BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


Nu när WordPress 5.0 har släppts och den nya block-redigeraren är på plats är det, på en Enfold-kraftsatt webbplats likt denna och tiotusentals andra, en befriande fröjd att se hur väl WP 5.0 fungerar med Enfold.

Det här blogginlägget är författat i den nya blockredigeraren och så här långt är det normalt för troligen de allra flest användare av WP 5.0 och Enfold. Det som är glädjande att se är hur Enfold-utvecklarna lyckats bygga ihop “Gutenberg” (block-redigeraren) med Avia Builder. Du kan fortsätta arbeta med Enfold i WP 5.0 utan att behöva aktivera Classic Editor-tillägget, eller valfritt “Disable Gutenberg”-plugin.

OBS: När du redigerar ett blogginlägg som du skapat med Enfold kommer du eventuellt att behöva konvertera dess innehåll till ett block. Om du redigerar ett inlägg och bara ser rubriken + ett block, klicka på prickarna i högra hörnet (inte uppe till höger i panelen, jag menar prickarna i modulen under rubriken). Där väljer du “konvertera till block” och så ska allt i ditt blogginlägg visas. Detta har inträffat ibland på BjornSennbrink, dock inte vid varje redigering. Se vad jag menar i klippet nedan:

På bjornsennbrink.se, sennbrink.se, wpkunskap.se, LinkedIn och Facebook har undertecknat publicerat flera  artiklar under hösten 2018 som handlat om de frågetecken som tidigare fanns kring relationen WP 5.0 och Enfold-temat.

Dessa frågetecken har idag förvandlats till utropstecken, när det står klart att företaget bakom Enfold-temat valde en balansgång snarare än en revolution. Det är bra för framtiden att Enfold på sätt och vis är sammanbyggt med “Gutenberg”, och att Enfold inte blev till en stand-alone-produkt.

Det enda som kommer att stå allena i framtiden är Enfold-temat innan det installeras på en WordPress-grund. Kriesi kommer att skrota alla tidigare teman, de kommer att ligga kvar några veckor på ThemeForest innan de försvinner för köp och nedladdning.

Kriesi skriver i bloggposten för Enfold 4.5.1 att de kommer att fortsätta utveckla Enfold och att alla tidigare teman kommer att rensas ut. De riktar, förståeligt, kritik mot hur ThemeForest säljer teman.

Istället för att tvinga kunder till att förnya licensen år efter år får Kriesi pengar en gång och flera gånger om kunder köper support. Långt ifrån alla köper support och då blir intäktsströmmen svag, vilket i sin tur leder till bristande ekonomiska muskler i utvecklingsarbetet.

Jag avslutar detta blogginlägg med ett frågetecken: Hur kommer Kriesi att utveckla Enfold och hur kommer betalmodellen att se ut?

En inte alltför vild gissning är att Kriesi slutar sälja Enfold-temat via ThemeForest, kör ett eget race i form av marknadsföring och försäljning samt inför en beständig koppling mellan kunders webbplatser och Kriesis servrar, för att säkerställa att kunden har en aktiv licens. Första åren troligen som en uppmaning till att uppgradera och om några år med funktionen betala-för-licensen-annars-går-din-sajt-sönder.

WordPress Gutenberg vs. Enfold

Om du loggat in kontrollpanelen för din WordPress-webbplats nyligen har du förmodligen lagt märke till notisen om Gutenberg – den nya redigeraren i WordPress.

Om du dessutom aktiverat Gutenberg och om du kör WP-temat Enfold har du förmodligen lagt märke till en viss inkompatibilitet dvs moduler du är van att se tillsammans visas inte alls. Detta beror på att Gutenberg och Enfold i skrivande stund är två byggstenar som inte passar ihop.

Vad är Gutenberg?

Gutenberg är namnet på alla de funktioner som du kommer att jobba med i skapande och redigering av inlägg samt sidor när du installerat WordPress 5.0 eller senare versioner. WP-redigeraren har inte ändrats på över 10 år och många tyckte att det var dags för en förändring. Om du vill testa Gutenberg idag kan du ladda ner och aktivera Gutenberg som ett tillägg.

Vad är Enfold?

Enfold har de senaste fem åren varit ett toppsäljande tema hos ThemeForest. Det är ett tema som används på samtliga av Sennbrink Kommunikations webbplatser. Enfold är ett premium-tema med en layout-byggfunktion genom dra-och-släpp-teknik.

Fungerar Enfold med Gutenberg?

Ja, Enfold-temat fungerar med Gutenberg aktiverat på din WordPress-webbplats. Tänk dock på att redigering av layout på inlägg och sidor kan påverkas negativt av att ha Gutenberg aktiverat.

