VW T4 Caravelle – 15% lägre förbrukning efter byte av bromsar
Vi spenderade många tusenlappar under våren på att fixa ordning på vår familjebuss. Den stora posten var bromsarna, som verkligen sett bättre dagar. Oklart men troligt att skivorna aldrig bytts tidigare!
Bromsar är som du vet det viktigaste på hela bilen. Utan bromsar krockar du. Utan bromsar skadar du dig. Utan bromsar riskerar du att skada andra. Bra bromsar på bilen är således superviktigt.
Vår buss hade tidigare bromsar som blev godkända på besiktningen i december 2018. Men usch vad de skrapade och lät illa. Det dunkade och klonkade vid körning. Det skrapade duktigt varje gång bromspedalen pressades nedåt.
Allt detta tillsammans med aningen för hög förbrukning för att kännas bekvämt, gjorde att vi på vårkanten började räkna på vad ett större underhåll skulle kosta.
Vi räknade även på vad det skulle kosta att byta bil till en nyare och förhoppningsvis inte lika sliten VW-buss som vår egen. Vi landade i ett beslut om att kosta på nya bromsar, en ny sensor och en service. Nu efteråt går familjebussen mycket lenare, mjukare och mer följsamt.
En härlig bonus som kom efter bytet av bromsar (skivor/klossar fram och klossar bak) var en lägre bensinförbrukning. När du kör så lite som vi (under 1000 mil per år) spelar förbrukningen inte så stor roll. Fast när literpriset går upp mot 17 kr litern för 95-oktan är det kanske inte lika bekymmerslöst.
Under hela vintern snittade vi på knappt 1,4 liter per mil. Då körde vi mest här i byn, kortare än 5 km och ibland upp emot 10 mil på en dag (även om det tillhörde undantagen). Första vintern hade vi en liknande förbrukning, någon deciliter mindre per mil i snitt tack vare fler mil på landsväg.
Vi har en vårs erfarenheter att luta oss mot gällande förbrukningen. Våren 2018 gick förbrukningen ner mot litern och ibland under. Den här våren (2019) stannade förbrukningen på en högre nivå och visst kunde det lukta lite bränt ibland efter att vi bromsat hela backen ned innan garaget?
På besiktningen hade undertecknat observerat anliggande broms på höger bak. Det kontrollerades även i samband med att bilen var upphissad för byte av fjädrar. Hjulet snurrade av sig självt men det var inga fulla varv direkt. Fast vid körning märktes detta inte av. Kanske berodde det på att motorn mäktade med lite motstånd?
Hur som helst, efter bytet av bromsbeläggen bak med tillhörande smörjning av bromsoket och ett par dussin mils framförande blev vi gång på gång förvånade: Förbrukningen gick ner under litern och närmade sig 9 liter per 100 km. Det hade aldrig hänt tidigare.
Den (relativt) låga förbrukningen har hållit i sig hela maj och hela juni. Nu ska det till riktigt mycket tomgångskörning för att förbrukningen ska dra iväg förbi 12 liter per 100 km. För det mesta stannar förbrukningen på litern per mil eller strax under.
Vid en resa över skogen till Karlskoga för lite sen och tillbaka hem (till Nora) snittade vi på (relativt) låga 9,5 liter per 100 km. Det bådar gott inför resten av sommarens obligatoriska bilkörning till allehanda platser för upplevelser med familj och vänner!
// Björn Sennbrink