19 år gammal VW T4 Caravelle värd mycket mer än väntat

Värdering av VW T4 Caravelle VR6

När det finns färre än 80 bilar av samma spec som vår familjebuss kvar på vägarna är det lätt att känna sig lite exklusiv. Det finns fler Ferrari i Sverige än VW Caravelle VR6 (enligt car.info) och det är härligt. När såg du en T4 med VR6-badge i grillen senast?

T4 Caravelle är en funktionell och praktiskt betonad bil. Har du tung högerfot blir dina öron belönade om du har VR6-motorn (som vi har). Bilen är dessutom i praktiken en låda med ett hjul i varje hörn, vilket gör bilen till mycket rymligare än många moderna och stora SUV:ar av idag.

Visst, du har något bättre utrymmen i en Renault Trafic eller Nissan NV300. Men det är skåpbilar som bara hjälpligt gjorts om till att kunna frakta personer istället för lastpallar. De bilarna kostar dessutom ganska mycket mer än vad en T4 Caravelle går på.

Att söka finna en begagnad Volkswagen Caravelle med VR6-motorn, som inte är den svagare versionen med 140 hk, är närmast omöjligt. Blocket kollas av varje vecka och det är sällan, mycket sällan, som en T4 Caravelle med starka VR6-motorn kommer ut till försäljning.

Bristen på begagnade T4:or beror sannolikt på att 15-25 år gamla VW-bussar tenderar att kosta pengar att hålla rullande, särskilt om miltalen dragit iväg mot 30 000 eller ännu mer. Det ska mycket till för att en ska vilja jobba för att upprätthålla bilens värde.

Fast å andra sidan: Ute i Europa är VW Caravelle T4 en vanlig bil, hos folk som använder den som den är byggd och av ”van lifers”, de som bygger inredning och små husbilar av T4:or. T4:an må vara gammal men den är ganska enkelt konstruerad. Börjar du strippa den är det inte mycket att bli förvånad över. Det är helt enkelt en bra plattform att bygga t.ex. en husbil på.

I början av juni 2019 besöktes en bilhandlare i Örebro län och en värdering gjordes av vår familjebuss. Värdering i den meningen att jag fick veta vad bilhandlarens högsta inköpspris och lägst utpris rekommenderades till. Den som gjorde värderingen sa innan slagningen ”3000-6000 kr” i inköpspris.

Men siffrorna som kom upp var helt andra belopp: 29 900 kr in och 47 500 kr ut.

Det du kan lära dig av de siffrorna är att en bilhandlare alltid vill tjäna pengar. Det är liksom grejen med att bedriva handel med begagnade bilar. Det är inte ovanligt alls att privatsäljares bilar köps av bilhandlare som i sin tur adderar några eller flera tusen kronor för att därefter sälja bilen vidare.

Du som är intresserad av sånt här rekommenderas att slå upp registreringsnumret på car.info där det en bit ner på sökresultatsidan visas priset i tidigare annonser. Jag gjorde det när jag blev sugen på en VW T5 med stora V6-motorn. Den bilens annonspris var 70 000 kr och några veckor senare var priset uppe i 99 000 kr hos en handlare. Vanliga bilar stiger inte i pris på det viset.

Fast åter till vår kärra: 30 000 kr i inköpspris hos en bilhandlare torde betyda att vi kan få igen pengarna vi gav i november 2017 om vi säljer vår bil privat? Särskilt eftersom vi nyligen bytt bromsar, bytt fjädrar, servat bilen, lagat bromsrör och fixat trasiga elkablar. Om inte så känns det iallafall bra att veta att bilpriser.se inte anser att vår bil är värd så lite som 3000 kr,