BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


Om du inte är journalist eller en person med ett naturligt inflöde av bloggämnen finns det risk att du drabbas av bloggtorka. Du vill blogga men vet inte vad du ska skriva om. Om du redan skrivit om ett par dussin tidigare blogginlägg behöver du föda din hjärna med nya intryck.

Läsa
Läs vad som helst bara det inte är din egen blogg. Själv brukar jag läsa kultursidorna i SvD när jag behöver finna nya sätt att uttrycka mig. Recensioner ur samma tidning är också en bra inspirationskälla. Fler lästips är kokböcker, serier, instruktionsböcker och fackpress. Till och med produktbeskrivningar kan ge inspiration till nya blogginlägg.

Läs mer

A photo in landscape mode of a woman in her early forties, teaching a diverse group of aspiring bloggers in a workshop setting

Att blogga – vare sig du är privatperson eller representerar ett företag – är ett bra sätt att sprida ditt namn/varumärke online. Här ger jag tips på fem saker att tänka på om du ska börja blogga:

1) Berätta vem du är

Autencitet, eller på svenska; äkthet, är en sak som är viktig om du vill nå framgång med din blogg. Berätta för läsaren vem du är och stå för vad du skriver. Ta bort inlägg endast i undantagsfall och ersätt mer förklarande text eller vidarebefordra besökaren (görs t.ex. med Redirection om du använder WordPress).

2) Visa vem/vad du representerar

Bloggar du som privatperson ska det framgå tydligt. Men du kan aldrig bortse från att du representerar mer än dig själv om du är företagare, politiker eller annan ”offentlig” person. Ett klargörande på en statisk sida kan hjälpa en bit på vägen men du kan aldrig friskriva dig helt.

Läs mer

Sniply, or snip.ly, was the name of a company started by ex-Google and ex-Microsoft product managers and engineers back in 2010, according to information from CrunchBase. Today´s Snip.ly is not the same as the old Snip.ly, Michael Cheng told me in an e-mail a couple of weeks ago. They simply grabbed the domain name when it expired.

So what is Snip.ly?

Snip.ly is a service that combine URL shortening with conversation generation and tracking of the latter.

You enter a URL, a message and you customize the appearance of the pane that is show at the bottom of the linked URL.

How to use Snip.ly?

As with any service that you use to drive traffic and increase conversions, it is good to have some kind of plan for how you are going to use the service. Here I have created two Snip.ly links to showcase one way to work with the service.

  1. First Snip.ly: http://snip.ly/81Z/ (target URL: http://cadillac.com/escalade-suv.html)
  2. Second Snip.ly: http://snip.ly/qgH/ (target URL: http://cargurus.com/Cars/l-Used-Cadillac-Escalade-San-Francisco-d142_L2793)

The idea here is to use the first Snip to share my love for SUVs and with the help of the second Snip I will drive (no pun intended) traffic to cargurus.com in order to initiate a buy-SUV-process.

If you arrive to gargurus.com using the second Snip (without passing through the first Snip), there is a link in the pane that will send you to Cadillac.com to read more about the Escalade.

Analytics?

Yes, Snip.ly track clicks (link clicks) as well as engagement (link clicks within embedded messages).

Pricing?

Yes there are some plans right now that you subscribe to if you want to be able to remove the Snip.ly logotype from the panes. If you want to be able to customize the message you’ll need to be on the Pro plan. If you fork out $100 USD per month you’ll get the option to use a custom shortlink, rather than letting others see snip.ly in front of the real URL.

Want more information?

Make sure you follow Snip.ly on Twitter and that you read Michael Cheng´s article on Medium where you’ll also find a YouTube clip with a presentation of the service.

Högkvalitativt innehåll, High Quality Content, är enligt Facebook vad du har att förvänta dig i nyhetsflödet (News Feed, på Facebook). Google vurmar också för högkvalitativt innehåll och menar liksom Facebook att det är just det som användarna vill ha, och därför ska de få det.

Ny Facebook-algoritm tvingar dig att betala mer för samma eller sämre räckvidd.

Högkvalitativt innehåll är enligt Facebook den typen av innehåll som:

  • Ligger rätt i tiden
  • Är relevant (definition saknas).
  • Kommer från en betrodd källa.
  • Är innehåll värt att dela eller att rekommendera.
  • Innehåller som är genuint intressant och inte att anse som avbrytande reklam.
  • Ej är att betrakta som av låg kvalitet och innehåll som inte bör rapporteras.

Förklaring på det?

En annan sak som du kanske märkt av är att gamla inslag från flödet kommer tillbaka. Det är vad Facebook kallar för bumping (studsa tillbaka upp) och handlar om att du kan komma att få se ”stories” igen, där du lämnat en kommentar och när en vän till dig också kommenterar får du en notis om att så har skett, genom att konversationen visas högre upp i flödet.

Läs mer

Sökmotoroptimering är ett intressant komplement till all annan marknadsföring som företag köper. Jag har läst boken Guldläge på nätet som handlar om just sökmotoroptimering och tycker att det är en bra bok som går igenom grunderna för SEO ur ett svenskt perspektiv.

Boken är skriven av Magnus Bråth och Michael Wahlgren. Magnus driver företaget Brath AB och Michael är VD för Pineberry. Det är två välkända namn i SEO-Sverige och det skänker en tyngd till bokens innehåll olikt vad du finner om du googlar och laddar hem allehanda e-böcker om sökmotoroptimering.

Läs mer