BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


Att testa en bil är inte helt lätt. Du måste för det första ha kört många olika bilar i olika väglag, på dagen och på natten. Du måste dessutom kunna fånga dina upplevelser i farten (ho-ho) och väl hemma ska alla intryck formas till ord som målande beskriver dina åsikter så att andra har nytta utav dem.

De flesta bilar är helt okej och nya bilar är med några få undantag riktigt bra. Jämför du en 10-15 år gammal bruksbil med en ny bil så inte bara luktar den nya bilen bättre, den är också bättre på många punkter jämfört med din gamle slitvarg.

Det kanske inte stämmer om du kör en BMW 740 och sätter dig i en Nissan Micra men du förstår vad jag menar. Nya bilar liksom bara funkar och om inte skulle de förmodligen vara svårsålda.

Läs mer

Jag har varit i Los Angeles vid två tillfällen. En gång i mars 1999 och senaste gången i juni 2010. Första resan vågade jag inte låna min morbrors bil men på senaste resan hade jag inte bara blivit äldre utan också haft möjligheten att på hemmaplan ratta motorstarka bilar.

Vi bodde i Hermosa Beach vilket är ett tätbebyggt område med smala gator och breda genomfartsleder. Resmålet för dagen var South Bay Galleria som ligger längs med Hawthorne Blvd i Redondo Beach. Bilresan dit tog 10-15 minuter och jag fick bilnyckeln. Första gången var det inte tal om att ge mig någon körlektion. Jag fick veta att det sitter en knapp under ratten som måste tryckas in för att bilnyckeln ska gå att ta ur tändningslåset.

Läs mer

Första gången jag körde Renault 4L var en bister vintermorgon. Jag hade fått extrajobb på Allanssons Radio & TV i Hallsberg och Allan ägde flera stycken Renault 4. Han hade förmodligen råd med något bättre men Renault 4:orna i Hallsberg och Pålsboda var rullande reklampelare, fast de saknade dekaler och alla visste vem som kom körandes.

Jag hade vid det här laget (1996) bara bekantat mig med Volvo 945 och att gå från Renault 4:an till Volvon var som att köra sportbil. Volvons ratt var väldigt liten i jämförelse, det fanns mycket tyg och plast i kupén, och det fanns en motor som nästan tog mig rakt ner i diket. Renault 4 hade inget av vad Volvon kunde erbjuda men ändå så mycket mera i form av körglädje och upplevelse.

Läs mer

Mercedes E 220 CDI (W210) är en bilmodell som jag kört flera tusen mil med. Jag körde de flesta milen i slutet av 1999 och påföljande år när jag arbetade som taxi- och färdtjänstchaufför i Örebro. Bilen är förmodligen en av de mest lämpliga för dig som ska kombinera mycket landsvägskörning med stadstrafik. Välj ortopediska förarstolen och du klarar lätt 100 mil på en dag.

Mercedes bygger riktigt bra men dyra bilar. Fast du behöver inte råna en bank för att ha råd att köra en riktigt bra bil. Den E-klass som jag skriver om idag kom för mer än 10 år sedan och du hittar fina exemplar för runt 40-50,000 kr hos bilhandlare. Många har gått väldigt långt och många är före detta taxibilar. Låt det inte avskräcka dig. Mercedes E-klass är en bilmodell som rätt skött kan köras många tiotusentals mil innan den ger upp.

Läs mer

Bandvagn 206 är ett midjestyrt terrängfordon som trivs bäst på blöta myrar, i djup snö, på berg och i annan eländig terräng. Skogsbolag och räddningstjänster förlitar sig på BV-206 när de ska ut i terrängen.

Bakgrund
Jag utbildades på BV 206 i lumpen 1996/1997 (I20, Umeå) och ingick i stab- och trossplutonen. En månad in valde jag att kliva av lastbilsgruppen och utbildade mig på bandvagn istället. Det var vi som transporterade bränsle och mat till ”fronten”, och körde ”skadade” tillbaka till sjukvårdsplatsen.

Läs mer