2800 kr per månad. Det är vad vi snittar på i kostnad för att äga, köra och underhålla vår snart 20 år gamla Volkswagen Caravelle – utslaget på två års ägande.

Första året med VW-bussen kostade oss i snitt 2700 kr, utan att ta med värdeminskning eller kostnaden för inköpet i nov 2017. Den uträkningen inkluderade en bensinkostnad om nästan 18 000 kr, resterande fördelat på skatt, försäkring och reparationer/underhåll. En grovuträkning med 2019 års kostnader adderade har ökat snittkostnaden till 2800 kr per månad.

Det ska dock sägas att om vi bara tittar på 2019 års kostnader, landar vi på ett snitt per månad om ca 3500 kr. Det är de många reparationerna (nya bromsar, temperatursensor, kablage i dörren, service och nya fjädrar + nya vinterdäck) under året som drar upp snittet, men bara en hundring eller så (per månad) om 2019 plussas ihop med 2018.

Att det inte blev ännu högre beror på att bensinkostnaden fortsatte att snitta på ca 1200 kr per månad. Det spöregnade hela sommaren och hösten vilket gjorde att AC:n slapp pumpa för fullt, som under den stekheta sommaren 2018. De sista månaderna under 2019 föll sig även så att vintern aldrig kom. Med bilen i garage dessutom blev det inte massa körning av bensinvärmaren eller tomgångskörning för att få upp värmen i kupén.

3500 kr per månad hoppas vi att vi slipper varje år. Å andra sidan börjar bilens ålder ta ut sin rätt och när en väl börjar laga något som uppstår något annat fel. Men samtidigt har bilen alltid startat, den har aldrig lämnat oss ståendes vid vägkanten och den har dessutom gjort Örebro-Västervik-Örebro två gånger samt Örebro-Kolmården-Örebro en gång. Bilens förbrukning har även hållit sig inom vad som kan anses rimligt för motor, växellåda, bilens ålder och karossform.

Nu i vinter har vi funderat några gånger på att se om en nyare VW-buss skulle kunna ersätta vår smutsgris. Men du vet vad du har och det är sannolikt att även nyare bilar kommer att gå sönder. Då kommer vi spendera pengar på reparationer utifrån en högre fast kostnad. En bekant kör en MB V-klass men då talar vi hela andra pengar.

Det troliga är att vi kör tills det rasar (igen) och tar ett beslut då om huruvida en reparation är rimlig ställd mot vad det skulle kosta att byta till en annan familjebuss. Det är svårt att argumentera mot en totalkostnad om 2800 kr i snitt per månad, för en bil som under 28 månader bara vägrat starta en enda gång (när batteriet behövde bytas).

Fast om du som läser detta sitter på en T5 Multivan med automat och är sugen på en T4-raritet (det finns ca 70 st kvar i trafik) med VR6:a – Ska vi byta?