Bensinförbrukning

Att bensinförbrukningen skulle bli högre på vintern än på sommaren, det var väntat. Men att bilen skulle dra mer än 1,5 liter per mil även vid landsvägskörning var faktiskt lite oväntat. Men, fortsätta läsa, så ska du se att den höga förbrukningen har sina förklaringar.

Till att börja med rullade bilen på för vintersäsongen 2019/2020 nya dubbdäck. Rullomkretsen var dessutom högre och således bjöds det på mer motstånd i framdrivningen.

Inför vinter investerade vi i en uppsättning Nokian Nordman 7 SUV-däck. Profilen höjdes dessutom en aning, från 60-profil till 65-profil. Ja, en fick hålla igen lite vid fartkamerorna eftersom hastighetsmätaren visade några km/h för lite.

Para de nya vinterdäcken med en trilskande bakbroms och du får en bra grogrund för hög förbrukning. Vissa turer inne i byn var fullt tillräckligt för att det skulle dofta ansträngt höger bak hemma i garaget.

Det hade dessutom blivit nedslag på besiktningen i februari 2020, en icke fungerande handbroms på höger bakhjul. Det åtgärdades, trodde vi, genom att bromsoket byttes. Men ganska snart stod det klar att höger bakbroms var anliggande.

Fast så kom coronakrisen och vi körde inte mer än till och från mataffären under mars och en bit in i april. Det hade blivit konstigt att reklamera bakbromsen i det läget. Så vi valde att leva med en hög förbrukning.

Och den anliggande bromsen verkade välja sina stunder. Ibland kunde VW-bussen köras lite längre sträckor utan att bromsen låg på.

Nu med sommardäcken på så är förbrukningen nere på normala nivåer igen dvs under en liter per mil. När det var som värst drog familjebussen drygt 16 liter per 100 km vid landsvägskörning. Detta kan förklaras med temperaturen utomhus.

En dag i april var 20 grader varmt utomhus. Bilen hade fått stå och värma sig i solgasset. På agendan var en hämtning av matkassar i Örebro. Så färden inleddes, lite tungt sådär som det är alltid är första kilometrarna. Men det kändes tungt att köra. Släppte gasen för att sänka från 90 till 70, behövde inte röra bromspedalen.

Ett par mil senare: Bromsade ner för ett par rondeller. Det tjöt till från bromsarna som de kan låta när de är varma. Hade fram hit även noterat en snittförbrukning på 1,5 liter milen, halvlitern mer än vad som är normalt.

Men på vägen hem gick det bättre. Jag gubbkörde strax under 80 och då låg förbrukningen på normala nivåer.

80-100 km/h och det blev för tungt kan en tro, särskilt då gummiblandningen i vinterdäcken gjorde att det kändes som att ha klister under däcken.

Så inför våren 2021 är planen att byta til sommardäck så snart temperaturen stiger!