BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


Bensinförbrukning VW Caravelle VR6 på vintern?

På vintern ökar bränsleförbrukningen eftersom det krävs mer kraft att driva bilen framåt. Nya vinterdäck med nya dubb i år har dock inte inneburit den förmodade stegringen i bensinförbrukning. Förra vintern och vintern innan dess skuttade förbrukningen omedelbart upp till över 13 liter per 100 km så snart vinterhjulen monterats. Därför är det förvånande och samtidigt positivt att se förbrukningen nu ser ut att hamna bara lite över vad familjebussen dragit under sommarhalvåret 2019.

Läs mer
Biltema vs. Osram Night Breaker Unlimited

Nyligen byttes halvljuslamporna på VW-bussen, från en noname och en lampa från Wurth, till ett par sprillans från….*trumvirvel*…Biltema!

Där vi kör mest finns det inga gatulampor. Det är mycket barrskog intill vägarna vilket skapar en redigt mörker att ratta genom när dagsljuset kommer sent och försvinner tidigt. Lägg där till att vår bil är 19 år gammal och det sannolikt är samma reflektorer i nu som när bilen var ny. Att byta till en Biltema-lampa hjälper litegrann…

Att gå från flera år gamla H4-lampor till helt nya, även om de senare kom från Biltema, innebär en förbättring. Lamporna från Biltema må komma sist i alla test men nytt är nytt och det som hände var att ljusbilden blev jämnare samt aningen starkare. Men helt bra blev det inte, särskilt inte i dimma och på våt vägbana.

För att råda bot på problemet med svagt halvljus köptes ett par Osram Night Breaker Unlimited. De fanns för halva priset hos en e-handlare (ca 300 kr inkl. frakt) och efter vad som studerats på YouTube verkade de bra. Flera forum konsulterades också innan köpet. De flesta talade varmt om Osram även om livslängden uppgavs vara kortare än standardlampor.

Ja, det blev ännu bättre:

Halvljuset (med Night Breaker) blev märkbart bättre än Biltemas H4:or. Det är lite klurigt att berätta hur mycket bättre det blev utan att visa med filmer. Och filmer i sin tur tenderar att bli ganska intetsägande eftersom faktorer som kameramodell, förmåga att filma i mörker, väta på vindrutan mm påverkar.

Ljusbilden blev dock märkbart vitare och jämnare, särskilt bra blev helljuset. Riktigt imponerande faktiskt.

Och ännu har ingen mötande blinkat som en gärna vill göra när en möter någon bonnraggare som stoppat in “xenon” i sin Volvo 740.

Tankar har funnits under hösten och “vintern” om att köpa en billig LED-ramp men vi kör inte så mycket. Om inte Night Breaker H4-lamporna hade resulterat i så bra halvljus och helljus hade det nog åkt på en ramp. Fast å andra sidan är det många tusenlappar för köp och montering, pengar som den här säsongen lagts på bensin istället.

Tidigt i min karriär som bloggare, för ca 10-11 år sen, började jag skriva om bilar jag kört. Dels bilar i jobbet som taxi- och färdtjänstchaufför (E-klass, V70, Passat m fl) samt bilar privat (Jeep, Mercedes, BMW m fl). Jag hade förmånen att under 2000-talet köra (på den tiden) tuffa och snabba samt lyxiga och relativt exklusiva bilar.

På våren 2013 blev jag uppringd av någon som vill ha mig som rejält underbetald motorskribent. Jag fick låna lätt begagnade bilar och strajpade demobilar av bilhandlare, köra 1-3 dygn och sen skriva om mina upplevelser. Jag blev lovad alla coola bilar men till sist blev det “bara” en BMW X3 35d som rullat 13 mil när jag fick nycklarna i oktober 2013.

Därifrån körde(!) jag i egna hjulspår..

Läs mer

Välkommen att läsa del 1 av Bilnyheterna på CARTESTR.com

Toyotas bensintank sväljer inte allt…
Ägare av Toyotas nya RAV4 Hybrid upplever problem med att tanka fullt. En felaktigt utformad bensintank tros vara felkällan. En full tank i RAV4 Hybrid är nog eftertraktat, med tanke på att Toyota marknadsfört RAV4 Hybrid som väldigt bensinsnål, när verkligheten talat ett annat språk. Bristen i tankens konstruktion uppges ha lett till att räckvidden sjunkit. Bensintanken rymmer 14,5 gallon men med nuvarande problem går det bara att pump i 9-11 gallon – Autoblog

Läs mer

Du har kanske inte hört talas om Rivian tidigare. Det är en liten amerikansk tillverkare som utvecklat en plattform som giganterna vill dra nytt av. Det senaste att presenteras är möjligheten att vända på en femöring. Effektfullt och ja visst känns det lite som att det här är nästa decenniums Tesla?

Läs mer