Visst är det en härlig känsla som sprider sig i kroppen när motorlampan tänds? Lust och välbehag inför stundande kostsamma reparationer? Nej, sannolikt det motsatta. En lysande motorlampa är inte direkt lysande.

Våra kära familjebuss fick runt jul 2018 för sig att tända motorlampan. Bilen gick att köra som innan motorlampan tändes. Men visst var det lite konstigt att tempmätaren verkade leva sitt eget liv?

Att läsa av felkoder är en tjänst med bra vinstmarginal att bidra till för den som saknar felkodsavläsare. Jag minns att en bilverkstad ville ha 800 kr. Jag köpte en egen läsare…

Biltemas billiga felkodsavläsare för 299 kr pluggades in i den rosa kontakten under ratten och på några sekunder kom svaret: P0118 Engine Coolant Temperature Sensor 1 Circuit High.

Ja, det var inte oväntat. Felkoden släcktes för att inte komma åter på ett par månader. Ibland fungerade tempmätaren, ibland fungerade inte tempmätaren. Ibland gick den upp till 90 grader för att sekunden senare lägga sig för att vila igen.

Så en dag i mars dök den upp igen, motorlampan. Vi hade kört några hundra mil under vintern och när minusbjörnarna gick i ide började bilen att tina upp kan en tro.

Ja, samma felkod som tidigare och nu hamnade ett byte av tempsensor på bordet. Flertalet guider på YouTube beskådades innan beslutet togs att låta en bilverkstad utföra bytet. Sensorn sitter under motorn och det är redigt trångt.

När det här skrivs är tempsensor utbytt och vår familjebuss har återigen en fungerade temperaturmätare. Det känns tryggt även om det kostade 850 kr att byta en del som kostar 10 procent av det beloppet.

Få mer gratis kunskap: