VW T4 Caravelle – 1588 kr senare: Elfelet kopplat till säkring nr. 14 åtgärdat!
Du vet vad de säger; att börjar du laga bilen kommer nya fel att uppstå. Det är sant. Sant är dock även att äldre bilar likt vår familjebuss behöver underhållas regelbundet. Delar slits ut och så sker även med kablar, små med ack så viktiga komponenter för att bilen ska fungera väl.
När blixtovädret från urskogen parkerat sig över vår by en dag i juni pep det frenetiskt i bilen dagen efter. Två gula varningslampor och en röd blinkande lampa. En kan bli orolig för mindre.
Fast å andra sidan….tenderar vår VW och även andras äldre VW att hantera fukt lite si och så. En ägare på ett forum skrev att hans Caddy brukade tända ESP-lampan i fuktig väderlek. Det har hänt på vår bil också. Men en omstart har varje gång hjälpt för att få igång systemet igen och felet uppstår bara på hösten, när luften förändras.
Den röda blinkande lampan den här gången var för handbromsen. Det har hänt förr, när Någon Annan kört, att den lampan blinkat. Då har det bara varit att släppa på handbromsen och köra vidare.
Detta var dock något annat. Första tanken var fukt på fel ställe. Senare samma dag stod det klart att fler kablar i övergången till förardörren hade gått av eller hängde i enstaka koppartrådar. Detta efter att dörrsidan tagits loss för där inne inte se några kabelbrott.
Bilverkstaden här i byn hade en tid ledig och innan dagen var slut hade vi återigen fungerande elspeglar, elfönsterhissar, backljus, ABS och farthållare. 1588 kr kostade kalaset. Helt klart värt pengarna att låta en yrkesman ta i sär kabelhärvan och löda ihop de kablar som felade.
Nu ber vi böner varje kväll att det var de kablarna som orsakade elfelet. Det kan ju nämligen hända sig att det var någon annan kabel eller kontakt som felade?