SUVTEST: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC: Luftfjädrad komfort av högsta klass

Mercedes-Benz ML 350 CDI 4-matic BlueTec

En dag på vårkanten 2014 provkördes tre st olika SUV:ar, samtliga utlånade av Veho Bil i Örebro. Dagen började med en Nissan Qashqai, fortsatte med Mercedes GLK och avslutades med den här besten: Mercedes-Benz ML 350 CDI!

Mercedes-Benz ML 350 CDI är lättkörd – Den testade SUV:en hade luftfjädring där comfort var fantastiskt skönt. Det gungade som i en gammal jänkare och var helt olik upplevelsen med sportläget på fjädringen.

Det senare är att föredra om du kör på kurvig landsväg, komfortläget på ML genererar nämligen karossrörelser som kräver en van hand för att bemästra när vägen svänger rejält. Det är inte så illa som i en Chevrolet Tahoe men inte långt därifrån.

Mercedes-Benz ML 350 CDI isolerar dig från omvärlden – Att du sitter högt skapar bra överblick och höjer du bilen (elektronisk) är du king of the road. Iallafall tills den där svartrykande Dodge RAM:en svänger upp intill dig.

Mercedes-Benz ML 350 CDI är en glidare – SUV:en har kapacitet under motorhuven men det är när du kör lugnt som bilen ger mest tillbaka.

Styrningen är bra för att vara en så stor bil och du kan med lätthet ratta med bara ett par fingrar. Har du dessutom backkamera och fickparkeringshjälp (parktronic) kommer du att kunna hantera även de minsta stadsgatornas P-platser.

Mercedes-Benz ML 350 CDI sticker ut

– Där GLK drog blickar till sig från yngre personer så var det äldre herrar som stirrade på ML.

ML utstrålar självsäkerhet, pampighet i en relativt ekonomisk förpackning. En SUV att sukta efter, den testade bilen kostade drygt 600,000 kr. Mycket pengar som kräver sin plånbok och kanske att du jobbat upp dig några år. En GLK är mer överkomlig för den yngre köparen, särskilt de begagnade exemplaren.

Mercedes-Benz ML 350 CDI är en stor bil

– Det märks med all tydlighet på kurviga vägar. Vid aktiv körning häver sig ML framåt likt en blåval, vridmomentet är massivt. Bromsarna klipper ner farten vid mötet med bondens traktor för att sekunderna senare frigöras och låta ML sträcka på sig återigen.

Mercedes-Benz ML 350 CDI har ett grymt vridmoment – 620 Nm räcker till och blir över. Tillsammans med sportläget på fjädringen så hanterar ML omkörningar och aktiv körning på ett mycket bra vis. Det är inga som helst problem att bli av med körkortet eftersom du måste hålla koll på hastighetsmätaren när du gasar på. Du känner inte hur fort det går och vad som i mindre crossover verkligen känns som 50 är i ML snarare att likställa med 70-90 km/h.

Extrautrustning – Luftfjädringen, AIRMATIC DC, är ett tillval för knapp 20,000 kr och något som jag tror är väl investerade pengar. Beroende på hastigheter och egenskaper hos vägen anpassar sig fjädringen mot den inriktning du valt, sport eller comfort. Det finns en höjningsfunktion, kan ske under färd, som höjer/sänker bilen 3 cm. Används med fördel vid rödljus för att skryta om bilens finesser men också vid körning där varje centimeter räknas. Information på engelska: http://techcenter.mercedes-benz.com/en/airmatic_dc/detail.html

Om du är spekulant på en Mercedes ML är sannolikt mörkerkörningsassistenten ett sunt tillval. Via en IR-kamera visas en bild på skärmen inne i kupén. Det blir lättare att identifiera fotgängare, djur och hinder som du inte ser lika lätt med dina ögon i strålkastarskenet. Tillval för strax över 14,000 kr.