BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


Facebook är som Google. En dag finns något nytt och nästa dag inte. Nu har jag flera dagar i rad sett möjligheten att marknadsföra inlägg. Så jag köpte tjänsten.

Facebook Payment Receipt

Facebook Payment Receipt

Det är ganska dyrt att köpa marknadsföring av inlägg på Facebook. Jag kan tänka mig att priset är rörligt. Jag har inte satt mig in i det hela riktigt än. Vad jag däremot vet är att du måste ha minst 100 Gilla på din Page om du vill marknadsföra ett inlägg.

Jag marknadsförde ett inlägg på min privata profil, en länk till ett blogginlägg om sökmotoroptimering av video på webben.

Jag betalade 45 kronor, via PayPal, utan problem. Jag fick ett kvitto som inloggad på Facebook och i min inbox. Jag fick även ett kvitto från PayPal. Inga konstigheter. Nu ska vi se om mina vänner på Facebook blir irriterade på mig eller om detta ger många besökare till min blogg.

Google XML Sitemap for Videos är ett gratis tillägg som du använder för att skapa en XML-fil. Filen innehåller de bloggposter på din WordPress-hemsida som innehåller inbäddade videoklipp. Det tillägget är ett verktyg bland flera som syftar till att optimera för visning av videoklippen på sökresultatsidorna.

Skärmdump av XML-sidan genererad med ovan nämnda tillägg:
seo-video-xml-sennbrink

Glöm inte att logga in på Google Webmaster Tools där du skickar in filen sitemap-video.xml för indexering. Glöm inte heller bort möjligheten att i varje YouTube-klipp länka till blogginlägget i fråga, förutsatt att du bäddat in video som du själv publicerat.


Video på webben är ett bra sätt att skapa en bred webbnärvaro. Du har en kamera i din mobil och har du en smartphone eller surfplatta kan du publicera dina filminspelningar inom minuter efter att du filmat färdigt.

Att inte arbeta med video på webben tycker jag är att gå miste om en bra möjlighet att marknadsföra ett budskap och i förlängningen tror jag att din sökmotoroptimering blir lidande om du inte kompletterar text och bild med rörliga bilder i form av video.

För att ditt arbete med video på webben ska bli så bra som möjlighet rekommenderar jag att du skapar ett koncept, och håller dig till det. Jag prenumererar på nära 100 olika kanaler på YouTube och de jag gillar bäst är de som redigerar sina videoklipp återkommande enligt samma mall, samma koncept.

En kanal som jag gillar är ScottieDTV. Det är en man som visar olika “hot rods” som han kallar bilarna i videoklippen. Varje klipp inleds med en bild och ett par sekunder senare ser vi mannen iförd sina karaktäristiska solglasögon. Ibland filmar han inte sig själv i inledningen men det finns oftast en inledning, som berättar för oss tittare var han är och vad han ska vissa oss idag. Det är genomgående väldigt bra produktioner och gillar du muskelbilar och amerikanska söderna ska du prenumera på ScottieDTV.

En annan kanal som också handlar om bilar är Jay Leno´s Garage. Jay Leno känner du till från The Tonight Show och du vet förmodligen också att han är en bilsamlare av rang. Han har allt från tidigare fordon med elmotor till nyare sportbilar. I varje show så visar han upp något motorrelaterat, oftast en bil. Varje klipp är ganska långt och körscenerna kommer alltid på slutet. Videoklippet handlar istället om samtal om vad som visas upp. Precis som med ScottieDTV, fast här är det mer mainstream (även om det finns udda fordon i hans garage då och då).

Bägge dessa kanaler svarar på ett bra sätt upp mot mina förväntningar. Jag kan se ett bra klipp på en kanal och börja prenumerera. Ett par dagar senare handlar det inte längre om polisjakter i Los Angeles utan om en hund eller en katt eller något helt annat än vad jag förväntade mig av kanalen. Jag avprenumererar och glömmer bort.

Du ska alltså arbeta enligt ett koncept hela tiden för få prenumeranter som stannar kvar. Det är också en slags sökmotoroptimering kan jag tro eftersom jag även tror att Google kommer att lyfta dina videoklipp högre än andras om du har fler prenumeranter.

