BJÖRN: Allt om motorer (bilar) – BjornSennbrink.se

Utställningar, marknadsföring, körkort, trafik etc.


Nyligen befann jag mig i en Facebook-tråd där mina åsikter om Alfa Romeo Stelvios ratades baserat på att jag är en privatperson och inte en motorjournalist. Först blev jag lite förnärmad, sen landade jag i det och börjat fila på den här bloggposten. Kritik är bra, det gör mig bättre.

Om jag förstod kritiken rätt så var jag inte trovärdig som recensent eftersom min partiskhet och bristande objektivitet präglade hur jag beskrev Alfa Romeo Stelvio efter provkörningen nyligen. Nu har jag funderat flera varv kring detta och kommit fram till följande:

1) Ja, det må så vara att en eller flera personer anser att jag inte är trovärdig, eftersom jag inte är en motorjournalist med pressleg och därmed bunden att följa pressetiska regler och andra förordningar som kan sägas styra hur journalister ska arbeta. Motorjournalister anställda av stora mediehus torde vara bundna av samma regelverk. Rätta mig om jag har fel.

2) Ja, det må så vara att jag med min lilla SUV-sajt inte anses trovärdig i ögonen hos de som jämför mig med motorjournalister. För det är det som jag tror sker här. Jag blir jämförd med en motorjournalist. För att om du ställer mig och min provkörning av Stelvio mot ett test nere i alpmiljö utförd av en motorjournalist som testat bilar de senaste 20 år, kan till och med jag se att den senares recension väger tyngre än vad jag tycker efter en kort svängom.

Trovärdighet för mig handlar om transparens:

  • Att jag är tydlig med att jag, Björn Sennbrink, är avsändaren för SUVTEST som drivs under min firma Sennbrink Kommunikation. Huruvida jag är privatperson eller inte är en definitionsfråga. Om alla privatpersoners åsikter skulle avfärdas blir det inte mycket sagt här i världen.
  • Att jag är tydlig med att jag inte är en motorjournalist. Jag kallar mig motorskribent.
  • Att jag är tydlig med under vilka förutsättningar jag fått tillgång till en bil. Jag lånar bilar. Jag får inte betalt. Om så sker i framtiden kommer det att framgå.
  • Att jag håller mig till någorlunda korrekt svenska i artiklarna.
  • Att jag inte lovprisar en bil utan att ha argument för det. Är något bra så skriver jag det.
  • Att jag inte kritiserar en bil utan att ha belägg för det. Är något dåligt så skriver jag det.
  • Att det är jag och mina upplevelser tillsammans med mina erfarenheter som färgar det jag väljer att publicera. Jag är inte objektiv i sin renaste form. Jag bedriver inte forskning. Jag är partisk och har föreställningar som bidrar till mina vinklingar.

Vad är en motorjournalist?

Definitionen av en motorjournalist är enligt MJK (Motorjournalisternas Klubb): Den som “till professionen är motorjournalist” och som “har kontinuerligt uppdrag i något av de förekommande medierna.” Citaten hämtade från MJK:s sida för medlemsansökan.

En motorjournalist är således en person som är journalist till yrket och som specialiserat sig på att skriva om bilar. En motorjournalist kan dock vara samma sak som en motorskribent. Det är nämligen inte olagligt att utge sig för att vara journalist, än mindre motorjournalist.

Vad är en motorskribent?

De senaste 4-5 åren har det startats flera webbmagasin av privatpersoner (inte sällan med firma bakom) som lånar, testkör och publicerar sina upplevelser av pressbilar samt demobilar. Motorbloggare är en benämning på dessa personer, motorskribenter är en annan titel.

En motorskribent, eller motorbloggare, är till skillnad från en motorjournalist inte bunden av pressetiska regelverk. Det finns å andra sidan inga föreningar, organisationer eller företag som samordnar eller utövar kontroll över vad motorskribenter publicerar. Alla är sina egna.

