Laståsna och familjebil i ett: 20 år gammal VW Caravelle

Runt om på forum framhålls fjärde generationens VW Caravelle/Transporter som den att äga. T5:an må börja komma ner i pris men om och om igen går det att läsa om krånglande EGR-ventiler, hög oljeförbrukning, motorer som ska ha bytts på garantin. Sant att även T4:or går sönder men det är iaf lite mindre svåra att meka själv med.

Så när tankar dryftats om att ev. sälja vår (väldigt ovanliga) T4:a är frågan om det kanske inte är bättre att behålla den? Den erbjuder nämligen två funktioner i en bil och vi har den närmast som ett nyttofordon vid behov, inte en bil som körs många mil varje dag.

Att det är en bra bil för den stora familjen råder det ingen tvekan om. Även om vi har SWB (kort hjulbas) så har vi varit och vänt i Västervik två somrar i rad. Inte fy skam med tanke på allt som ska med på en barnsemester, både en och två gånger.

  • Storhandlingar, inga problem.
  • Köra två meter långa plankor, inga problem.
  • Hämta hem en komplett sittgrupp i rotting, inga problem.
  • Köra en dubbelsäng inkl. två resårbottnar, inga problem!

Möjligen att framstolarna har lite för kort sittdyna och varför sitter man med ratten mellan knäskålarna? Visst, det ger bra sikt framåt och åt sidorna, men särskilt bekvämt blir det aldrig.

Bekvämt däremot, det är det på andra och tredjesätesraderna, där sofforna med sin mjuka stoppning utan vidare skulle kunna tjäna som säng. Dubbel AC i vår bil gör att det forsar ner kalluft i ansiktet på de längst bak, helt okej komfort med andra ord.

Inget knussel med T4:or, det du behöver och inget mer. Men skulle det dyka upp en Sprinter eller Crafter vore det inga fel, särskilt inte nu när vi flyttar och garaget blir för litet..