BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


Social media är verkligen i ropet. Fler och fler företag hittar kanalerna för modern kommunikation med sina intressenter. Vi har kommit långt från åren 2007-2009 när ljudet i skällan basunerade ut domedagsprofetior om hur företag som inte använder social media snart skulle kursa eller tappa marknadsandelar.

Jag har ingen objektiv mätdata utan bygger mitt resonemang på min eminenta förmåga att se mönster i informationsflödet. Mönstret säger att antalet ”early adopters” minskat men att de fortfarande finns där. Något felanvänt begrepp kanske då jag egentligen syftar på individer som du känner igen lättast genom att de kommer farande på longboards, med skägget fladdrande i vinden, med nyaste MBA i axelremsväskan och en iPhone i handen. Det första som kommer ur deras munnar är: ”Kolla den här appen, med den kan jag dela med Twitter hur det såg ut inne i min mammas mage samtidigt som jag föddes” etc etc.

Företag, ni vet de där människorna som gärna spenderar 70-tusen kronor på en skylt, kommer i olika färger. En del är gröna som palestinasjalförsedda fjortisar, andra är så blå att Carl Silversporre förvandlas till #f3f3f3 och en del är röda på gränsen till en lagom stekt oxfilé. Oavsett var ett företag befinner sig näringskedjan kommer somliga att vara mer framgångsrika än andra.

För det är detta med ”framgång” som oftast fetstilas när det kommer till en satsning på social media. Skapa en Facebook-sidan och kommunicera framgångsrik med dina kunder. Häng på Twitter så ska du se att du snart blir framgångsrik i ditt relationsbyggande. Gör en film om ditt lager och du blir snart en framgångsrik ehandlare – Känns något igen här?

Mina kunder, de företag, de människor som anlitar mig för att producera webbtjänster har sällan tagit steget vidare ut på den sociala webben. Inte för att de inte vill utan för att de snarare lyssnat till vad jag haft att säga. Jag har ställt de där obekväma frågorna om vem ska ska skriva vad och varför samt hur det som skrivs ska skilja sig från ordinarie webbsida och vem som (när) ska bemöta vad andra skriver som svar eller kommentarer (hängde du med där?).

Det är alltför vanligt att det uppstår en konflikt mellan förväntningar om beteende och faktiskt beteende i kanaler inom sfären social media. Å ena sidan finns det ett hundratal ”yeah-we-love-twitter-all-the-way-double-rainbow” som gärna publicerar ditten och datten samt berättar för andra om hur de ska bete sig på Facebook, Twitter osv. Å andra sidan finns det företagare (de som ska betala kalaset) som är väldigt duktiga på sina verksamheter, som har kunder idag och som inte direkt ser nyttan med att öppna sig på ett sätt som det förväntas av dem när de börjar med social media.

För att kunna ge bra råd och coachning om social media krävs att du kan uppvisa förståelse för hur en företagare resonerar kring sin egen självbild, hur personen med rätt att fatta beslut tänker och att du har kompetens nog att avgöra om social media ska vara ”marknad”, ”kundtjänst” eller en kombination av de båda. Först då börjar du närma dig något som liknar en expert på social media.

Missa inte! – Det sociala samspelet på Facebook. Därför får du inga gillningar.

För mig var det befriande skönt att få vara i Stockholm den gångna helgen, mest för att kunna bevista SSMX (Stockholm Social Media Exchange) på lördagen men även för att kunna ta nästa steg på jobbsidan.

När jag var i Stockholm för några veckor sen och körde en tvådagars workshop hos UN Women inför lanseringen av deras nya webbplats, snubblade jag över Vinterminglet och blev glad över att läsa om ett intressant event som inte kostade skjortan.

Min största behållning av SSMX var möjligheten att få träffa och tala med personer som jag tidigare enbart haft en relation med via våra respektive Twitter-konton. Riktigt trevligt redan kvällen innan när jag träffade Anders Sporring för första gången och lyckades få till en middag där jag slapp laga maten (hemma hos Kråke Lithander).

På jobbfronten innebar helgen att jag nu väl hemma åter fokuserar på att hjälpa Days in Sweden / STMS MEDIA AB bygga Sveriges bästa tjänst för B&B (Bed and Breakfast). Det egna projektet WPjobb.se får också sin beskärda del av min tid.