Uppdatering 7 december 2018: Nu har WP 5.0 släppts och Enfold-temat uppdaterats. Läs om hur de två komponenterna fungerar tillsammans.

Mitt råd är att du aktiverar Gutenberg och testar själv. Du kommer se att hantering av inlägg har ett nytt utseende, alla funktioner finns kvar.

För att behålla Enfold på din WordPress-webbplats och få Enfold att fungera som pre-Gutenberg måste du i skrivande stund (augusti 2018) aktivera den klassiska redigeraren.

På Sennbrink Kommunikations företagsblogg har jag publicerat en lite längre text om relationen Enfold och Gutenberg. Gå dit och läs om relationen mellan Gutenberg-redigeraren och Enfold-temat.

För dig som vill läsa mer om WordPress-Gutenberg och vad det kan innebära för dig som användare och som inte är låst vid Enfold-temat, bege dig till wpkunskap.se

Bok om Adwords

Företag, företagare, ideellt engagerade, marknadsförare frilans och anställda – alla torde ha något att tjäna på att läsa boken Google Adwords för alla – det har jag gjort och här är min recension!

Bygg en pengamaskin fokuserar på den del av AdWords som rör annonsering i sökresultatet på Google. I boken vägleds du genom AdWords grunder och genvägar av Michael Berman och Michael Wahlgren.

Läs mer

SEO-tillägget “SEO by Yoast” är ett måste-plugin för WordPress-sajtinnehavare. I nuvarande version finns det en innehållsanalys med förslag på vad du kan förbättra innan du publicerar ett nytt inlägg.

För att få full pott ska du börja med att ange ett nyckelord som du vill optimera för t.ex. “Mercedes GLC” som jag använde för ett tidigare publicerat inlägg.

1 – Minst en länk
Det är bra att länka vidare till andra webbplatser eller varför inte lägga till en intern länk? Välj en ankartext som inte innehåller nyckelordet som du optimerar inlägget för. Det kan skrivas i samma mening som länken finns. Om du inte vill länka till en sajt vars innehåll du inte är helt hundra på, ange rel-nofollow för länken.

2 – Bild med alt-text som innehåller sökordet
Bilder livar upp och kompletterar en text. När du lägger in bilden i WordPress finns det möjlighet att ange en alt-text. Den alt-texten visas om bilden av någon anledning inte laddas fram. Nyckelordet ska finnas i alt-texten.

3 – Nyckelord finns i permalänken
Permalänk är samma sak som webbadress eller sökväg. Det är adressen till det WordPress-inlägg som dina besökare kommer till. Placera nyckelordet i permalänken. Exempel: https://bjornsennbrink.se/suv-test-nya-mercedes-glc/ – Mercedes GLC är nyckelordet för den permalänken.

4 – Nyckelordet förekommer inom en Hx-tagg
Hx-taggar kan användas för att skapa mellanrubriker eller en mer sammanfattande styckesindelning i WordPress-inlägg. Hx-taggarnas exakta utseende styr du via CSS-filen. Här får du kanske prova olika lösningar. Det kan vara svårt att få in nyckelordet på ett naturligt vis. Ett exempel på Hx tagg är H2. H3 är en annan.

5 – Skriv fler än 300 ord
Mer text, mer innehåll för Google att indexera och för dina besökare att ta del av. På motorsajten SUVTEST är de flesta texterna mer än 1000 ord långa. När det är kortare än så handlar det ofta om SUV-videos med tillhörande relativt korta beskrivning. Det bästa är att skriva upp emot 500 ord utan att det handlar om ren utfyllnad. Ha tålamod, skriv ett längre inlägg varje gång istället för många små korta.

6 – Placera nyckelordet tidigt i inläggets titel
Vi svenskar tycker om att skriva massor av ord innan nyckelordet. Jobba med talstreck och bindesstreck för att skapa en naturlig position tidigt i inläggstiteln. Tänk också på att skriva en titel som ska locka till klick. Tala till de potentiella besökarnas känslor. Att börja med en siffra är t.ex. en erkänt bra metod.

Det finns en uppsjö med intressanta och användbara verktyg för dig som arbetar med innehållsmarknadsföring. Ett verktyg för samordning är Uberflip.

Uberflip handlar inte om att välta Uber-bilar utan är ett verktyg där du skapar en hubb, en plats på webben som samlar allt innehåll som du distribuerat via bloggar och kanaler inom social media.

Uberflip ger dig en fjorton dagar lång testperiod innan du måste betala för att fortsätta använda tjänsten. För knappt 200 dollar per månad får du standardpaketet. Det är en hel del pengar men så får du också ett eget social media room.

Läs mer