns eller inte, blev aldrig klart. Jag lyckades inte komma fram vare sig i tanken eller i nedskrivna ord huruvida spelberoende är en giltig benämning av den som spelar mycket dataspel. Kanske skulle jag ha skrivit en bok istället?

4 – Publicera inte allting direkt. Sprid ut dina publiceringar. Tro inte att du ska kunna upprätthålla samma takt som kvällspressen. Det fungerar inte i längden om du inte funnit en nisch där du tjänar mycket pengar på alla dina blogginlägg. Jobba med schemaläggning. Tidsinställ dina blogginlägg.

Jag kör ut inlägg på måndagar och torsdagar just nu. Kanske ändrar jag på det någon gång. Huvudsaken är att jag (och du) inte publicerar allt direkt. Detta är ett tips särskilt riktat till dig som inte lyckas finna tiden att blogga regelbundet. Genom att sprida ut dina publiceringar kommer inte din blogg att stagnera mellan varje explosion av nya inlägg.

Fler bloggtips:

Det finns en uppsjö med intressanta och användbara verktyg för dig som arbetar med innehållsmarknadsföring. Ett verktyg för samordning är Uberflip.

Uberflip handlar inte om att välta Uber-bilar utan är ett verktyg där du skapar en hubb, en plats på webben som samlar allt innehåll som du distribuerat via bloggar och kanaler inom social media.

Uberflip ger dig en fjorton dagar lång testperiod innan du måste betala för att fortsätta använda tjänsten. För knappt 200 dollar per månad får du standardpaketet. Det är en hel del pengar men så får du också ett eget social media room.

Läs mer

Om du inte är journalist eller en person med ett naturligt inflöde av bloggämnen finns det risk att du drabbas av bloggtorka. Du vill blogga men vet inte vad du ska skriva om. Om du redan skrivit om ett par dussin tidigare blogginlägg behöver du föda din hjärna med nya intryck.

Läsa
Läs vad som helst bara det inte är din egen blogg. Själv brukar jag läsa kultursidorna i SvD när jag behöver finna nya sätt att uttrycka mig. Recensioner ur samma tidning är också en bra inspirationskälla. Fler lästips är kokböcker, serier, instruktionsböcker och fackpress. Till och med produktbeskrivningar kan ge inspiration till nya blogginlägg.

Läs mer

Att blogga – vare sig du är privatperson eller representerar ett företag – är ett bra sätt att sprida ditt namn/varumärke online. Här ger jag tips på saker att tänka på om du ska börja blogga:

Berätta vem du är
Autencitet, eller på svenska; äkthet, är en sak som är viktig om du vill nå framgång med din blogg. Berätta för läsaren vem du är och stå för vad du skriver. Ta bort inlägg endast i undantagsfall och ersätt mer förklarande text eller vidarebefordra besökaren (görs t.ex. med Redirection om du använder WordPress).

Visa vem/vad du representerar
Bloggar du som privatperson ska det framgå tydligt. Men du kan aldrig bortse från att du representerar mer än dig själv om du är företagare, politiker eller annan “offentlig” person. Ett klargörande på en statisk sida kan hjälpa en bit på vägen men du kan aldrig friskriva dig helt.

Läs mer

Sniply, or snip.ly, was the name of a company started by ex-Google and ex-Microsoft product managers and engineers back in 2010, according to information from CrunchBase. Today´s Snip.ly is not the same as the old Snip.ly, Michael Cheng told me in an e-mail a couple of weeks ago. They simply grabbed the domain name when it expired.

So what is Snip.ly?

Snip.ly is a service that combine URL shortening with conversation generation and tracking of the latter.

You enter a URL, a message and you customize the appearance of the pane that is show at the bottom of the linked URL.

How to use Snip.ly?

As with any service that you use to drive traffic and increase conversions, it is good to have some kind of plan for how you are going to use the service. Here I have created two Snip.ly links to showcase one way to work with the service.

  1. First Snip.ly: http://snip.ly/81Z/ (target URL: http://cadillac.com/escalade-suv.html)
  2. Second Snip.ly: http://snip.ly/qgH/ (target URL: http://cargurus.com/Cars/l-Used-Cadillac-Escalade-San-Francisco-d142_L2793)

The idea here is to use the first Snip to share my love for SUVs and with the help of the second Snip I will drive (no pun intended) traffic to cargurus.com in order to initiate a buy-SUV-process.

If you arrive to gargurus.com using the second Snip (without passing through the first Snip), there is a link in the pane that will send you to Cadillac.com to read more about the Escalade.

Analytics?

Yes, Snip.ly track clicks (link clicks) as well as engagement (link clicks within embedded messages).

Pricing?

Yes there are some plans right now that you subscribe to if you want to be able to remove the Snip.ly logotype from the panes. If you want to be able to customize the message you’ll need to be on the Pro plan. If you fork out $100 USD per month you’ll get the option to use a custom shortlink, rather than letting others see snip.ly in front of the real URL.

Want more information?

Make sure you follow Snip.ly on Twitter and that you read Michael Cheng´s article on Medium where you’ll also find a YouTube clip with a presentation of the service.