BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


En rundare kyrka, är namnet på en blogg med kommunikationschefen som avsändare och igår publicerade Jacob Sunnliden ett gästbloggsinlägg, som jag kommenterade på.

Blogginlägget pekar på vikten av att nationell nivå crowdsurfar fram riktlinjer för social media tillsammans med pastoraten (lokal nivå). Detta utifrån upptäckten att det finns en Twitter-konto där Någon från en myndighet publicerar saker som aldrig skulle komma direkt från kommunikationsavdelningen på denna icke namngivna myndighet.

Riktlinjerna bör också utformas av dem som arbetar på sociala medier och älskar webben. Oavsett vart i landet man sitter och oavsett vilken befattning man har. Crowdsourca riktlinjerna och skapa dem i det forum de är satta att tjäna. Bortse från nivåer. Låt församlingarna kommunicera med nationell nivå och vice versa.

Min långa kommentar väntar 12 timmar efter sändningen fortfarande på att modereras och eftersom jag är otålig publicerar jag kommentaren här istället:

Kloka ord och det gläder mig att läsa om framåtandan i en ur ett yttre perspektiv sett kantig organisation. Hierarkierna försvinner inte bara för att gränserna suddas ut och samverkan nationellt-lokalt håller jag med om bör främjas. Men det måste ske med tydlighet och pågå under lång tid.

Jag har haft möjligheten att arbeta med en organisation som initialt hade en svag central styrning av webbkommunikationen. Den nationella nivån hade visserligen bra kontakt med de på lokal nivå, men tröghet och obeslutsamhet hade lett fram till en situation där de lokala tröttnade och började skapa något eget. De såg vägar att nå ut lokalt och började producera material som inte var välsignat.

Scenariot som låg framför när jag fick möjlighet att påverka, handlade om hur det ack så viktiga varumärket riskerade att urvattnas. Varumärket var även en kvalitetsstämpel som när det användes tillsammans med information, gav tyngd till vad som publicerades. Nu fanns en risk att varumärket skulle tappa sin gloria.

Lösningen blev att optimera den beslutande organisationen, bli tydligare till de på lokal nivå om hur de kunde bidra till effektiviseringen och korta ledtiderna. Resultatet av det blev att de på lokal nivå kände förtroende för (inter)nationell nivå och de lokala upptågen upphörde, under en period.

Det som hände sen var att den centrala nivån glömde bort att förbättringsarbete är något som är ständigt pågående. Punktinsatserna hade räddat varumärket och hjälpt organisationen. Men engagemanget svalnade med tiden och eftersom förändring ofta upplevs som ett hot, med maktförskjutning och liknande som följder, så skedde en tillbakagång.

Detta i kombination en obenägenhet till att lyssna till vad de lokala ansåg var rätt, gjorde att den centrala nivån slöt sig, blev kontrollerande och inte insåg att det är på lokal nivå som många av de viktiga mötena med andra människor äger rum.

Det är på den lokala nivån som de första stegen tas och det är där som behovsformuleringarna bör äga rum. Därför vore det fantastiskt om Svenska kyrkans nationella nivå kunde omfamna engagemanget på lägre nivåer och vara lyhörd för de behov som formuleras där. För att om människorna på lokal nivå känner förtroende för nationell nivå tror jag att risken för att en hen ska komma ut, minskar.

Näthatskollen är en app som dök upp i mitt Facebook-flöde idag. Jag tänkte testa den men struntade i det efter att ha läst om all information som apputgivaren begärde av mig.

Det är ofta som Facebook-appar ska ha massor av information om mig och det är inte så konstigt då det ofta finns ett kommersiellt intresse bakom apparna. De som byggt den vill ha mycket data som de kan sälja, eller så är det så att appen kräver all den informationen för att appen ska fungera.

Näthatskollen vill ha åtkomst till dina offentlig profil, vänlista, Nyheter, statusuppdateringar, incheckningar, foton, personlig beskrivning och dina vänners statusuppdateringar, incheckningar, foton och personliga beskrivningar.

Näthatskollen behöver access till din aktivitet på Facebook och där finns statusuppdateringarna med. Enligt uppgift så sker någon slags filtrering av det publicerar och du får en notis om att något som du publicerat skulle kunna klassificeras som näthat.

