BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


Jag hade våren, sommaren och hösten 2013 förmånen att få testa SUV:ar. Det var fantastiskt roligt och i samma veva började jag filma som komplement till de tusentals bilderna jag tog. Här ger jag dig tips på sex saker som du ska tänka på när du filmar en bil för senare publicering.

1) Du måste ha gott om tid
Minst fem timmar krävs med bilen för att du ska hinna rigga upp, filma och göra omtagningar. Bäst blir det om du har bilen flera dagar eller en vecka. Då kan du byta miljöer, finna ro att filma ur många olika vinklar och filma såväl stillastående som körning. Jag har vid några tillfällen haft bilar i endast några timmar och då finns det inte tid för manus, omtagningar och att tänka ut bra miljöer.

Läs mer

2011 års modell av Toyota Avensis är en lagom familjebil. Kan du stå ut med dålig förarstol och svampig styrning är Avensis värd att kolla närmare på om du söker alternativ till Volkswagen Passat, Honda Accord, Volvo V70 eller Saab 9-5.

Jag har kört den aktuella Toyotan vid flera tillfällen på landsväg, motorväg, grusväg och i stadstrafk. En längre resa Örebro-Kolmården-Örebro har också legat till grund för den här köpguiden av en begagnad Toyota Avensis (2011 års modell).

Testbilens motor och växellåda
1,8 liters cylindervolym och 147 hästkrafter (ca 180 Nm i vridmoment) ut ur motorn via en steglös automatiskt växellåda (Multidrive S/CVT) är inte en racerbil. Den teknikkombinationen inbjuder snarare till lugnare körning. CVT-växellådan är dessutom en sak som kräver tillvänjning.

Läs mer

BMW:s kampanj tillsammans med Barncancerfonden lockade mig till den lokale handlaren igår. BMW skänker 100 kr per provkörning och eftersom jag ville prova X4 passade det bra med lite bilkörning innan jobbet.

BMW X4 är en mindre version av den svulstiga BMW X6. Precis som storebror så är karossen formad som en coupé, med ett sluttande tak efter B-stolparna. Karossen vilar på en SUV-grund (SAV på BMW-språk) vilket ger X4 ett säreget utseende olikt någon annan bil på marknaden idag.

Läs mer

BMW 428 -14

Låg och bred. Hungrig front och följsam akter. BMW:s nya 4-serie är mer harmonisk och mer aggressiv än förra generationens coupé-modeller från den tyska premiumbiltillverkaren. På väg till kontoret idag tog jag svängen förbi Carlsson Bil i Örebro och provkörde två modeller.

BMW kör, precis som förra året, en kampanj nu i höst där de ger 100 kr per provkörning till Barncancerfonden. Förra året rattade jag en BMW X1 i ett helt dygn, idag fick jag köra BMW X4 och BMW 428 i en halvtimma vardera. Kort tid för att bilda sig en uppfattning annan än vad en provkörning kan leverera.

Läs mer
SUV-test: BMW X4

BMW X4 är SUV:en för dig som kör X3 idag eller som vill ha teknik snarlik X3 fast mycket vackrare skulpterat. BMW X6 kom att skapa en helt ny klass och med X4 fortsätter BMW på samma spår.

BMW X4 är som en BMW X6 i miniatyr och har inget att skämmas för vare sig utseendemässigt eller prestandamässigt. Rakt framifrån har ett otränat öga svårt att skilja X4 från X3, det är i princip omöjligt. Från sidan och bakifrån är det lättare att se skillnaderna.

BMW X4 är i mina ögon en cool liten bil. Med M-paketet monterat får du (förutom den härliga tjocka ratten) en grymt läcker frontspoiler. Jag mötte en liten Yaris på en smal väg under provkörningen och det var ingen tvekan om vem som skulle backa. BMW X4 skriker ut ”här kommer jag, flytta på er” och det är absolut inte en nackdel.

Läs mer