BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


Jag har ett stort intresse av bild- och videoredigering på amatörnivå. För mig handlar det om att på ett enkelt vis fånga ögonblicken, förfina det inspelade eller fotograferade och att publicera online, främst på YouTube och Tumblr.

YouTube idag är så mycket mer än den videouppladdningstjänst den var för några år sen. Ta appen YouTube Capture till exempel (iPad/iPhone) där du i ett gränssnitt liknande det hos Bambuser, filmar och direkt laddar upp till YouTube. På en iPad är ikonerna större (inzoomning) vilket gör appen väldigt lättarbetad. Har du filmer sparade i din bildrulle görs de tillgängliga för uppladdning också.

Läs mer

Idag vill jag lyfta fram en hovrättsdom från 2012-11-09 (FT 475-12), som delvis pekar på utformningen av Traders medlemsregistrering som ett skäl till varför ett avtal mellan budvinnare och säljare ej kan anses bindande.

Om jag inte fått det hela om bakfoten så förklarar Göta Hovrätt i domen att Traderas “bli medlem”-funktion är otillräcklig när det kommer till att säkerställa att personuppgifterna i användarkontot faktiskt är samma person i verkligheten. Det spelar ingen roll då att Tradera i sitt användaravtal har texten:

Ett Vinnande bud är bindande för Budgivaren. Ett bindande avtal etableras mellan Säljaren och den Budgivare som efter det att auktionen avslutats har lagt det Vinnande budet (“Köparen”).

Det aktuella målet handlar om en privatpersons ovilja att betala för en produkt och ärendet hamnade i tingsrätten efter ett betalningsföreläggande. Växjö tingsrätt dömde 2011-12-27 (FT 3888-10) i säljarens favör, något som hovrätten rev upp. Privatpersonen hävdar att det inte var hen som la det vinnande budet samt pekat på andra omständigheter som skäl till varför hen inte ska anses ha lagt det vinnande budet och däremot ingått avtal med säljaren.

Läs mer

Användarvillkor är något som intresserat mig väldigt mycket de senaste 3-4 åren. Jag hade våren 2010 uppdraget att författa ett par sådana dokument och tycker idag att alltför många alldeles för lättvindigt kryssar i rutan “ja jag godkänner villkoren” och sen blir medlemmar, genomför ett köp, lägger upp en annons osv.

Instagram-stormen för lite sen fokuserade på vad som angavs i användarvillkoren. Innan de backade från sina villkor tog sig Instagram rätten att i princip sälja dina bilder. Reaktionen blev enorm, vilket inte är så konstigt med tanke på spridningen av tjänsten över världen. Detta med att någon ska tjäna pengar på vad du producerar är inte populärt i alla kretsar, men något nödvändigt om du som tjänsteleverantör inte har några andra intäktskällor att tala om.

För oss svenskar är detta med användarvillkor, tror jag, något som förbises. Jag tror att det mycket hänger samman med hur Google och Facebook penetrerat våra privatliv. Bägge företagen erbjuder makalöst bra tjänster, på bekostnad av den personliga integriteten och våra rättigheter till det material som vi publicerar. Att plöja igenom juridiska dokument är inget som lockar…men vad får detta för konsekvenser för den enskilde?

Läs mer

Om du använder Thunderbird som e-postklient och läser e-post via imap.domän.tld kanske du upplevt att alla sparade mejl försvunnit när du gjort ändringar av serverinställningar?

Få inte panik! Alla dina mail finns kvar på din dator. Det är bara den lokala katalogen i din Profile som ändrats. Thunderbird använder så kallade Profiles och varje Profile har en sökväg (en Lokal katalog) för respektive e-postkonto; exempelvis C:UsersAppDataRoamingThunderbirdProfilesm8765id.defaultImapMailimap.domän.tld (byt tillbaka till din gamla e-postserver för att visa dina sparade mail igen).

