Du som likt jag äger en äldre bil har kanske provat att felsöka och rent av laga bilen själv. Det blir lätt kostsamt om allt jobb ska lämnas bort till en bilverkstad. En del saker gör andra bättre, andra saker kan en göra själv.

På vårkanten 2019 byttes flera slitdelar av en bilverkstad här i byn: Bromsar, tempsensor, olja i motorn mm. Fjädrarna byttes med hjälp av en motornörd. Du kan läsa om allt detta på FAMILJEBUSS-bloggen.

Då kan en tro att allt ska vara bra. Bilen går rent och fint, allt fungerar, förutom elspeglarna. Konstigt.

Än konstigare blev det när elhissarna slutade fungera. När ABS slutade fungera. När backlamporna slutade fungera. Dags för en felsökning?

Säkringarna kontrollerades. En i taget. Ut, kontrollera, in, nästa; ut, kontrollera, in osv.

Nummer 14 visade sig ha bränt av. Jag hade en 10A-säkring i bilen så jag stoppade in den. Då slutade ABS-lampan att lysa, EPC-lampan slocknade, handbromslampan blinkade inte, backljusen fungerade, elhissarna fungerade, elspeglarna fungerade inte.

Stängde av bilen. Startade igen. Varningarna var åter. Elhissarna fungerade inte. Säkringen hade bränt av igen.

Det kan betyda flera saker: Första tanken var att skyfallet en sommardag ställt till det. Att det kommit in vatten på felställe. Det var trots allt en liten vattenpöl ovanpå batteriet.

Men internetforum föreslog andra saker och kabelbrott i dörren var en stark misstanke. Flera IG-följare hade föreslagit kontroll av det (kablarna från bil till dörr).

För att komma åt lossades dörrsidan (guide här). Jag hade aldrig gjort det tidigare men med YouTube igång på paddan intill lossades dörrsidan. Där fotades synliga kablar utan att finna något mer än att ett kabelbrott var på en inaktiv kabel.

Det var först flera timmar senare, på kvällen, som kabelbrotten upptäcktes. Inte en kabel utan flera stycken. Inget ovanligt på VW-bilar med 18+ år på nacken. Bara tråkigt med ännu en utgiftspost.

Att elspeglarna inte fungerade när elhissarna gjorde det (för en kort stund med ny säkring) berodde på att den kabeln konstaterades vara helt av. Den bruna jordkabeln hängde ihop med en eller två koppartrådar och kabeln till elhissarna såg också miserabel ut, men den satt fortfarande ihop.

Men oavsett hur detta elfel lagas kändes det bra att klara av felsökningen själv. Jag behövde inte betala någon annan att felsöka åt mig. Jag kunde åka till bilverkstaden och peka på felet samt få ett prisförslag.