PROVKÖRD: Ja visst är en tio år gammal Toyota Yaris ett vettigt köp när du ska byta bil!

En styck prima Toyota Yaris 1,33 VVT-i 5d av 2009 års modell fanns för flera år sen ibland i våra händer. Det finns idag (2019) massor av Yaris ute som begagnade, bilen är trots allt bara 10 år gammal och torde tilltala en bred grupp bilköpare. Här redogör jag för hur väl denna Yaris fungerat med våra behov som småbarnsfamilj (ett barn).

tl;dr – Toyota Yaris räcker gott. Den är snål på bensin. Bilen har OK utrymmen om du inte vill ta med en stor barnvagn eller fler än två kabinväskor.

En Yaris köper du som vill ha en smidig citybil eller en bil att pendla med till jobbet. Står du ut med bullret kommer Yaris att skänka mycket lycka till ditt bilägande.

Teknik och prestanda
100 hästkrafter vid 6000 rpm och 132 Nm med 4200 varv är samma sak som ”lagom” eller på gränsen till undermotoriserad. Sex växlar framåt, manuellt eller automatiskt står till buds i Yaris.

Det hade inte skadat med ännu bättre kraft vid låga varv, en dieselspis med turbo hade suttit som en smäck. Omkörningar kan du glömma om det inte är en traktor eller ett fordon som kör märkbart långsammare än vad du gör.

Utrymmen
Jag (Björn) är ca 190 cm lång och väger duktiga 100 kg (tacka hemlevererad pizza för det). Jag har inga problem att äntra eller lämna bilen och sitter jag någorlunda upprätt så finns det plats kvar bakom förarstolen för min frus korta ben.

Benutrymmet för mig som förare är luftigt och även om pedalerna sitter tätt så kan jag med grova vinterkängor köra bekvämt i både stadstrafik och på landsväg.

Sittpositionen är högre än i t.ex. Toyota Avensis, mer minibusslikt. Vindrutan är stor men trots att jag sitter högt ser jag inte var bilen slutar. Fronten är t.ex. inte lika kort som på första generationens Mercedes A-klass.

Passagerarstolen fram har samma manuella inställningsmöjligheter som förarstolen och benutrymmet räcker gott, både på bredden och längden. Men har du ett babyskydd höger bak kan både sittställningen och benutrymmet höger fram bli lidande. Vi använde passagerarutrymmet fram för förvaring av barnstolen (IKEAs vita för köket).

Baksätet åtnjuter inte riktigt samma smidiga och luftiga insteg som förarplatsen. Tröskeln är hög och en 44:a (en sko) måste vinklas för att kunna passera urgröpningen mellan B-stolpen och baksätets dyna. Väl på plats är det dock samma hög sittposition som fram och jag som är 190 cm kan sånär sitta helt upprätt i baksätet.

Bak är sittpositionen som sagt väldigt upprätt med en lätt känsla av att sitta på en köksstol. Detta gör att även långa sitter ok, med benen liksom dinglandes ner mot golvet. Bredden är även den OK, med gott om plats för två vuxna. Tre stycken ställbara nackstöd höjer säkerheten på bekostnad av bakåtsikten.

Barn i bilen
Vi hade vårt babyskydd monterat höger bak och jämte det fanns det gott om plats för min kvinnan i familjen.

Det fanns även dugligt med plats på golvet och eftersom bilen är framhjulsdriven finns ingen hög kardantunnel att brottas med. Att vi dragit fram främre passagerarstolen bidrog säkert till den luftiga känslan även bak.

Vi har även kört bilen med babyskyddet fram, med airbagen avstängd såklart. Jag som är lång ser utan problem i den högra ytterbackspegeln. Kortare personer kommer förmodligen inte att se något alls. En extraspegel med sugpropp uppe i vindrutan eller utanpå bilen är ett måste för kortväxta.

Att ha babyskyddet fram och bilbarnstolen (bakåtvänd) höger bak fungerar riktigt bra. Babyskyddet som vi använder sitter dock fast på ett underrede med ett T-ben mot golvet. Det benet äter tyvärr upp en yta som lämpar sig för ett par ryggsäckar vid längre bilturer.

Komfort
Toyota Yaris är en stötig historia. Även om du har 15-tumsfälgar så lider bilen av en fjädringskomfort i par med en Volkswagen Golf av 1979 års modell.

Sommarhjulen på den lånade bilen är modiga 17 tum med 205/40-däck. Det ser jättetufft ut men komforten blir lidande. Vägbulor måste passeras med försiktighet och på gropig grusväg känns bilen stum. Fast det är coolt med stora fälgar på en liten bil, eller hur?

Inredning
Även om inredningen är väldigt plastig känns den någorlunda väl ihopskruvad. Det här är ingen lyxbil och det hade inte skadat med något mjukare material för armstödet på förardörren. Fördelen är att materialet är lätt att hålla rent.

Lastutrymmet
Bagageutrymmet är ett skämt som på sin höjd rymmer en normalstor kabinväska, två kassar och ett par filtar. Visst går det att fälla ryggstöden bak för mer lastutrymme men hur kul är det, med en snöig barnvagn alldeles inpå dottern i baksätet? Och var ska jag placera frugan då?

Sammanfattning
Den Yaris som vi körde anser vi vara lagom för personer utan barn och för personer som söker en smidig bil för stadstrafik.

Den manuella sexväxlade lådan är lättjobbad även om lägena sitter lite tätt. En automatlåda tror vi skulle höja komforten ytterligare ett snäpp. Även om prestandan blir sämre med automat så kommer du ifrån det ständiga växlandet.

Att prestandan ev. blir sämre spelar inte så stor roll eftersom motorn tillsammans med en manuell låda är tämligen sävlig ändå. Utrymmena är OK för ett par-tre fullvuxna resande men eftersom bagaget är så litet duger inte bilen till annat än kortare resor.

Ekonomin är OK med snittförbrukning på strax över halvlitern och Stop & go-systemet hjälper säkert till, även om det inte fungerar när det är riktigt kallt utomhus.

// Björn Sennbrink