BJÖRN: Allt om motorer (bilar) – BjornSennbrink.se

Utställningar, marknadsföring, körkort, trafik etc.


Jag hade våren, sommaren och hösten 2013 förmånen att få testa SUV:ar. Det var fantastiskt roligt och i samma veva började jag filma som komplement till de tusentals bilderna jag tog. Här ger jag dig tips på sex saker som du ska tänka på när du filmar en bil för senare publicering.

1) Du måste ha gott om tid
Minst fem timmar krävs med bilen för att du ska hinna rigga upp, filma och göra omtagningar. Bäst blir det om du har bilen flera dagar eller en vecka. Då kan du byta miljöer, finna ro att filma ur många olika vinklar och filma såväl stillastående som körning. Jag har vid några tillfällen haft bilar i endast några timmar och då finns det inte tid för manus, omtagningar och att tänka ut bra miljöer.

Läs mer

Att få möjligheten att om än för en kort stund köra en supersportbil kan de flesta motorentusiaster hålla med om är något fyllt av känslor, förväntningar och framtida minnen. Just det senare är vad du kommer att leva med resten av livet och visst vill du leva ditt liv med fina minnen?

Vi bär med oss våra minnen hela livet (eller tills vi blir dementa på ålderns höst) och ett av mina egna bästa minnen var den gången jag fick möjlighet att ratta ett riktigt monster till bil. BMW byggde runt 1990 en serie med siffran 8 i början. Det fanns en V8 som hette 840 och en 850 med V12-motor. Jag körde den senare, BMW 850i, den med tolv cylindrar och ett djävulusiskt vrål när gaspedalen gick i botten.

Läs mer

Att testa och skriva om SUV:ar var något jag gjorde en handfull gånger sommar-höst 2013. När asfalten blottlades i april sög det i bilbloggtarmen och jag ordnade en dag med tre SUV:ar från Veho Bil i Örebro.

En av de provade SUV:arna var Mercedes-Benz ML350 BlueTEC, den näst-största SUV:en i modellprogrammet och med en prislapp på ca 600,000 kr. Har du aldrig kört en nyare Mercedes ML kommer du att bli imponerad över hur lättkörd den är och om du kör en modell med luftfjädring blir livet genast lite vackrare.

Mercan har en V6-motor, en diesel på 258 hk och 620 Nm. Du kan köra som en vettvilling och varva ur motorn. Eller så tar du det mer varsamt och smyger iväg obemärkt tack vare det grymma vridmomentet. Noll till 100 km/h går på 7,5 sekunder via en sjustegad automatlåda.

Läs mer

Badge engineering, är en metod som funnits i bilvärlden i flera decennier. Det handlar i kort om att bygga en bil men att sälja den under olika märken. Bland småbilarna är t.ex. Peugeot 107, Citroen C1 och Toyota Aygo väldigt lika varandra. Det kan bero på att de tillverkas i samma fabrik och delar många komponenter. De kan rent av sägas vara samma bil. Badge engineering helt enkelt.

Badge engineering är ett skällsord. Badge engineering är också en begrepp som handlar om bilfabrikanter har en verklighet att förhålla sig till. Att utveckla och bygga samt marknadsföra och sälja bilar är en mycket komplicerad process men enorma mängder aktörer. Med en värld som är global så måste samarbeten ske för att biltillverkarna ska överleva. Badge engineering kan då ses som en nödvändighet istället.

Läs mer

Att testa en bil är inte helt lätt. Du måste för det första ha kört många olika bilar i olika väglag, på dagen och på natten. Du måste dessutom kunna fånga dina upplevelser i farten (ho-ho) och väl hemma ska alla intryck formas till ord som målande beskriver dina åsikter så att andra har nytta utav dem.

De flesta bilar är helt okej och nya bilar är med några få undantag riktigt bra. Jämför du en 10-15 år gammal bruksbil med en ny bil så inte bara luktar den nya bilen bättre, den är också bättre på många punkter jämfört med din gamle slitvarg.

Det kanske inte stämmer om du kör en BMW 740 och sätter dig i en Nissan Micra men du förstår vad jag menar. Nya bilar liksom bara funkar och om inte skulle de förmodligen vara svårsålda.

Läs mer