BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


Helt nya Mercedes-Benz 220d 4MATIC testas i skrivande stund. Vi har kört drygt 50 mil med bilen och tycker överlag att den får godkänt. GLC ligger bra på alla sorters vägars underlag (motorväg, landsväg, grusväg) och tekniken levererar som förväntat.

Första dagen avverkades Stockholm-Örebro, 200 km, innan bilen parkerades för natten. Strax innan Arboga började det att ösregna. Det var inga problem för GLC som höll riktningen på den våta vägbanan i 110-120 km/h (minus felvisning) utan att ratten behövdes hållas krampaktigt.

På måndagskvällen kördes GLC i mörker och xenonlamporna gjorde (och gör fortfarande) ett fantastiskt jobb. Intelligent Light System anpassar ljudbilden utifrån hastighet och rattutslag. När du t.ex. kommer fram till en korsning blir ljusbilden bredare så att gående på övergångsstället syns. När du svänger styr ljusbilden med dig och det finns även kurvljus när du ska till att svänga eller parkera.

På tisdagen (igår) fick GLC bekänna färg på smala landsvägar och grusvägar i södra Örebro län samt in i Södermanlands län. GLC med sportläget inkopplat var fantastisk att köra. Det enda som störde var det faktum att fjädringen inte gick att ställa hårdare. Du kan t.ex. ge styrningen och växellådan ett sportläge men fjädringen är densamma genom alla körprogrammen. Ett längre videoklipp kommer i december 2015 som förevisar tisdagens körning och mycket annat med Mercedes-Benz GLC 220d 4MATIC.

KIA cee'd GT-line

Familjeorienterad och valuta för pengarna sammanfattar senaste Kia cee’d. Den testade* bilen var en ny (i Sverige) GT linje med en 1,6 liters fyrcylindrig dieselmotor.

Sammanfattning
En ganska normal bil för den lilla familjen. Inget att bli alltför upphetsad om förrän du kikar på fronten. Annorlunda frontspoiler med iskubs-DRL med LED-teknik ser riktigt tufft ut. Förutom det är det inte mycket annorlunda mot en vanlig cee’d.

Utseende
GT-line är ett taffligt försök att hotta upp en vanlig cee’d. Eftersom det inte finns en starkare, turbomatad, bensinmotor under huven kan du spara pengarna och köpa en vanlig cee’d istället. Men vill du låtsas som att du kör en sportigare bil, go for it!

Körglädje
Nja, relativt svag dieselmotor utan spets parat till en förutsägbar automatisk växellåda. Inte mycket att höja på ögonbrynen för.

Komfort
Lagom, inte superbra på att svälja gupp men inte dålig på något vis. Relativt högt vägljud i kupén, ett vanligt sätt spara lite pengar i produktionen.

* 2015 Sweden Car Blogger´s Awards

SUVTEST medverkade den gångna helgen i Sweden Car Blogger´s Awards 2015.

Temat för dagen var ”praktisk och körglad för max 300 000 kr” och dagen till ära ställde sju generalagenter upp med lika många bilar att fördela på en handfull motorbloggare.

Bilarna poängsattes 1-10 utifrån kriterierna:

  • Körkänsla
  • Komfort
  • Praktiska egenskaper
  • Design
  • Prisvärd

Testade bilar:

  • BMW 118d 150 hk (Diesel)
  • Kia cee’d GT-line 1,6 CRDi 136 hk (Diesel)
  • Mini Cooper S inkl. power kit 192 hk (Bensin)
  • Skoda Octavia RS TDI 184 hk (Diesel)
  • Subaru Levorg 1,6 170 hk (Bensin)
  • Volkswagen Golf GTI 2,0 230 hk (Bensin)
  • Volvo V40 T3 152 hk (Bensin)

Själv körningen utfördes på motorväg (E4) innan lunch och på kurvig landsväg (Fresavägen) efter lunch. Alla körde alla bilar och för SUVTEST:s räkning var det tre bilar som utmärkte sig: Nya Kia cee’d GT-line (lanseras september/oktober), Mini Cooper S JCW (bålgeting) och Skoda Octavia RS (diesel med DSG).

Sweden Car Blogger´s Awards 2015 var ett roligt event där flera bloggare sågs i verkligheten för första gången. Det har blivit många blogginlägg och tweets genom åren men få hade setts tidigare. Det var spännande att rada upp alla testbilarna och notera andra människors blickar. Det enda som saknades var snygga dekaler som Teknikens Värld m.fl. har på sina testbilar.

Sweden Car Blogger´s Awards 2015 kom också att bli ett bilevent som syftade till att utkristallisera vad som fungerade bra och vad som fungerade mindre bra. Sju bilar på lika många förare på en dag var i mesta laget. Framtida arrangemang av det här slaget kommer sannolikt att ha färre bilar för att hinna med att dokumentera alla egenskaper.

The VW Golf GTI is an excellent driver´s car with loads of power for all kinds of traffic. Equipped with DCC the Golf is a dream to drive with force on twisty roads, where both the chassi and the gearbox will make you smile!

First impression is that this is just another VW Golf and that is not a bad thing. It’s when you start the engine that you can sense that this is not your everyday commuter´s Golf. And when you put the car in drive and floor it, hang on to the steering wheel!

vw-golf-gti-front-side

This a class leader and the VW quality is unarguable, unless we talk diesel engine emissions. This car is not a diesel, it has a petrol/gas engine that pumps out 230 hk/ps using a DSG automatic transmission, with paddles next to the steering wheel for extra fun.

When I drove this car it was in Sport mode (DCC) and there is a notable difference between the sport and normal modes. We drove on a small, twisty road and the car was glued to the ground at all times. The closest experience is a John Cooper Works tuned MINI Cooper S, you really have to be mean if you want the car to loose its grip.

The sport mode also makes the gearbox more aggressive. When you slow down it kicks into a lower gear and make all kinds of noises from the exhaust, the car is always ready to be pushed way beyond the current speed limit and way beyond what you thought a small hatchback like a Golf was capable of.

Best of all: When you are not driving like a Cartestr you can use the car in everyday driving and remain anonymous, at least until you floor it (again and again and again).

MINI Cooper S with more-than-stock-power in the John Cooper Works pro tuning edition is an evil car. The car is fairly light and when you combine than with a strong turbo-charged engine, superb handling, a really fast gearbox, and the twin exhaust – you are in for loads of fun.

mini-cooper-s-jcw-cockpit

First impression – Wow!
This is such an awesome looking car. This is a car that demand to be driven and when you do, you are in for a tons of fun. If you are looking for a city car, this is the car for you. If you are looking for a city car that you can race with, this is the car for you. If you want to haul lots of cargo and all your friends, you must live in a suitcase and be a loner.

This MINI Cooper S was fitted with the John Cooper Works Pro Tuning Kit (hence it has five doors, not three). What that means is that the original engine is tweaked and given an extra 19 horses. Added on top of that is a sport exhaust system that sounds amazing. You can hear this car coming a mile away (if driven hard).

This MINI was part of the 2015 Sweden Car Blogger´s Awards where it was force-driven by most participants. You just can’t stop yourself from playing with the paddles and listen to the rally car sound from the twin pipe exhaust.