Läs mer

Nyligen sändes ett dokumentärfilm på SVT där det visades vad som kan hända om din närvaro online är låg och dina avtryck svaga. Att regelbundet publicera eget material på t.ex. en blogg och att vara engagerad online är för oss webbaktiva en solklar metod för att förstärka våra digitala avtryck. Dokumentären “Du är googlad” belyste ett reellt fenomen som jag tror väldigt många vet väldigt lite om.

Det är enkelt att börja publicera på webben. Gratisbloggarna har på senare år utvecklats rejält och även om det fortfarande finns dåliga tjänster finns det några stora, riktigt bra bloggtjänster som du bör använda. Allra bäst är det om du köper ett domännamn, hyr in dig på ett webbhotell och installerar något verktyg t.ex. WordPress, och bygger din närvaro på webben med en verktygslåda vars innehåll du kontrollerar till 100%.

Ett inledande syfte med att bli mer webbaktiv kan vara att få eller återfå kontrollen över vad som visas på sökmotorernas resultatlistor. Det är här, i den så kallade SERPen, som andra (ex. arbetsgivare, flickvänner/pojkvänner) kommer att kunna få en överblick av vad som publicerats om dig. Om du börjar publicera unikt material och tänker till lite innan du börjar ösa ur ditt inre, kommer du snart att se hur sökresultatsidorna förändras.

Vem du vill vara på nätet bestämmer du själv. Mitt råd är att du så långt det är möjligt använder ditt riktiga namn och att du undviker webbaktivitet med ett låtsasnamn. Om du ena stunden skriver en dum kommentar med ditt låtsasnamn och i nästa stund bloggar om ditt verkliga jag, finns alltid risken att du publicerar fel sak med fel konto. Lägg bort alla tankar om att ha flera identiteter online, det tjänar ingenting till att försöka mörka sanningen.

Vad du ska publicera på webben bestämmer du själv. Om du tänker långsiktigt och vill bygga upp en stabil grund är mitt råd att du till en början undviker dina känslor. Du ska såklart inte bli en iskall robot och du har rätt till dina åsikter. Men tänk på att en publicering som känns helt rätt i stunden, om ett par år kan kännas helt fel. Har du otur fick din gamla publicering spridning på ett oönskat sätt och då är du längre från att kontrollera vad andra kan läsa om dig på nätet.

Sammanfattning
Att du inte alltid är den som kontrollerar vad som skrivs om dig på nätet är säkert ett uppvaknande för många. Att arbetsgivare och partners googlar dig innan de tar beslut om er relation ska utvecklas borde inte komma som en överraskning. Har du inte levt under en sten de senaste 10 åren vet du att webben existerar och att även om den är “osynlig” så finns den där, med innehåll som grund för beslut kring din person och din framtid.

Att själv ta kontrollen över vad som skrivs om dig på nätet är inte svårt för någon med grundläggande datorkunskaper. Har du jobbat med Word eller betalat räkningar på nätet kommer bloggandet och publiceringarna av text, bild och video att gå som en dans. Behöver du svar på någon fråga är svaret bara några googlesökningar bort..

Kom igång – Förslag på tjänster

Blogger: Googles gratisbloggverktyg. Lätt att komma igång, skapa ett Google-konto och det är bara att börja publicera. Vill du inte använda Google-tjänster rekommenderar jag WordPress.com där du kan betala extra för att koppla in ett eget domännamn eller för att få mer kontroll över utseendet bortom de många gratismallarna för layout, färger och funktioner.

LinkedIn: För dig som vill bygga en webbnärvaro med målet att potentiella arbetsgivare ska hitta rätt information om dig. På LinkedIn finns det precis som på Facebook olika grupper för dig som vill vara aktiv på tjänsten bortom det digitala CV du skapat.

YouTube: Uppladdning och visning av video. Idag en tjänst som fungerar bäst i samverkan med ett Google-konto och som med fördel kan användas för att driva trafik till din blogg. När du laddar upp ett videoklipp, lägg en HTTPS-länk i början av videobeskrivningen och glöm inte att du kan bädda in dina videoklipp på din egen blogg.