VW T4 Caravelle – Första reparationen: Trasig bakre ljuddämpare (ej oväntat)

När vi köpte Hjulius för knappt ett år sen hade bil stått still länge. Rost hade fått härja fritt och med tanke på var den bakre ljuddämparen sitter var det inte oväntat att den skulle ge upp förr eller senare.

Det som hände var att Hjulius rullade en sväng till Örebro. Inne i stan noterades ett något högre motorljud inne i kupén. Ett lunchmöte senare och när jag återvände till bilen stegade jag av en händelse bakom den (bilen).

Där hängde avgasröret så vackert i 45 graders vinkel ner mot marken. Ljuddämparen hade gjort sitt.

Körningen hem gick bra. Dämparen hade inte släppt helt. En liten pinne som sitter i en bussning gjorde att dämparen förblev hängande lite snett. Hela dämparen hade vridit sig ett kvarts varv motsols.

Trasig ljuddämpare bak på VW Caravelle VR6

Och så satt den i en vecka. Att köra runt med lågt hängande dämpare är inte bra när snö nalkas. Och med avgasutsläpp mitt under bilen är det som att be om avgaser inne i kupén. Inte bra med barn åkandes där.

Två bilverkstäder här i byn konsulterades. Den första kunde initialt tänka sig att byta allt för ca 4800 kr. Efter ett snabbt telefonsamtal hem valde vi det. Men när jag ville beställa ville verkstaden plötsligt att jag skulle köpa ett piratsystem själv från Tyskland och komma in med för byte. Ugglor i mossen?

Den andra bilverkstaden fick jobbet och jag sparade ca 700 kr på att byta bilverkstad. 3100 kr för Volkswagen original jämfört med 3800 kr. Bägge uppgav ca 1000 kr i arbetskostnad.

Bytet (en vecka efter att dämparen gick sönder) tog knappt en timma. Det visade sig att röret mellan främre och bakre ljuddämparen hade lossnat lite där det går ut ur främre ljuddämparen. Det svetsades ihop. Bra service. Verkligen bra service.
Ljuddämpare VW Caravelle VR6
Så nu sitter det ett relativt glänsande rör längst bak. Tjockt som tidigare, inget fejkat avgasutblås här inte. Och vi blev 4186 kronor fattigare. Tur att vi lagt undan pengar hela året på ett bilkonto. Rekommenderas om du kör en äldre bil och inte kan meka själv.

En kollega sa att han inte skulle ha bytt bakre dämparen. Att besiktningen skulle godkänna bara den främre dämparen. Hade vår familjebuss inte varit just det så kanske ett rakt rör hade passat bättre. För det lät så himla gött ur systemet när det var trasigt. Det verkligen hördes att det sitter en VR6-motor i bilen!

// Björn Sennbrink