Motorjournalister och motorskribenter jobbar på sätt vis med samma saker. Skillnaden ligger i styrningen av professionen journalist och icke-styrningen av motorskribenter. Skillnader finns även för i vilken omfattning biltest sker, vad som testas, av hur många, hur länge och med vilka bakomliggande resurser. Inte sällan har motorskribenter färre ekonomiska muskler än vad motorjournalister och deras redaktioner sitter på. Bägge lånar eller hyr bilar av importörer eller generalagenter för att köra, testa, fota, och skriva artiklar för fri eller betald distribution i tryckt och/eller online.

Problem och hinder som motorskribenter möter handlar just nu om att det saknas erfarenhet av att testa bilar. Jag kan påstå att jag är kunnig som biltestare efter tre års verksamhet med SUVTEST. Det vore en överdrift. Jag är fortfarande en novis, en lekman, som saknar all den erfarenhet som motorjournalister i traditionell motorpress har.

Fast alla har vi varit barn i början. Vi med intresset och förmågan att bygga något som kretsar kring biltestande tycker jag förtjänar en chans. Även om det ibland sker på ett vis som avfärdas med att vi inte är trovärdiga. Alla kommer inte att uppskatta oss uppstickare, som generalagenter faktiskt lånar ut pressbilar till. Monopolet som motorpressen haft i många år har brutits. Det är inte konstigt att fotsoldaterna attacker. Vi pissar på motorpressens revir.

En del motorskribenter satsar hårdare än andra. Jag kan på rak arm räkna upp en handfull motorskribenter som jag tror gärna skulle se sin verksamhet växa. Tyvärr är vi alla konkurrenter i dagsläget och utan en stark samordnare och investerare ser jag inte hur motorskribenter inom rimlig framtid kan gå i samlad trupp mot motorpressens högkvarter.

Frågan som kvartstår är dock: Är motorjournalister alltid mer trovärdiga än motorskribenter?

Min personliga uppfattning är att motorskribenter åtnjuter trovärdighet hos tiotusentals bilintresserade. En del av dessa bilintresserade hyser säkerligen samma mått av trovärdighet inför artiklar skrivna av de till professionen verksamma motorjournalisterna.

Det finns för mig inte två läger, där ena lägret avfärdar den ena typen av skribent/journalist och hyllar den andra typen av skribent/journalist.

Detta är dock ren spekulation från min sida. Kanske om vi gör hembesök ala Expressen och frågar alla varför de tycker som de gör att vi förstår detta?

Svaret på frågan om trovärdighet är alltså: Nja, det beror på vem du frågar. Det beror också på var i köpcykeln som en läsare befinner sig. Har de nyss köpt bil? Ska de byta bil? Ska en släkting byta bil?

Det beror också på syftet med valet att läsa vad en motorjournalist eller motorskribent tyckt om en bil. Somliga kanske slösurfar, leta svar på ett fel på sin bil, söker en beskrivning av hur en lampa ska bytas. En del kanske till och med aktivt söker efter testrapporter som innehåller liknelser i varje mening.

Listan med frågor kan bli hur lång som helst och även om vi fick alla svaren skulle vi inte förstå allting.

Jag har i över ett dygn försökt fundera ut det definitiva svaret på frågan om en motorjournalist alltid är mer trovärdig än en motorskribent.

Jag erkänner; jag vet inte.

Det är för många okända variabler i rörelse. Jag kan inte bli helt objektiv inför all den mängd svar som finns där ute.

Kanske att svaret går att finna inom forskningen, någon psykolog som funnit vad det är hos människor som gör att de bedömer X som trovärdigt?

GLC 43 AMG

Förra hösten i oktober 2016 lånade jag en pressbil av Mercedes-Benz Sverige. Det var en GLC Coupé-SUV med pigg dieselmotor (250d). Jag körde ca 100 mil på en vecka och det var riktigt kul. Särskilt roligt var det eftersom det just då inte fanns några kunders bilar på vägarna. Samtidigt var det inte en bil att skryta med, den hade bara en diesel under huven.

När det här publiceras har jag nyligen lämnat åter en GLC 43. En seriöst cool crossover/SUV med taklinje som hos en coupé. Jag har haft en fantastisk vecka och kört närmare 150 mil.

Alla i familjen har uppskattat bilen och den har väckt väldigt mycket uppmärksamhet. Jag har faktiskt inte fått så här mycket uppmärksamhet sen jag körde BMW 850.

