Bluff: Betalning problem på din sista faktura

Internetsäkerhet

Våren 2013 började svenskar få ett slags bluffmejl som på lite olika sätt beskrev hur det varit problem på din sista faktura. Bluffmejlen har fortsatt att komma och nu när det här inlägget uppdateras (juni 2014) ligger det här blogginlägget fortfarande i topp och bluffmejlen fortsätter att komma.

OBS! Om du har klickat på länken i bluffmejlet ska du direkt, nu, inte sen, ta kontakt med din bank, ditt telefonibolag eller berörd part och be om hjälp. Har du förlorat pengar ska du polisanmäla, inte för att polisen kommer att kunna lösa fallet utan för att ditt försäkringsbolag kanske kräver det.

Bluffmejlen är så kallade phishing-mail (teknisk exempelbeskrivning @ Sucuri) där avsändaren uppger att han eller hon jobbar för ett företag där du kanske är kund. Det kan vara en bank, en telefonoperatör, bredbandsoperatör eller ett försäkringsbolag. Målet är du ska luras att klicka och att ge ifrån dig kontokortsuppgifter, inloggningsuppgifter till internetbank eller liknande.

Här kan du se varianter på bluffmejlet där avsändaren utger sig för att representera SEB, Swedbank, Kreditkort Visa/MasterCard Secure, Telia, Telia Kundkrets m.fl.

Förekommande titlar på mejlen:

  • Ämne: Betalning problem #457119033
  • Fel bill ! # 40-990211863374
  • Fel bill ! # 40-7139972553044
  • Betalning problem på din sista faktura : 99031_48
  • Problem på din sista faktura – 77501_93
  • Problemer på din endelige faktura – 15916_53

Uppgivna avsändare:

Behöver inte vara rätt, kan manipuleras:

  • clien.tsewlog1d@online.se
  • sw.admin.telia1@notice.com
  • admin_teliase1w1@mandatory.com
  • teli_r3admin@ip.com
  • protect_clientelia1@generate.com
  • market_telia@update.net
  • faktur_teli@telia.se
  • admin01_1t@telia.com

Rekommendation om du fått ett bluffmejl med Telia angivet som avsändare:

Radera mejlet utan att klicka på länken i mailet. Allt är en bluff.
Du ska inte logga in och du ska inte ange några uppgifter kopplade till ditt konto.

Telia Kundservice har kommenterat det här blogginlägget och bekräftar att e-breven som går ut nu är att betrakta som ett bedrägeriförsök i Telias goda namn.

Det spelar ingen roll att du inte är kund hos Telia idag. Om du läser det här har du förmodligen fått ett mail om en Telia-faktura ändå.

Avsändarens e-postadress ser ut att vara korrekt eftersom avsändaren i ett fall varit admin01_1t@telia.com – men även det är en bluff. Om du inte visste det så går det att sända mail så att det ser ut att komma från vilken adress som helst. Det är t.ex. därför du ibland får spam från din egen e-postadress. Mejlet ”Problem på din sista faktura” kom från e-postadressen market_telia@update.net.

Om du har klickat på länken i bluffmejlet ska du omedelbart ta kontakt med Telia Kundservice: http://www.telia.se/privat/support/ och/eller din bank.


Här visas olika versioner av bluffmejlet:

Vi har märkt att din senaste betalning åtalades tva ganger på samma gång, och det är på grund av ett tekniskt fel.

När du bekräftar informationen på kortet, kommer vi att återbetala till ditt konto.

Sida återbetalning:

Klicka här

OBS!: Detta är en obligatorisk åtgärd. Underlåtenhet att uppdatera dina uppgifter kommer att leda till kreditkort suspension.

© Copyright Visa Europe @ 2013

God morgon!

Åtkomst till ditt konto är begränsat eftersom vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång, och det är på grund av ett tekniskt fel.

När du bekräftar informationen på kortet, kommer vi att återbetala till ditt konto

Detaljer :
Beställningsnummer : 40-7139972553044
Mobile operator: Telia
Betalas av : Kreditkort
Status : Väntar på återbetalning

Sida återbetalning

Tack för ditt förtroende,
Vi ses snart på www.telia.se

Detta mail har skickats automatiskt. Snälla, inte svara, skulle din förfrågan inte verkställas.
Telia .se


Åtkomst till ditt konto är begränsat eftersom vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång.

( din fil : 99031_48 )
För att undvika avbrott vänligen klicka här nu och bekräfta din återbetalning i dag !

Copyright TeliaSonera @ 2013.

God morgon !

Åtkomst till ditt konto är begränsat till närmast följande:
Vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång

*(din fil: 77501_93)
För att bekräfta din återbetalning:
Klicka här och uppdatera dina uppgifter >>>

Tjänster Kundkrets.
~ Telia 2013 ~

Du har problem med din slutfaktura

Du har problem med din slutfaktura

Åtkomst till ditt konto är begränsat till närmast följande:
Vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång

(din fil : 44890_10)
För att bekräfta din återbetalning :
Klicka här (http://maux.com/index.php) och följ instruktionerna !

Tjänster Kundkrets.
© Telia Part of Telia Sonera 2013
Organisation Nr. 556430-0142


telia-problem-faktura-bluff

telia-problem-faktura-bluff

Hallå ,

Åtkomst till ditt konto är begränsat till närmast följande:
Vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång

(din fil : 33901_74)
För att bekräfta din återbetalning :
Logga in nu :

Tjänster Kundkrets.
Telia


Problem på din sista faktura.Vänligen uppdatera idag!

Problem på din sista faktura.Vänligen uppdatera idag!


bluff-dubbel-telia-betalning

Hallå,
Åtkomst till ditt konto är begränsat till närmast följande :
Vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång
(din fil: 7108_21)
För att bekräfta din återbetalning :
Logga in nu
Tjänster Kundkrets
Telia

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar