TikTok: Gör det här när du skapat ditt konto.

TikTok icon on mobile phone

TikTok är på god väg att bli det nya Facebook? Jag har varit medlem något år men det var först sommaren 2022 som jag började publicera videos som hade lite tanke bakom sig. Det här har jag lärt mig om TikTok:

Det finns två flöden: De du följer och ett som heter ”For You”, där det senare är TikToks sätt att få dig att upptäcka nya användare och deras videos. De som säger sig veta påstår att en video som väljs ut av algoritmen för visning på ForYou, automatiskt blir viral. Det stämmer inte.

Faktum är att de flesta av dina videos kommer att få eller inga visningar. Iallafall till en början. Och det är där som laborerandet kommer in i bilden.

Här är några av tipsen jag fått till mig genom att publicera videos på TikTok:

  • När du skapar ditt konto, ladda inte upp någonting direkt. Börja istället utforska flödet och hitta content som du vill skapa innehåll inom.
  • Jag kör natur/foto, hemmafix och jobba hemma. Så då börjar jag/du följa användare som publicerar inom de tre ämnena (hitta rätt med sökning eller taggar).
  • Tryck bara på gilla på videos inom dina ämnen, lägg in en kommentar här och där eller spara till favoriter.
  • Du vill med detta berätta för algoritmen att du föredrar videos inom natur/foto, hemmafix och jobba hemma.
  • Svajpa förbi det som är ointressant eller tryck på videon för att välja ”inte intresserad”.

Nästa steg är att bli ”inspirerad” vilket på TikTok-språk betyder att du ska ta dina favoriter (se föregående stycke) och göra likadana eller snarlika videos, fast med din personliga touch. Du vill med andra skapa dig en plats i algoritmens hjärta som säger att just du tillhör bubblan natur/fot, bubblan hemmafix och bubblan jobba hemma.

Bonustips: När du söker på en hashtagg kan du filtrera på Mest gillande under den senaste månaden. Kolla sökresultatet efter koncept, stil och budskap samt hashtags som används – inspireras av det i dina egna produktioner.

Låter det tråkigt? Tja, du läser det här för att du är en content producer eller innehållsskapare som vill förstå varför dina perfekta videos får noll visningar?