  • 2017 Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
  • Biturbo-matad bensin-V6:a på 367 hk/520 Nm
  • 9-stegad automatlåda med manuellt läge
  • Funktioner för anpassad stötdämpning, motorgång och motstånd i ratten.
  • Grundpris 658 900 kr. Testbil 908 150 kr.

Namnet Mercedes-AMG till trots så körde jag inte en riktig AMG-modell. AMG-modellerna med V8 (63/63 S) är riktiga monster, tyvärr bortom min räckvidd just nu. Men detta spelade ingen roll när testbilen sjöng så ljuvligt och 0-100 gick på 5 sekunder.

Planen för våren 2017 var att testa två bilar. Jag avbokade dock den andra efter att vi köpt ny bostad. Det var tänkt att jag skulle köra nya E-klass All-Terrain över valborg.

Så brukar jag säga efter varje test: “Nu kommer det att dröja innan jag lånar bil igen” och sen ett halvår senare suger det i biltestartarmen. Så vi får väl se om jag investerar tid och pengar i fler SUV-test här framöver.

Om inte annat för att fortsätta bygga på faktiskt det enda webbmagasinet i Sverige som uteslutande handlar om SUV:ar: SUVTEST.

SUVTEST är namnet på min motorsajt där jag skriver om fordon i det populära SUV-segmentet. Jag startade sajten hösten 2013 och den är idag ett webbmagasin som rankar sinnessjukt bra på Google. Ofta före de större aktörerna.

SUVTEST är en produkt av biltestande jag gjorde våren och sommaren 2013 för en annan aktör. Bilarna kom till mig via andra, något som ändrades 2014 när jag själv tog kontakt med bilhandlare och generalagenter.

Det ska sägas att det har krävts många hundra timmars jobb för att komma dit jag är idag. Har du kontakter kan det gå snabbare, är du som jag en örebroare på långt avstånd från Stockholm och pressbilarna är det förenat med mer väntetid och högre kostnader att driva en motorsajt som inte bara skriver nyheter.

Besökare till min motorsajt kommer oftast till dessa sidor:
1) Gumball 2015-texten.
Att det finns en text om Gumball på SUV-sajten var ett strategiskt val. Jag ville nå ut till motorintresserade och berätta om min SUV-sajt. Texten fanns från början på BjornSennbrink.se och flyttades lagom till att Gumball skulle starta. Jag hade redan innan flytten flera toppositioner på Google och trafiken kom. Just nu finns drygt 19,000 sidvisningar kopplade till den texten.

2) Mercedes GLK-texten.
Jag hade den här bilen i några timmar en vårdag 2014 då jag fotade samt filmade bilen helt kort. Jag hade parkerat strax söder om Hallsberg efter att ha kört runt i Sydnärke på kurviga vägar. Videoklippet fick snabbt tusentals visningar och har i skrivande stund fler än 7,500 visningar.

Att GLK-texten fortsätter att få trafik beror som jag ser det på att SUV-texternas livslängd sträcker sig över flera år. Först är texten aktuell när bilen är ny eller bara funnits ett tag. Texten förbli senare aktuell eftersom bilarna blir begagnade. Köpare av begagnade bilar vill läsa om vad motorjournalisterna tyckte när bilen var ny. Med tanke på det är det värt att investera i produktion nu eftersom livslängden är så lång.

3) Bästa SUV:en-texten.
Den här artikeln listar de vanligaste SUV:arna som du kan köpa för 100K. Att jag adderade ett belopp berodde på att jag såg hur SUVTEST visades för sökningar (Search Console) där belopp ingick. Konkurrensen för den här texten är primärt en artikel hos Expressen som skriver på ett liknande vis. Expressen prioriterar dock sid- och annonsvisningar varför min långa text på en enda sida rankar bättre, kan jag tro.

4) Outlander-texten från 2013.
En av de första bilarna som jag testade har genom åren dragit till sig massor av trafik. Såg du skämtet där? Hur som helst, det här är en text som jag redigerat om och om igen. Jag märkte att jag rankade för Mitsubishi själva och det funderade som en morot att bibehålla positionen. Tyvärr stod sig inte texten i det långa loppet. Att testa och skriva om en enda bil när andra har mångdubbelt antal artiklar om samma fordon bidrog till att jag förlorade. Å andra sidan hade jag väldigt roligt med såväl bilen som med texten efteråt.

