BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


Toppdomänen .LA:s registry meddelade idag att de gör det billigare att förnya och att premiumdomäner nu är överförbara, det senare något som inte varit möjligt tidigare. Förnyelseavgiften är $50 USD och det har även ett erbjudande om ”one-off purchase price” vilket jag tolkar som en engångskostnad dvs inga ytterligare förnyelseavgifter efter det köpet.

Nytt är även att det nu finns en marknadsplats för alla premiumdomäner, komplett med fast pris. De flesta kostar mellan 200 och 600 dollar. Det finns även svindyra domäner där t.ex. money.la blir din för 100,000 dollar!




Jag äger två stycken domäner under .LA-domänen: mej.la och resa.la, där ”mejla” är en URL-förkortare och ”LAresa” ska ta över efter losangelesresa.se när jag får tummen ur och bygger klart den version av mitt barntema WP Shopr som ska användas där.

LA-toppdomänen marknadsförs som domänen för Los Angeles och bakom toppdomänen står företaget CentralNic.

Real User Monitoring är en tjänst som släpptes idag av Västerås-företaget Pingdom. Real User Monitoring samlar data om laddningstider för alla dina besökare och presenterar resultatet i tydliga grafer.

Att en hemsida ska vara snabb råder det ingen som helst tvekan om. Det gäller inte bara dig som använder din webbplats för e-handel utan är minst lika viktigt för dig som ”bara” har din hemsida för att presentera ditt företag.

Få eller inga besökare tycker om att vänta för länge innan en sida laddar. Real User Monitoring skapar ett beslutsunderlag för investeringar på ett helt annat vis än vad enskilda mätningar kan erbjuda.

Men den här funktionen finns redan i Google Analytics?
Alla vill inte använda Googles verktyg. Det finns uppenbarligen en marknad för Pingdoms tjänster där du betalar för att hålla data för dig själv och där du slipper att dela med dig av all informationen till Google i utbyte mot gratis tillgång till Googles tjänster. Det är du och dina sajter som är produkterna som Google säljer.

Bloggutmaningen #Blogg100 som fick den svenska bloggosfären att blomstra igen efter år i dvala under trycket från Twitter, börjar närma sig sitt slut. Fredrik Wass som var initiativtagare till Blogg100 säger i en Facebook-grupp att ett event för att fira slutet kommer att arrangeras.




Själv gav jag upp efter ett par veckor pga arbete och familj. Det tog drygt en månad och sen minskade jag min nikotinkonsumtion till en fjärdedel. Det tillsammans med mer tid för eget skapande har bidragit till att jag bloggar på utan dess like.

Vi säger till alla nybörjare att de ska blogga regelbundet och sprida ut sina publiceringar, att arbeta med förväntningar helt enkelt. Bloggläsaren förväntar sig kontinuitet och att få läsa högklassiga inlägg i lagom takt. Jag struntar helt i detta nu i vår och publicerar upp till 5 inlägg per dygn!

Blogg100 tycker jag har varit det bästa som hänt bloggosfären på flera år. Det är flera hundra bloggare som deltar. Fredrik Wass borde vinna något pris. Jag tror något företag kommer att ge Fredrik en blomma eller någe på den där festen.




Facebook är som Google. En dag finns något nytt och nästa dag inte. Nu har jag flera dagar i rad sett möjligheten att marknadsföra inlägg. Så jag köpte tjänsten.

Facebook Payment Receipt

Facebook Payment Receipt

Det är ganska dyrt att köpa marknadsföring av inlägg på Facebook. Jag kan tänka mig att priset är rörligt. Jag har inte satt mig in i det hela riktigt än. Vad jag däremot vet är att du måste ha minst 100 Gilla på din Page om du vill marknadsföra ett inlägg.

Jag marknadsförde ett inlägg på min privata profil, en länk till ett blogginlägg om sökmotoroptimering av video på webben.

Jag betalade 45 kronor, via PayPal, utan problem. Jag fick ett kvitto som inloggad på Facebook och i min inbox. Jag fick även ett kvitto från PayPal. Inga konstigheter. Nu ska vi se om mina vänner på Facebook blir irriterade på mig eller om detta ger många besökare till min blogg.

Internetsäkerhet

Våren 2013 började svenskar få ett slags bluffmejl som på lite olika sätt beskrev hur det varit problem på din sista faktura. Bluffmejlen har fortsatt att komma och nu när det här inlägget uppdateras (juni 2014) ligger det här blogginlägget fortfarande i topp och bluffmejlen fortsätter att komma.

OBS! Om du har klickat på länken i bluffmejlet ska du direkt, nu, inte sen, ta kontakt med din bank, ditt telefonibolag eller berörd part och be om hjälp. Har du förlorat pengar ska du polisanmäla, inte för att polisen kommer att kunna lösa fallet utan för att ditt försäkringsbolag kanske kräver det.

