BJÖRN: Allt om motorer (bilar) – BjornSennbrink.se

Utställningar, marknadsföring, körkort, trafik etc.


Sweden Car Blogger´s Awards (SCBA) gick av stapeln 26 september 2015. Jag deltog under mina alter-egon CarTestr och SUVTEST. Särskilt det senare, SUVTEST, har det senaste halvåret blivit en riktig succé, med upp emot och vissa månader över 7000 besökare. Det pågående SUV-trenden lockar allt fler att samla på sig kunskap om SUV:en som praktisk familjebil.

Sweden Car Blogger´s Awards var ett initiativ från tidig sommar 2015 av Joakim som har motorbloggen BytaBil.net och slängde ut en idé om att göra ett samlat test nu under hösten.

Flera teknik- och motorbloggare inklusive undertecknad nappade direkt på idén. SCBA var primärt ett socialt arrangemang för alla deltagare samtidigt som vi fick chans att provköra riktigt bra bilar.

De stora motortidningarna kör regelbundet sina tester och deras budgetar överstiger vida vad det här kostade (transport, lunch och P-biljett samt indirekta kostnader för videokamera, mobil och dator).

Låg budget behöver dock inte betyda dåligt resultat. Tvärtom snarare, med sju av Sveriges mest populära motorbloggare på en och samma plats blir resultatet att deltagande generalagenter får se sina bilar omskrivna på minst sju olika sajter.

Deltagare:
BytaBil.net
SUVTEST/CarTestr
Åsa Wallenrud
Högsta Växeln
Motorapa
Fixarfarsan
Autohype

Testade bilar:
BMW 118d, Mini Cooper S, Skoda Octavia RS TDI, Volkswagen GTI, Subaru Levorg, Kia cee’d GT-line, Volvo V40 T3.

Mina texter, bilder och videoklipp kommer att publiceras på bl.a. cartestr.com, biltest-kategorin @ BjornSennbrink.se, YouTube-kanalen CarTestr och säkert på någon mer sajt.

Köra bil genom Tyskland till Disneyland Paris

Jag tog nyligen en intensivkurs i vad som är viktigt att tänka på vid bilkörning från Sverige till Frankrike. Förutom en bra bil (som tål många mil) finns det regler kring fordon och avgifter som vi inte har i Sverige. Guiden nedan publicerades första gången 2015 och uppdaterades i juni 2019 med priser för broar och färja.

Läs mer

Jag hade våren, sommaren och hösten 2013 förmånen att få testa SUV:ar. Det var fantastiskt roligt och i samma veva började jag filma som komplement till de tusentals bilderna jag tog. Här ger jag dig tips på sex saker som du ska tänka på när du filmar en bil för senare publicering.

1) Du måste ha gott om tid
Minst fem timmar krävs med bilen för att du ska hinna rigga upp, filma och göra omtagningar. Bäst blir det om du har bilen flera dagar eller en vecka. Då kan du byta miljöer, finna ro att filma ur många olika vinklar och filma såväl stillastående som körning. Jag har vid några tillfällen haft bilar i endast några timmar och då finns det inte tid för manus, omtagningar och att tänka ut bra miljöer.

Läs mer

Att få möjligheten att om än för en kort stund köra en supersportbil kan de flesta motorentusiaster hålla med om är något fyllt av känslor, förväntningar och framtida minnen. Just det senare är vad du kommer att leva med resten av livet och visst vill du leva ditt liv med fina minnen?

Vi bär med oss våra minnen hela livet (eller tills vi blir dementa på ålderns höst) och ett av mina egna bästa minnen var den gången jag fick möjlighet att ratta ett riktigt monster till bil. BMW byggde runt 1990 en serie med siffran 8 i början. Det fanns en V8 som hette 840 och en 850 med V12-motor. Jag körde den senare, BMW 850i, den med tolv cylindrar och ett djävulusiskt vrål när gaspedalen gick i botten.

Läs mer

Att testa och skriva om SUV:ar var något jag gjorde en handfull gånger sommar-höst 2013. När asfalten blottlades i april sög det i bilbloggtarmen och jag ordnade en dag med tre SUV:ar från Veho Bil i Örebro.

En av de provade SUV:arna var Mercedes-Benz ML350 BlueTEC, den näst-största SUV:en i modellprogrammet och med en prislapp på ca 600,000 kr. Har du aldrig kört en nyare Mercedes ML kommer du att bli imponerad över hur lättkörd den är och om du kör en modell med luftfjädring blir livet genast lite vackrare.

Mercan har en V6-motor, en diesel på 258 hk och 620 Nm. Du kan köra som en vettvilling och varva ur motorn. Eller så tar du det mer varsamt och smyger iväg obemärkt tack vare det grymma vridmomentet. Noll till 100 km/h går på 7,5 sekunder via en sjustegad automatlåda.

Läs mer