Badge engineering, är en metod som funnits i bilvärlden i flera decennier. Det handlar i kort om att bygga en bil men att sälja den under olika märken. Bland småbilarna är t.ex. Peugeot 107, Citroen C1 och Toyota Aygo väldigt lika varandra. Det kan bero på att de tillverkas i samma fabrik och delar många komponenter. De kan rent av sägas vara samma bil. Badge engineering helt enkelt.

Badge engineering är ett skällsord. Badge engineering är också en begrepp som handlar om bilfabrikanter har en verklighet att förhålla sig till. Att utveckla och bygga samt marknadsföra och sälja bilar är en mycket komplicerad process men enorma mängder aktörer. Med en värld som är global så måste samarbeten ske för att biltillverkarna ska överleva. Badge engineering kan då ses som en nödvändighet istället.

Har du sett senaste Jeep Cherokee? Fronten är riktigt vågad med extremt smala LED-lampor på var sida den klassiska grillen. Baserad på Dodge Dart (som är baserad på Alfa Romeo Guilietta och som kan fås med samma motor som i Fiat 500 Abarth), är Jeep Cherokee ett avbräck från den Cherokee som du förmodligen tänker på. En terrängduglig liten kantig burk, som i de senaste årsmodellerna anammade Jeep-arvet med runda lyktor och en stående grill. Fiat Freemont är en uppiffad Dodge Journey och enligt biltesterna en helt okej bil.

När jag nyligen körde en BMW X1 skrev jag om hur den biltillverkaren, tillsammans med Mercedes och viss mån även Audi, är en tillverkare som inte ägnar sig åt badge engineering, eller kanske inavel är en bättre term? BMW står starkt som eget märke och även om de äger Mini samt Rolls-Royce så ser förutom vissa motorer små likheter mellan de tre senare märkena.