Video-sökmotoroptimering i min värld har två sidor:

  • Den tekniska biten där du arbetar med t.ex. ett XML-tillägg, titlar, beskrivningar, länkar från videoklipp till bloggposter där de senare är sökmotoroptimerade.
  • Den humana biten där du arbetar med att möta förväntningarna hos dina tittare. Det finns så många bra producenter idag att du måste göra ett bra jobb.

Disclaimer – Jag har själv drygt 70 publicerade videoklipp på YouTube och jag har fortfarande inte funnit ett koncept. Jag producerar och publicerar utan att ha en egentlig plan eller ett mål som jag vill uppnå.

Ett videoklipp som visar vad du kan göra med appen Backwards Cam HD:

Jag använder video som ett komplement till bloggandet och så kan du också göra. Du måste inte göra allting som duktiga konsulter säger att du bör göra. Du har en egen vilja, en egen bakgrund och ett eget intresse. Fånga upp det och utveckla något som passar dig.


Teknisk sökmotoroptimering av video
Vill du lära dig mer om de tekniska aspekterna kring SEO för video rekommenderar jag att du nu kollar på vad SEO-gurun Nikke Lindqvist har att säga om saken:


Human sökmotoroptimering av video inkl. konceptrådgivning
Vill du ha hjälp med att finna ett bra koncept för videoproduktion och få hjälp att skapa ett publiceringsflöde tycker jag att du ska kontakta mig!
konsult@sennbrink.se | 076-348 83 11

Internetsäkerhet

Våren 2013 började svenskar få ett slags bluffmejl som på lite olika sätt beskrev hur det varit problem på din sista faktura. Bluffmejlen har fortsatt att komma och nu när det här inlägget uppdateras (juni 2014) ligger det här blogginlägget fortfarande i topp och bluffmejlen fortsätter att komma.

OBS! Om du har klickat på länken i bluffmejlet ska du direkt, nu, inte sen, ta kontakt med din bank, ditt telefonibolag eller berörd part och be om hjälp. Har du förlorat pengar ska du polisanmäla, inte för att polisen kommer att kunna lösa fallet utan för att ditt försäkringsbolag kanske kräver det.

Bluffmejlen är så kallade phishing-mail (teknisk exempelbeskrivning @ Sucuri) där avsändaren uppger att han eller hon jobbar för ett företag där du kanske är kund. Det kan vara en bank, en telefonoperatör, bredbandsoperatör eller ett försäkringsbolag. Målet är du ska luras att klicka och att ge ifrån dig kontokortsuppgifter, inloggningsuppgifter till internetbank eller liknande.

Här kan du se varianter på bluffmejlet där avsändaren utger sig för att representera SEB, Swedbank, Kreditkort Visa/MasterCard Secure, Telia, Telia Kundkrets m.fl.

Förekommande titlar på mejlen:

  • Ämne: Betalning problem #457119033
  • Fel bill ! # 40-990211863374
  • Fel bill ! # 40-7139972553044
  • Betalning problem på din sista faktura : 99031_48
  • Problem på din sista faktura – 77501_93
  • Problemer på din endelige faktura – 15916_53

Uppgivna avsändare:

Behöver inte vara rätt, kan manipuleras:

  • clien.tsewlog1d@online.se
  • sw.admin.telia1@notice.com
  • admin_teliase1w1@mandatory.com
  • teli_r3admin@ip.com
  • protect_clientelia1@generate.com
  • market_telia@update.net
  • faktur_teli@telia.se
  • admin01_1t@telia.com

Rekommendation om du fått ett bluffmejl med Telia angivet som avsändare:

Radera mejlet utan att klicka på länken i mailet. Allt är en bluff.
Du ska inte logga in och du ska inte ange några uppgifter kopplade till ditt konto.

Telia Kundservice har kommenterat det här blogginlägget och bekräftar att e-breven som går ut nu är att betrakta som ett bedrägeriförsök i Telias goda namn.

Det spelar ingen roll att du inte är kund hos Telia idag. Om du läser det här har du förmodligen fått ett mail om en Telia-faktura ändå.

