Att välja hotell – Vad är avgörande?

Hotell är som takvåningar på Östermalm i fastighetsmäklarnas annonser: Ljusa, mer eller mindre nyrenoverade, snygga möbler och välfungerande. Det är vad jag förväntar mig av ett hotell + att priset ska kännas relevant. Hotellen behöver inte ligga mitt i smeten om kollektivtrafiken finns i närheten.

Ett hotell i Stockholm som jag återvänt till flera gånger de senaste åren är Park Inn i Hammarby Sjöstad. Gröna linjen till Gullmarsplan, byte till Tvärbanan till Sickla kaj, promenera ett kvarter och du är framme.

Visst kostar SL-kortet någon hundring eller så men det är värt. Att betala mer än 2000 kr per natt bara för att hotellet ligger innanför tullarna känns helt enkelt inte prisvärt.

Ett annat hotell i Stockholm som jag bott på ett par gånger är Radisson Blu Waterfront. Hotellet ligger bara några minuters promenad bort från Stockholms central och Cityterminalens bussar. Här har jag bott i samband med två olika konferenser samt en gång tillsammans med min fru. Rumspriserna är höga, särskilt för Business-rummen fast utsikten från dessa rum går inte av för hackor.

Avgörande för val av hotell är en kombination av läge, kommunikationer och infriade förväntningar. Inför att jag bodde på två nätter i ett Deluxe-rum på Clarion Skanstull (2000 kr natten) hade jag lagt timmar på att leta hotell, jämföra och blogga om mina tankar inför vistelsen.

CRM @ Clarion Skanstull
CRM @ Clarion Skanstull

En pigg marknadsavdelning snappade upp mitt bloggande och bjöd mig på frukt/godis bägge dagarna under vistelsen. Det gjorde att fettfläckarna på de stora fönstren inte kändes lika jobbiga.

En sak som jag nämnde då och som blivit något bättre på senare år är beskrivningarna av hotellen. Inte bara att webbplatserna numer är responsiva och har funktioner för bokning direkt i t.ex. en iPad, de har öppnat dörrarna för gästernas tyckande och upplevelser.

Men många hotellkedjor är fortfarande fast i samma marknadsföringsmetodik som bilbranschen: Snyggt, propert PR-material och intetsägande beskrivningar. Att det ska vara så svårt. Fast om det ger svarta siffror i årsredovisningen spelar det ingen roll vad en enskild gäst anser, eller?