Idag kraschade ett Boeing-plan utanför Amsterdam och all nyhetsmedia rapporterar. Men det är på mikrobloggen Twitter som du får mer än vad mediehusen kan ge dig. I skrivande stund kommer det flera nya inlägg i sekunden och det här är ett till bra exempel på hur mikrobloggar just nu är den bästa plattformen för nyhetsrapportering.

När något spektakulärt inträffar finns det alltid personer i närheten som har en mobiltelefon. Med ett SMS till t.ex. sitt Twitter-konto kan ett perspektiv på en händelse snabbt få spridning och informationen delas med andra i real-tid.

Det bästa med mikrobloggarna är öppenheten och möjligheten att på en plats följa ett stort antal personers inlägg. Du kan omöjligen själv hålla koll på vad alla tidningar skriver om, men via Twitter får du länkar till artiklar, strömmande media och textade direktrapporter.

En vanlig blogg, likt denna, har inte samma dynamik som en mikroblogg. En vanlig blogg lämpar sig bättre för (kanske) mer genomtänkta inlägg. Publiken kan vara samma som på mikrobloggarna men hastigheten är lägre på en blogg i jämförelse med en mikroblogg.

Flera tidigare händelser världen över har fått Twitter att snabbt svämma över av rapporteringar direkt från platsen. Terroristattackerna i Indien, flygplanet på Hudson-floden och rättegången mot The Pirate Bay är tre bra exempel på hur mikrobloggarna dominerat rapporteringen.

Twitter-relaterat att ha koll på idag:

  • #Schipol
  • #Amsterdam’s Schiphol
  • Bägge kombinerade

Ett återkommande samtalsämne i min vänskapskrets är det språkliga förfallet som präglar stora delar av vårt vardagliga samhälle. Vid våra samtal brukar jag alltid få agera representant för den digitala världens språkliga brister, sannolikt som en biprodukt av min internetnärvaro.

En av mina favoritböcker är Svenska skrivregler, av Svenska språknämnden. Boken innehåller ”rekommendationer för hur man skriver och utformar texter”. En annan bok som jag återkommande tar fram ur bokhyllan är Publication Manual of the American Psychological Association, även kallad APA-manualen. Med dessa båda böcker sitter jag på en uppsjö information om och rekommendationer för språklig korrekthet.

Hur omsätta teori i praktik?
Det spelar ingen roll hur många böcker jag har om skrivregler, om jag inte kan leverera en text som är innehållsrik och språkligt korrekt. Därför är mitt mål alltid att låta mina texter passera genom en uppsättning kontrollstationer innan publicering:

  1. Första stationen handlar om att se till inläggets ”röda tråd”. Går det att urskilja ett sammanhang och en väg genom denna? Här har jag hjälp av personer i min närhet som fler än en gång bett mig förtydliga, byta plats på styckena eller att skriva om hela inlägg.
  2. Station nummer två handlar om att se till så att eventuella länkar, bilder eller videoklipp visas och fungerar. Det här tror jag är något som de flesta kontrollerar innan publicering, för det finns inget värre än ett inlägg där t.ex. en länk till fördjupning av ett ämne är en död länk.
  3. Den tredje och sista stationen besöker jag när inlägget är publicerat. För om jag har suttit med ett inlägg ett tag tenderar blicken att missa stavfel och konstig meningsbyggnad. Den röda tråden som jag såg tydligt innan kan vara bruten och jag måste redigera inlägget igen.

Varför språklig korrekthet?
Är det ofta som du ser stavfel i dags- eller veckopressen? Hur ofta stavas det fel i en reklamkampanj? Hur många affärsavtal finns det med tvetydiga formuleringar? Svaret på frågan om varför ditt språkbruk räknas stavas: Förtroende.

Förtroende är något som du förtjänar genom att uppvisa ett konsekvent beteende, ett ärligt beteende och ett rakt igenom korrekt språkbruk. Jag erkänner att jag inte är ett bra exempel på det senare och min blogg är troligen fylld med språkliga misstag. Men det viktigaste du kan göra är att erkänna det för dig själv och arbeta för en förbättring.