Avsändarens e-postadress ser ut att vara korrekt eftersom avsändaren i ett fall varit admin01_1t@telia.com – men även det är en bluff. Om du inte visste det så går det att sända mail så att det ser ut att komma från vilken adress som helst. Det är t.ex. därför du ibland får spam från din egen e-postadress. Mejlet “Problem på din sista faktura” kom från e-postadressen market_telia@update.net.

Om du har klickat på länken i bluffmejlet ska du omedelbart ta kontakt med Telia Kundservice: http://www.telia.se/privat/support/ och/eller din bank.


Här visas olika versioner av bluffmejlet:

Vi har märkt att din senaste betalning åtalades tva ganger på samma gång, och det är på grund av ett tekniskt fel.

När du bekräftar informationen på kortet, kommer vi att återbetala till ditt konto.

Sida återbetalning:

Klicka här

OBS!: Detta är en obligatorisk åtgärd. Underlåtenhet att uppdatera dina uppgifter kommer att leda till kreditkort suspension.

© Copyright Visa Europe @ 2013

God morgon!

Åtkomst till ditt konto är begränsat eftersom vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång, och det är på grund av ett tekniskt fel.

När du bekräftar informationen på kortet, kommer vi att återbetala till ditt konto

Detaljer :
Beställningsnummer : 40-7139972553044
Mobile operator: Telia
Betalas av : Kreditkort
Status : Väntar på återbetalning

Sida återbetalning

Tack för ditt förtroende,
Vi ses snart på www.telia.se

Detta mail har skickats automatiskt. Snälla, inte svara, skulle din förfrågan inte verkställas.
Telia .se


Åtkomst till ditt konto är begränsat eftersom vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång.

( din fil : 99031_48 )
För att undvika avbrott vänligen klicka här nu och bekräfta din återbetalning i dag !

Copyright TeliaSonera @ 2013.

God morgon !

Åtkomst till ditt konto är begränsat till närmast följande:
Vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång

*(din fil: 77501_93)
För att bekräfta din återbetalning:
Klicka här och uppdatera dina uppgifter >>>

Tjänster Kundkrets.
~ Telia 2013 ~

Du har problem med din slutfaktura

Du har problem med din slutfaktura

Åtkomst till ditt konto är begränsat till närmast följande:
Vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång

(din fil : 44890_10)
För att bekräfta din återbetalning :
Klicka här (http://maux.com/index.php) och följ instruktionerna !

Tjänster Kundkrets.
© Telia Part of Telia Sonera 2013
Organisation Nr. 556430-0142


telia-problem-faktura-bluff

telia-problem-faktura-bluff

Hallå ,

Åtkomst till ditt konto är begränsat till närmast följande:
Vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång

(din fil : 33901_74)
För att bekräfta din återbetalning :
Logga in nu :

Tjänster Kundkrets.
Telia


Problem på din sista faktura.Vänligen uppdatera idag!

Problem på din sista faktura.Vänligen uppdatera idag!


bluff-dubbel-telia-betalning

Hallå,
Åtkomst till ditt konto är begränsat till närmast följande :
Vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång
(din fil: 7108_21)
För att bekräfta din återbetalning :
Logga in nu
Tjänster Kundkrets
Telia

Jag har bloggat tidigare om redigering av bilder med appar och idag vill jag berätta om några appar för iPad och iPhone som jag använder för att spela in film.

Hemma använder jag nästan uteslutande en iPad 4 för inspelning och när jag är utomhus använder jag ofta iPhone 4. Det är två enheter som är bra på varsitt sätt och det är framförallt mobiliteten som är avgörande för vilken enhet som används var. På sommaren använder jag gärna iPad 4 i kombination med en Sony DSC digitalkamera och en JVC videokamera.


iMotion HDhttps://itunes.apple.com/us/app/imotion-hd/id421365625
En iOS-app som du använder för att skapa time-lapses med. Resultatet blir en film som du kan dela på YouTube. Du kan ta bilder automatiskt, manuellt eller via “fjärrkontroll”. Med fjärrkontroll så syftar jag på systerappen iMotion Remote som via wifi kontrollerar den andra enhetens time-lapse-inspelning. Jag föredrar att använda iPad som fjärrkontroll tack vare den större skärmen.

mzl.tbkhijwm.320x480-75

iMotion HD kan ta bilder utifrån 18 st olika inställningar (automatisk fotografering), där kortaste tid mellan varje bild är 0,1 sekunder och som längst en dag mellan varje fotoögonblick. Jag kan tänka mig att det senare är lämpligt om du monterar en enhet i ett fönster för att fotografera landskapets skiftningar eller liknande.

