Felkod F13 på Whirlpool WUO 2033 DL diskmaskin och 10 veckor senare… äntligen en ny diskmaskin installerad!

När vi förra hösten spenderade tiotusentals kronor på att byta ut saker i vårt nya hus, kunde vi inte föreställa oss om att vad vi köpte nytt inte skulle hålla mer än 10 månader.

Det tog närapå exakt 10 månader från installation till att diskmaskinen från Whirlpool sa ifrån.

Jag laddade den som vanligt och startade maskinen.

Poff!

Jordfelsbrytaren löste ut.

Konstigt. Startade maskinen en gång till och efter fem minuter:

Poff!

Jordfelsbrytaren löste ut igen.

Jahopp, vatten i elektroniken eller vad?

Jag väntade några dagar och provade att köra diskmaskinen en gång till.

Denna gång kördes den i fem minuter innan en felkod visades på displayen.

Felkod F13.

Efter en stunds googlade fann jag att felet kunde vara ”water hardness sensor” så jag kollade att saltmängden var tillfredställande. Det andra steget brydde jag mig inte om att prova själv.

Vi hade köpt en ny diskmaskin med garanti. Så istället för att försöka laga själv (inte bra om något större fel inträffar senare, försäkringar och sånt du vet) togs kontakt med butiken där vi köpt maskinen.

Inte helt oväntat blev vi genast slussade vidare till leverantören dvs Whirlpool.

Telefonsamtal, mejl och hänvisning till en tredje aktör: Någon tekniker som skulle komma för att titta på maskinen.

Ett samtal dit och beskedet: Vänta.

”Vi får inte betalt om vi inte byter en reservdel, kretskortet i det här fallet, och det är brist hos leverantören”.

Så vi väntade.

Och väntade.

Och ringde butiken.

Och ringde Whirlpool.

Och övervägde att strunta i allt å bara köpa en ny maskin direkt.

Men vi väntade.

Och fortsatte handdiska…

Och fortsatte att ringa butiken och Whirlpool.

Till slut eskalerades reklamationsärendet, till avdelningen för besvärliga kunder månntro? Dit kan du inte ringa men mejla går bra.

Så vi fortsatte mejla, mejla och mejla.

En dag kom beskedet: Butiken ger oss alla(!) pengarna tillbaka och erbjuder sig att hämta den trasiga diskmaskinen.

Nej tack sa vi och beställdes genast en ny maskin från en annan butik.

En likadan…

Nu slipper vi ödsla i snitt två timmar per dygn med att handdiska.

Om 10 månader kommer jag att uppdatera det här inlägget?