Bluffmejlen är så kallade phishing-mail (teknisk exempelbeskrivning @ Sucuri) där avsändaren uppger att han eller hon jobbar för ett företag där du kanske är kund. Det kan vara en bank, en telefonoperatör, bredbandsoperatör eller ett försäkringsbolag. Målet är du ska luras att klicka och att ge ifrån dig kontokortsuppgifter, inloggningsuppgifter till internetbank eller liknande.

Här kan du se varianter på bluffmejlet där avsändaren utger sig för att representera SEB, Swedbank, Kreditkort Visa/MasterCard Secure, Telia, Telia Kundkrets m.fl.

Förekommande titlar på mejlen:

  • Ämne: Betalning problem #457119033
  • Fel bill ! # 40-990211863374
  • Fel bill ! # 40-7139972553044
  • Betalning problem på din sista faktura : 99031_48
  • Problem på din sista faktura – 77501_93
  • Problemer på din endelige faktura – 15916_53

Uppgivna avsändare:

Behöver inte vara rätt, kan manipuleras:

  • clien.tsewlog1d@online.se
  • sw.admin.telia1@notice.com
  • admin_teliase1w1@mandatory.com
  • teli_r3admin@ip.com
  • protect_clientelia1@generate.com
  • market_telia@update.net
  • faktur_teli@telia.se
  • admin01_1t@telia.com

Rekommendation om du fått ett bluffmejl med Telia angivet som avsändare:

Radera mejlet utan att klicka på länken i mailet. Allt är en bluff.
Du ska inte logga in och du ska inte ange några uppgifter kopplade till ditt konto.

Telia Kundservice har kommenterat det här blogginlägget och bekräftar att e-breven som går ut nu är att betrakta som ett bedrägeriförsök i Telias goda namn.

Det spelar ingen roll att du inte är kund hos Telia idag. Om du läser det här har du förmodligen fått ett mail om en Telia-faktura ändå.

Avsändarens e-postadress ser ut att vara korrekt eftersom avsändaren i ett fall varit admin01_1t@telia.com – men även det är en bluff. Om du inte visste det så går det att sända mail så att det ser ut att komma från vilken adress som helst. Det är t.ex. därför du ibland får spam från din egen e-postadress. Mejlet ”Problem på din sista faktura” kom från e-postadressen market_telia@update.net.

Om du har klickat på länken i bluffmejlet ska du omedelbart ta kontakt med Telia Kundservice: http://www.telia.se/privat/support/ och/eller din bank.


Här visas olika versioner av bluffmejlet:

Vi har märkt att din senaste betalning åtalades tva ganger på samma gång, och det är på grund av ett tekniskt fel.

När du bekräftar informationen på kortet, kommer vi att återbetala till ditt konto.

Sida återbetalning:

Klicka här

OBS!: Detta är en obligatorisk åtgärd. Underlåtenhet att uppdatera dina uppgifter kommer att leda till kreditkort suspension.

© Copyright Visa Europe @ 2013

God morgon!

Åtkomst till ditt konto är begränsat eftersom vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång, och det är på grund av ett tekniskt fel.

När du bekräftar informationen på kortet, kommer vi att återbetala till ditt konto

Detaljer :
Beställningsnummer : 40-7139972553044
Mobile operator: Telia
Betalas av : Kreditkort
Status : Väntar på återbetalning

Sida återbetalning

Tack för ditt förtroende,
Vi ses snart på www.telia.se

Detta mail har skickats automatiskt. Snälla, inte svara, skulle din förfrågan inte verkställas.
Telia .se


Åtkomst till ditt konto är begränsat eftersom vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång.

( din fil : 99031_48 )
För att undvika avbrott vänligen klicka här nu och bekräfta din återbetalning i dag !

Copyright TeliaSonera @ 2013.

God morgon !

Åtkomst till ditt konto är begränsat till närmast följande:
Vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång

*(din fil: 77501_93)
För att bekräfta din återbetalning:
Klicka här och uppdatera dina uppgifter >>>

Tjänster Kundkrets.
~ Telia 2013 ~

Du har problem med din slutfaktura

Du har problem med din slutfaktura

Åtkomst till ditt konto är begränsat till närmast följande:
Vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång

(din fil : 44890_10)
För att bekräfta din återbetalning :
Klicka här (http://maux.com/index.php) och följ instruktionerna !

Tjänster Kundkrets.
© Telia Part of Telia Sonera 2013
Organisation Nr. 556430-0142


telia-problem-faktura-bluff

telia-problem-faktura-bluff

Hallå ,

Åtkomst till ditt konto är begränsat till närmast följande:
Vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång

(din fil : 33901_74)
För att bekräfta din återbetalning :
Logga in nu :

Tjänster Kundkrets.
Telia


Problem på din sista faktura.Vänligen uppdatera idag!

Problem på din sista faktura.Vänligen uppdatera idag!


bluff-dubbel-telia-betalning

Hallå,
Åtkomst till ditt konto är begränsat till närmast följande :
Vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång
(din fil: 7108_21)
För att bekräfta din återbetalning :
Logga in nu
Tjänster Kundkrets
Telia