Att skriva om bilar på SUVTEST skiljer sig inte jättemycket mot hur jag arbetat på Zanzibar-sajten. Jag skrev där att Zanzibar har två regioner som ska finnas med i varje artikel. Läs på slutet i den bloggposten för en förklaring. På ett liknande vis är det att skriva om bilar. Först finns nyhetens behag, prestanda, siffror osv. Senare kommer det praktiska och även det känslomässiga.

Precis som med Zanzibar-resor så är bilköp en stor investering. Då vill du förmodligen känna att du köper rätt bil, du vill inte slanta tusenlappar för något som riskerar att göra dig besviken. Det är som mina texter kommer in i bilden. Det finns ett behov av att läsa vad oberoende recensenter anser och ansett. Det är därför du besöker TripAdvisor och kollar alla omdömen innan du bokar ditt hotell på Zanzibar.

OBS: Jag jobbar inte för bilindustrin, jag får inte betalt av bilindustrin för att testa bilar och det finns ingen som bestämmer vad jag ska publicera. Tycker jag att Chevrolet Captiva är dynga skriver jag det. Det finns tillräckligt med andra så kallade motorjournalister som skriver inställsamt. Det blir bara trist att läsa. Hos mig får du Zero Bullshit när det kommer till SUV-tester.

Du känner kanske till att jag driver SUVTEST (suvtest.se), ett webbmagasin om SUV:ar och crossover-bilmodeller? Hur som helst, jag kommer nu i april och maj 2016 att köra två nya Mercedes-SUV:ar- Den första SUV:en (GLS) har jag suktat efter i två år, ända sen jag körde den mindre ML 350 våren 2014. Den andra SUV:en är en ny modell, en SUV-coupé (GLE 400) med V6-turbomotor på 333 hk.

Det som sker när jag fått mina datum är att jag kollar på tonvis av YouTube-klipp om de aktuella modellerna. Jag laddar ner instruktionsböcker och kollar på hundratals bilder.

Jag vill få en känsla för bilen innan jag tar plats vid ratten. Min fru blir tokig på mig eftersom bilar är det enda som jag pratar om. Jag vill visa henne bilder och videoklipp. Hon är måttligt road kan jag tro.

Läs mer

Sweden Car Blogger´s Awards (SCBA) gick av stapeln 26 september 2015. Jag deltog under mina alter-egon CarTestr och SUVTEST. Särskilt det senare, SUVTEST, har det senaste halvåret blivit en riktig succé, med upp emot och vissa månader över 7000 besökare. Det pågående SUV-trenden lockar allt fler att samla på sig kunskap om SUV:en som praktisk familjebil.

Sweden Car Blogger´s Awards var ett initiativ från tidig sommar 2015 av Joakim som har motorbloggen BytaBil.net och slängde ut en idé om att göra ett samlat test nu under hösten.

Flera teknik- och motorbloggare inklusive undertecknad nappade direkt på idén. SCBA var primärt ett socialt arrangemang för alla deltagare samtidigt som vi fick chans att provköra riktigt bra bilar.

De stora motortidningarna kör regelbundet sina tester och deras budgetar överstiger vida vad det här kostade (transport, lunch och P-biljett samt indirekta kostnader för videokamera, mobil och dator).

Låg budget behöver dock inte betyda dåligt resultat. Tvärtom snarare, med sju av Sveriges mest populära motorbloggare på en och samma plats blir resultatet att deltagande generalagenter får se sina bilar omskrivna på minst sju olika sajter.

Deltagare:
BytaBil.net
SUVTEST/CarTestr
Åsa Wallenrud
Högsta Växeln
Motorapa
Fixarfarsan
Autohype

Testade bilar:
BMW 118d, Mini Cooper S, Skoda Octavia RS TDI, Volkswagen GTI, Subaru Levorg, Kia cee’d GT-line, Volvo V40 T3.

Mina texter, bilder och videoklipp kommer att publiceras på bl.a. cartestr.com, biltest-kategorin @ BjornSennbrink.se, YouTube-kanalen CarTestr och säkert på någon mer sajt.