Genom att publicera texter som följer vedertagna rekommendationer för hur texter ska utformas, kommer ditt innehåll att vara i fokus mer än din stavning. Om du publicerar en text fylld med fel kommer läsaren att hänga upp sig på felen och riskera att missa vad du egentligen vill säga med texten. Det är dock sant att det finns skribenter vars texter inte alltid är språkmässigt fullkomliga och där innehållet når ut till läsarna utan att de senare hängt upp sig på språkbristerna.

På söndagen lyssnade jag min vana trogen till Sveriges Radio P1 och utan att veta det innan, snubblade mina öron över det magiska ordet ”autenticitet”. Det var i programmet Kino som de menade att sökandet efter ”autenticitet” var något som präglade flera filmer på Göteborgs filmfestival.

Att på ett smart sätt blanda fiktion och verklighet är nutidens melodi för filmmakare. Samma synsätt kan på ett abstrakt plan appliceras på bloggosfären. Vem avsändaren är spelar i bland större roll än det faktiska innehållet, ett faktum för all form av media.

Diskussionen om bloggosfärens makt fortsätter oförtrutet även om jag tycker mig skönja en nyansering, där samtalet går från anklagande till en öppen famn för okunniga.

Varför jag bloggar om autenticitet

  1. För det första ett IRL-projekt om bl.a. kundrelationer.
  2. För det andra ett webbprojekt som jag hoppas ska bära mer frukt i framtiden.
  3. En bok där det står skrivet att ”nyckeln för att nå fram och slå igenom är autenticitet”.

Autenticitet
En koll i Svenska Akademins ordbok gör gällande att egenskap(en) att vara autentisk handlar om äkthet och tillförlitlighet. Det är viktigt att inte ljuga, att inte överdriva och att inte aktivt söka manipulera den du försöker nå. Notera att föregående mening är en subjektiv tolkning av vad språkpoliserna i Svenska Akademin anser att ordet autenticitet betyder.

IRL-föreläsning
Det blir premiär för mig när jag om ett par veckor gör en föreläsning om kundrelationer och betydelsen av nätverkande för ens företagande. Vad jag kan säga redan nu är att autenticitet är extra viktigt här eftersom jag räknar med att få tala till både skeptiska och selektiva öron.

Det ”korta” webbprojektet & relationer
Tvärt emot vad jag förespråkar om vikten av att bygga stabila kundrelationer över lång tid, kom det här webbprojektet att på mindre än en arbetsvecka gå från kontakt, till genomförande och vidare till avslut.

Andra former av relationer uppstår tack var det oväntade. Din hjärna är inställd på att hitta personer som du ser en framtid med. Det var så det gick till när jag bjöd in Kal Ström från Dagensskiva till vår lunch nu på torsdag. Det var återigen Christan Rudolf som tipsade mig och ett par minuter senare hade jag Kal Ström på Skype. Det visade sig att Kal med vänner också brukar träffas ibland. Jag ser redan fram mot Hungry Bloggers Gathering Mars 2009.

Relationer tar som bekant olika lång tid att bygga upp. En del relationer kommer ur flera års kontakter, kanske på andra plan än där du verkar idag. Tidigare arbetsgivare, släktingar och vänners vänner är troliga plattformar från vilka du får uppdrag i framtiden. För mig har det i alla relationer alltid varit viktigt att bibehålla en mått av uppriktighet.

Min fru skäller på mig när jag målar ut mina tillkortakommanden inför en uppdragsgivare. Hon har rätt i att det inte alltid är till gagn för mig själv att fokusera mer på vad jag inte kan, snarare än att lyfta fram vad jag faktiskt kan leverera. Men detta är i samklang med hur jag ser på relationer; att vara uppriktig, att hålla sig till sanningen och vad som är relevant.

Boken Unga & Tunga
Bortsett från ett par stavfel bl.a. av nyckelordet ”autenticitet” är boken, av Karl Hermansson, ett stycke smart förpackad statistik. Jag kan inte låta bli att tycka om boken, särskilt med tanke på vad som sägs i början:

Det här en bok om reklam. Främst den som riktar sig till dom som fortfarande inte riktigt vet vad som ska av sina liv. Det är en del statistik och ett och annat citat. Allt är föredömligt statistiskt osäkert. Det mesta är skrivet på magkänsla.