BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


Mercedes GLK är en mustig kompakt-SUV med särpräglad design som få andra SUV:ar har. Dieselfyran i 220 CDI räcker gott både för vardagslunken och för att marscha på autobahn med.

Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4MATIC har en fyrcylindrig dieselmotor på 167-170 hk (125 kW) kopplad till en sjustegad automatisk växellåda (7G-TRONIC PLUS). GLK finns även med manuell växellåda och enbart bakhjulsdrift.

Den provade SUV:en var extrautrustad bortom grundutförandet och hade snygga AMG-fälgar med 255/45 R 19 sommardäck på. SUV:en hade dessutom sportchassi som del i AMG-paketet, lätt sänkning och styvare dämpning, vilket förklarar den hårdare gången i lägre hastigheter och på ojämnt underlag. Söker du en offroad-SUV väljer du en GLK utan AMG-paketet.

Läs mer
Mercedes-Benz ML 350 CDI 4-matic BlueTec

En dag på vårkanten 2014 provkördes tre st olika SUV:ar, samtliga utlånade av Veho Bil i Örebro. Dagen började med en Nissan Qashqai, fortsatte med Mercedes GLK och avslutades med den här besten: Mercedes-Benz ML 350 CDI!

Mercedes-Benz ML 350 CDI är lättkörd – Den testade SUV:en hade luftfjädring där comfort var fantastiskt skönt. Det gungade som i en gammal jänkare och var helt olik upplevelsen med sportläget på fjädringen.

Det senare är att föredra om du kör på kurvig landsväg, komfortläget på ML genererar nämligen karossrörelser som kräver en van hand för att bemästra när vägen svänger rejält. Det är inte så illa som i en Chevrolet Tahoe men inte långt därifrån.

Mercedes-Benz ML 350 CDI isolerar dig från omvärlden – Att du sitter högt skapar bra överblick och höjer du bilen (elektronisk) är du king of the road. Iallafall tills den där svartrykande Dodge RAM:en svänger upp intill dig.

Läs mer

Nya Nissan Qashqai lanserades i början av mars i Sverige, med Dogge Doggelito vid ratten och online livestream av allt som hände den helgen.

Nissan Qashqai i förra modellen höjde ingas ögonbryn. Säkert en bra bil fast den saknade utstrålning, såg ut som en korsning av en Hyundai Atos och en Suzuki Vitara – inget du raggade runt med och försökte se cool med.

Nya modellen, den som provkörts här, är vassare i sin framtoning och även med minsta motorn har du här en crossover som passar normala svenska behov. Det här är dessutom en lågbyggd SUV, en crossover för dig som tycker att en vanlig mellanklassbil är för mesig.

Läs mer

Badge engineering, är en metod som funnits i bilvärlden i flera decennier. Det handlar i kort om att bygga en bil men att sälja den under olika märken. Bland småbilarna är t.ex. Peugeot 107, Citroen C1 och Toyota Aygo väldigt lika varandra. Det kan bero på att de tillverkas i samma fabrik och delar många komponenter. De kan rent av sägas vara samma bil. Badge engineering helt enkelt.

Badge engineering är ett skällsord. Badge engineering är också en begrepp som handlar om bilfabrikanter har en verklighet att förhålla sig till. Att utveckla och bygga samt marknadsföra och sälja bilar är en mycket komplicerad process men enorma mängder aktörer. Med en värld som är global så måste samarbeten ske för att biltillverkarna ska överleva. Badge engineering kan då ses som en nödvändighet istället.

Läs mer

Volkswagen Passat av 2010 års modell är en väldigt vanlig bil på svenska vägar. En kombination med bra totalekonomi, bra innerutrymmen och snåla motorer har gjort bilen till en tjänstebilsfavorit. Snarlik kvalitet som en Audi och billigare än en Volvo. Inte undra på att taxiåkerierna älskar bilen (eller hatar bilmodellen på grund av alla problem som varit med DSG-växellådorna).

DSG-lådan är omdiskuterad både bland företagare och privatpersoner. När den fungerar och hanterar de sju stegen framåt är den riktigt smidig. Men det finns skräckhistorier om hur lådan slutat portionera ut kraften till hjulen vid omkörningar. Särskilt taxibilar som har lådan i kombination med gasmotorn har haft många problem där lådor har bytts på rad.

Jag körde Passaten i fråga just som taxibil (2010-2011) och jag har inte råkat ut för stora problem annat än att det varit svårt att starta mjukt, det rycker gärna till vid start från stillastående och DSG-lådan har ibland en ovana att inte kunna hantera förändrade körstilar på ett bra sätt. Men när den fungerat har den varit rapp och komfortabel.

Läs mer