BJÖRN: Allt om motorer (bilar) – BjornSennbrink.se

Utställningar, marknadsföring, körkort, trafik etc.


Mercedes-AMG GLC 63S

Merca är för många ett lyxbilsmärke. Många har samtidigt valt att köpa och äga Mercor. Även de som inte är stormrika utan för att Merca kan vara en bra investering och för att de som uppskattar bilkörning också uppskattar Mercedes. Jag har aldrig ägt en egen Mercedes, däremot har jag lånat och kört flertalet modeller samt i flera år haft Mercedes som arbetsplats under åren som taxi- och färdtjänstchaufför.

Du som kom direkt till det här blogginlägget om Björn Sennbrinks erfarenheter av att köra Mercedes-Benz kan läsa del 1 på den här länken:

https://bjornsennbrink.se/jag-har-kort-sa-manga-mercedes-benz,-del-1-av-2/

Det skulle ta många år efter det att min dåvarande chef lånat ut bilar (ML 430, 600 SEL, 300 SD m.fl.) till mig innan jag fick tillfälle att köra en Merca igen. Det var första efter att mitt bilbloggande utvecklats till testkörning för Facit.com och senare utveckling av SUVTEST (som jag har kvar än idag) som jag fick ratta Mercedes på nytt.

Läs mer
Mercedes-AMG GLC 63S

Merca är för många ett lyxbilsmärke. Många har samtidigt valt att köpa och äga Mercor. Även de som inte är stormrika utan för att Merca kan vara en bra investering och för att de som uppskattar bilkörning också uppskattar Mercedes. Jag har aldrig ägt en egen Mercedes, däremot har jag lånat och kört flertalet modeller samt i flera år haft Mercedes som arbetsplats under åren som taxi- och färdtjänstchaufför.

Mitt första MB-minne är från Landvetters flygplats. Min syster skulle flyga till England och utanför terminalen stod det en CL600. På den tiden, måste ha varit 1996 eller där omkring, var detta top-of-the-line med en nypris på över miljonen. Ofattbar lyx och jag minns att föraren hade träskor på sig. Kontrasten var total.

Mitt andra MB-minne är i samma veva, när jag efter en skoldag (gymnasiet) fick skjuts hem av en gästföreläsare. Han hade en MB 190. Rutig klädsel. Fyrväxlad. Solid inredning. Den bilen var från tiden när MB:s inredningar verkligen var något att skriva hem om. Bättre förr helt enkelt på den punkten.

Läs mer
Björn Sennbrink på pressvisning av Mercedes X-klass i november 2017

Jag fick i november 2017 äran att beblanda mig med allsköns motorjournalister och motorskribenter under en dag med Mercedes-Benz Sverige för den svenska lanseringen av pickupen X-klass. Här kan du läsa om vad som hände under pressvisningen.

Först fick jag köra 20 mil, andra flög in från Danmark. Somliga hade närmre till platsen för pressvisningen. Hur som helst så möttes jag vid Trosta Park intill Arlanda av strålande solsken som smälte nattfrosten.

Det andra momentet var registreringen och underskrift av dokumentet som säger att jag får betala en självrisk om jag kraschar en bil. Detta förfarande är samma som vid längre lån av pressbilar. Om jag krockar får jag betala en självrisk som brukar ligga på mellan fem och tjugo tusen kronor beroende på bilmodell.

Därefter var det kaffe och stor bulle under tiden som besökarna ramlade in. Det var som vilken välordnad konferens som helst, fast med uttalat Mercedes-tema. Alla representanter från Mercedes var väldigt artiga och tillmötesgående. Ett bra första intryck.

Läs recensionen av Mercedes-Benz X-klass @ SUVTEST

https://suvtest.se/provkord-2018-mercedes-benz-x-klass-pickup/
Läs mer
BMW X3 35d

2013 var året när jag började att testköra bilar. Pojkdrömmen slog in och trots extremt lite betalt tog jag varje uppdrag på största allvar. Bilarna kördes till vardags och på utflykter, mestadels i närheten av Örebro och bara undantagsvis längre sträckor (Arvika).

Den första bilen jag fick att testköra för att senare skriva om mina upplevelser var en Mitsubishi Pajero av 2012 års modell. Otroligt ovanlig tyckte jag som aldrig kört en. En kvart efter upphämtning kom det en exakt likadan till Statoil Svampen i Örebro där jag fyllde bilen med diesel. Sicket sammanträffande!

Läs mer

Jag äger en VW-buss med 18 år på nacken. En familjebuss med 8 sittplatser. En storfraktare som utan problem kör hem sängar, bokhyllor, sittgrupper eller väldigt, väldigt tunga stenar. Den bussen har jag ägt i drygt ett år nu.

Är du nyfiken på vad en VW-buss kostar i drift på ett år? Klicka dig vidare till Familjebuss.se för svaret →