Det automatiska läget kan ta bilder med följande tid mellan varje snapshot: 0,1 sekunder, 0,25 sekunder, 1 sekund, 2 sekunder, 3 sekunder, 5 sekunder, 10 sekunder, 20 sekunder, 30 sekunder, 1 minut, 2 minuter, 3 minuter, 5 minuter, 10 minuter, 20 minuter, 30 minuter, 1 timma eller en dag.

Jag tycker att iMotion HD är en bra app eftersom den skapar ett filmklipp. Det finns flera andra appar för att skapa GIF-animationer men då får du en bild istället. iMotion HD och iMotion Remote är gratisappar med köp-inuti för fler funktioner.


Backwards Cam HD-Reverse Movie Maker
En iOS-app för automatisk redigering av inspelade filmklipp. Uppspelning sker baklänges där du i inställningarna anger uppspelningshastighet, ljudspår och inspelningningskvalitet. Appen fungerar klanderfritt och gränssnittet är lätt att begripa om du är en van iOS-användare. Delning till bildrulle, e-post, Facebook, Twitter och delning till apputgivarens YouTube-tävling.

Backwards Cam kostar 15 kronor på iTunes och det är väl investerade pengar tycker jag. Det är fantastiskt roligt att spela in filmer där saker flyger genom rummet, kuddar eller papper eller vad du har hemma. Uppspelningen baklänges med liten hastighetsökning eller minskad uppspelningshastighet och medföljande ljudspår är kul att experimentera med. Jag tänka mig att inspelning av biltrafik eller många människor i rörelse kan bli effektfullt.

Du som surfar mycket vet om att det finns en uppsjö av olika sätt att marknadsföra varor och tjänster via webben. Banners är en metod, textlänkar en annan. För dig som tycker att det är jobbigt att behöva se alla annonser, överallt hela tiden, vill jag idag tipsa om Adblock Plus som effektivt blockerar alla annonser.

* 2013-08-26: En kampanj pågår just nu där du ombeds att donera pengar för att användas i marknadsföringen av Adblock Plus. Läs mer på https://campaign.getadblock.com/adblock-it-s-time-to-spread-the-word

Adblock Plus är ett tillägg till din webbläsare och tillägget fungerar tillsammans med Firefox, Chrome, Opera och Android. Gå till http://adblockplus.org/ och installera.

Standardinställningen är att allt blockeras. Det inkluderar bl.a. YouTube-klipp, pop-up och pop-under. För att visa banners, videoklipp osv så behöver du välja det aktivt för domänen som du besöker. Kolla efter en röd ikon i nedre vänstra hörnet på din webbläsare, eller under webbläsarens inställningsmenyflik. Enklaste sättet att stänga av Adblock Plus är att välja “disable för domän.tld” som du besöker för tillfället. Du kan även sätta egna filterregler och blockera hela annonsnätverk (använd wildcards t.ex. http://oas.*.* för att blockera alla annonser som servas vid subdomänen “oas”).

Adblock Plus settings

Adblock Plus settings

Jag vill tipsa om det här idag eftersom det på min Facebook-sida för Sennbrink Kommunikation publicerades kommentarer om huruvida blockering av annonser är rätt eller fel. Jag tycker att det är helt rätt men Jonny på Adrecord tycker inte så. Jonny har jag inte hört ifrån på väldigt länge nu, men jag kan tänka mig att han ville ventilera sin syn på saken eftersom jag berättar om hur du gör för att delvis indirekt motverka vad Adrecord och andra affiliateföretag livnär sig på. Nämligen distribution av banners, som Adblock Plus blockerar om du inte stänger av funktionen för vissa domäner.

Disclaimer – Jag är inte emot annonser som affärsmodell utan tycker bara att du som besökare på webbplatser ska besparas åsynen av påträngande banners. Textlänkar, planterade artiklar och produkttester tycker jag är mycket bättre metoder för att tjäna pengar på innehåll online. Jag har själv flertalet webbplatser där banners används för annonsering.