Du blir arg därför att du omedvetet väljer att reagera utifrån din sekundära känsla, när det vore mycket bättre om du kunde bygga din reaktion på din primära känsla.

När jag hamnar i konflikt använder jag en mental bedömningsmodell som jag tränat mig att använda snabbt och direkt när konflikten uppstår. Jag har lärt mig att det alltid är bäst långsiktigt att använda bedömningsmodell, skulle det inte vara så att jag sitter med ett “anonymt” alter ego och postar idiotkommentarer på YouTube. Det senare var något av en metafor. Jag använder mitt riktiga namn på YouTube eftersom jag är för transparens online och inte tror på att anonymitet är vägen dit.

Ponera att du kör bil och någon annan mottrafikant gör något som du uppfattar som riktat mot dig. Förmodligen så vet den andre inte vem du är utan det är din bil som han eller hon ser och tänker “bilist” om. Din omedelbara reaktion kan vara “nu jvlar ska jag hämnas”. Det är naturligt att känna så. Det gör jag också, eftersom jag snabbt har valt att handla baserat på min sekundära känsla.

Ett annat exempel är när du läser vad någon annan, känd eller okänd, skriver på nätet. Du reagerar starkt mot vad som skrivs och en känslovåg sköljer över dig. Du slår hårt på tangentbordet och öser ur dig alla dina känslor. Du trycker på Skicka-knappen och för några sekunder så mår du riktigt bra. Sen börjar du oroa dig. Var det verkligen så genomtänkt att skriva så där? Jag skrev mitt riktiga namn, hur kommer det här eventuellt att slå tillbaka på mig senare?

Jag har nu presenterat två exempel på där du självvalt eller icke självvalt hamnar i situationer där känslorna svallar. Det är när du befinner dig här som du kan använda samma bedömningsmodell som jag använder. Min bedömningsmodell är hämtad från den dialektiska beteendeterapin och går kortfattat ut på att du ställer dig själv tre frågor:

Hur påverkas min självrespekt av mitt valda sätt att reagera?
Hur påverkas mina kortsiktiga mål av mitt valda sätt att reagera?
Hur påverkas mina långsiktiga mål av mitt valda sätt att reagera?

Om vi tar trafiksituationen så kan din självrespekt stärkas genom att du hämnas. Du ger igen och känner dig nöjd med dig själv. Ingen ska komma och trampa på dig minsann. Om du istället hade valt att se till dina kortsiktiga mål, exempelvis köra vidare till stormarknaden med familjen utan incidenter, kan din självrespekt stärkas genom att du väljer att inte hämnas. Du uppnår dessutom ett av dina kortsiktiga mål.

På nätet är det för mig ofta min självrespekt som får ge vika när jag tampas med andras publicerade åsikter. Jag får helt enkelt leva med att jag inte kan vinna alla diskussioner som blossar upp. Jag har andra mål med min webbnärvaro än att jag ska kommentera allt hit och dit, med något slags mål om att vinna debatterna. Jag har istället långsiktiga mål med mina publiceringar, där jag länge har och ämnar att länge vara, aktiv på webben. Jag vill göra vad jag kan för att min väg framåt ska vara så jämn som möjligt. Det är mitt långsiktiga mål.

Mina kortsiktiga mål handlar om att höras i de sammanhang som gäller idag, nästa vecka och om några månader. Jag är beredd att publicera saker som i stunden kanske tenderar att låta hårda och rent av ofräscha för somliga. Jag kanske rent av retar upp någon för mig känd eller okänd utifrån mitt beteende. Men jag gör det med självrespekten i behåll. För jag har rätt att säga vad jag tycker, precis lika myckt som andra har det. Det är därför jag försvarar andras rätt att uttrycka sig, utan att jag tar parti för hans eller hennes åsikter.

Sammanfattning
Jag blommande ut rejält där på slutet när jag egentligen bara ville peka på en möjlig tolkningsmodell för varför du och andra blir arga på andra på nätet. Min bedömningsmodell är dessutom inte huggen i sten och det kan som synes appliceras på flera olika sammanhang. Jag önskar bara att du försöker bli duktigare på att reagera på dina primära känslor. Låt inte ilskan ta överhanden när det kanske i själva verket är så att du känner dig sorgsen av vad någon publicerade.

Mina meddelanden är en myndighetsgemensam e-posttjänst förvaltad av Skatteverket och utvecklad tillsammans med Bolagsverket och Tillväxtverket.

Har du fått ett SMS med texten: “Det finns ett nytt meddelande i din brevlåda hos Mina meddelanden” ???

Gå till http://minameddelanden.se/ och logga in med Bank-ID (E-legitimation).

SEO-kommentarer:

  • På minameddelanden.se’s undersidor så länkas startsidan med http://minameddelanden.se/2.71004e4c133e23bf6db800082557.html och inte http://minameddelanden.se/ …
  • På e-legitimation.se omdirigeras du vid första besöket till http://www.e-legitimation.se/Elegitimation/Templates/StartPage.aspx …

Alpha Plus är ett företag i Falun som säljer närings- och naturmedicin. De gör så många saker rätt i sin marknadsföring online att jag vill berätta om detta och peka på det goda exempel på Alpha Plus utgör med deras YouTube-klipp.

Att jag intresserar mig för detta hänger samman med att min fru arbetar på ett företag som liknar hur Alpha Plus (AP) ser ut att verka, utåt sett. Det finns en tillverkare tidigt i flödet, ett varumärke, en agentur, AP och ett nätverk av återförsäljare. Inga konstigheter egentligen även om en konsument sannolikt inte ser hela detta flöde. Som logistiker tänker jag ofta i dessa längre banor vid kontakt med företag.

Att jag intresserar mig för just Alpha Plus i Falun kommer av att jag som sökande efter nya utmaningar fann att Alpha Plus behöver en ny inköpare till hösten 2013. Jag har även snuddat lite vid försäljningen av denna typ av produkter genom ett tidigare webbjobb.

Jag kände att detta var värt att berätta mer om efter att ha kolla igenom flera av de klipp som Alpha Plus har på sin YouTube-kanal. De senaste 8-9 klippen är publicerade för ungefär en månad sen (mars 2013) och klippen liknar varandra väldigt mycket, sett till deras koncept.

Innehållet är såklart olika i varje klipp så det jag menar med koncept är att jag vet vad jag har att förvänta mig innan jag börjar titta.

Om vi bortser från att sökmotoroptimeringen för AP:s videoklipp är bristfällig och att klippen är aningen för långa, så är det bra reklamfilm. Grundaren av Alpha Plus, Peter Vilhelmsson, kör ett intro innan han fortsätter med att berätta om ämnet för dagen. Ett klipp handlar om hårmineralanalys, ett annat är en inbjudan till deras 30-årsfirande och ett tredje klipp är ett av tre om olika former av trötthet:

Det känns bra att det är Peter själv som spelar huvudrollen i filmerna. Det må finnas ett manus intill filmkameran men det gör inget. Peter bjuder på sig själv i olika situationer och jag får ett bra intryck av honom. Jag skulle rent av kunna köpa någon av hans produkter om jag hade en marknadsplats för dem. För just detta med naturmedicin är som du säkert vet något som är omdebatterat.

Jag kan inte verifiera vad Peter säger i sina YouTube-klipp men visst är det bra upplagt? Det är en mix av “föreläsningar”, humor och information. Några av klippen är mer åt det personliga hållet dragna t.ex. det när Peter ska sova eller när han i början av klippet sitter med fötterna på bordet och pipan i munnen:

Bemöt skeptikerna med fakta och goda exempel så vill jag tro att även de som tvekar kan gå med på att prova. Så om du vill arbeta mer med YouTube i din marknadsföring, hör av dig till mig för ett samtal kring digital videomarknadsföring, som bevisligen inte bara är för de med stora reklambudgetar. Eller så ringer du Peter om ber att få köpa konsulttimmar!

Disclaimer: Jag arbetar inte för Alpha Plus och det här inlägget är inte sponsrat på något vis. Det här inlägget syftar till att peka på hur även små företag kan dra nytta av YouTube för sin digitala marknadsföring.