VW T4 Caravelle – Första besiktningen och det andra verkstadsbesöket

Besiktning av Volkswagen T4 Caravelle VR6

Vi köpte vår familjebuss nybesiktigad och efter drygt ett års ägande var det dags för den årliga kontrollen. Det var hyfsat lugnt inför jul och tiden bokades. Hjulius små egenheter skulle äntligen avslöjas. Vi skulle få veta om alla fel och sitta där med skägget i brevlådan efter jul med en hög verkstadsräkningar.

Tjejen på Besikta-stationen kontrollerade minibussen noga. Visst tog det väl lite längre tid än vanligt? Hon hissade upp och ner flera gånger. Sen pekade hon på höger fjäder bak: ”Den här har gått av”.

Och ja, mycket riktigt så var (och är) höger bakfjäder av. Detta var inte oväntat. Vid ett flertal tillfällen vintern 2018 hade avståndet mellan höger bakre skärmkant och överdelen av däcken varit tydligt högre än på motsvarande sida. Det hade dessutom ibland under riktigt kalla dagar känts som att bakaxeln varit stum.

Men åter till besiktningen. Det blev en ombesiktning. Men inte på grund av brusten fjäder utan för att en bromsslang skavde mot framhjulen vid fullt rattutslag. Det kändes lite konstigt.

Färden från besiktningen gick raka vägen till bilverkstaden. Jag fick en tid några dagar senare och ett överkomligt prisförslag vilket inkluderade att verkstan släckte tvåan. Smidigt förfarande. Pris endast 927 kr + 499 kr som besiktningen kostade.

Så nu kör vi drygt ett år till innan nästan besiktning och den där bakfjädern borde bytas. Fast det skulle en temperatursensor också behöva göras. Och att höger bakbroms är anliggande ibland borde också åtgärdas. Fast vi kör så lite med bussen och alla egenheter bidrar till charmen.

Faktum är att vår minibuss alltid tar oss dit vi ska och hem igen, även om den rycker lite, även om bromsen ligger på och allt detta utan att förbrukningen går upp som om det vore något stort fel. Det rasslar och har sig i motorn. Men den drar lika starkt som vanligt. VW T4 verkar vara en bilmodell som tål hur mycket stryk som helst?

Vi får se till våren 2019 vilka investeringar vi känner behövs. Kanske säljs familjebussen vidare till förmån för en VW T5:a. Det senare är en tanke som känns plågsam. Det finns sällan Caravelle 3.2 på marknaden för begagnade familjebussar och vem vet vad som händer med skatten på gamla dieseldrivna och tunga familjebussar?