Skapa en bättre LinkedIn-profil

LinkedIn är som du säkert känner till ett gigantiskt nätverk av professionella, tyckare, opinionsbildare osv. LI är idag vad Twitter och Facebook inte är; 99% seriöst. Här hittar du sällan eller aldrig bilder på vad folk äter, vad de gjorde i helgen (om det inte är jobbrelaterat) eller tyckande om ditten och datten.

Jag har haft konto på LinkedIn i flera år. Till och från har jag loggat in för att se mig om. LI har inte haft lockelsen hos sig om ett digitalt nätverk att inspireras av, att hämta kunskap hos eller att (försiktigt) marknadsföra sig inom.

De senaste tre månaderna har jag dock varit aktiv flera gånger varje dag. På LinkedIn idag finns det en ”feed”, ett flöde likt det på Facebook, som bjuder på en daglig dos av allt från bilder från nätverksträffar till motivationstips, till annonser för lediga jobb och inlägg om hur roligt det är att bredda sitt nätverka på LinkedIn.

Tips: Dela endast högkvalitativt content i ditt flöde. Känn inte stress att publicera något bara för att du inte gjort så på länge. Vill du skriva mycket, välj artikelfunktionen där det finns möjlighet att länka vidare likt en blogg.

Den egentliga nyttan med många kontakter på LinkedIn

Precis som med marknadsföring kan du inte alltid veta exakt vem som behöver det du erbjuder. När du har fler personer i ditt LI-nätverk ökar sannolikheten för att fler kommer att se det du publicerar (inlägg, artiklar, gilla-markeringar och delning av andras inlägg samt artiklar).

Precis som hos Facebook är det en hemlig algoritm som styr vad just du kommer att se i ditt flöde. Det har gjorts flera tappra försöka att bemästra algoritmen. Till exempel testa hur väl ett inlägg placerar sig (det finns statistik om visningar, gilla och delningar) jämfört med snarlika eller helt annorlunda inlägg.

Tips: När du letar efter personer att addera till ditt närverk; sök på deras jobbtitel. Om du vill lägga till marknadschefer i ditt nätverk, sök efter ”marknadschefer” och du filtrerar sökresultatet.

A/B-test på LinkedIn

Att publicera två snarlika inlägg nära inpå varandra kan sägas vara ett A/B-test. Det finns ingen avancerad automatiserad funktion för sådana tester, utan du får kolla på statistiken och lära av dig själv.

Tips: När du A/B-testar, prova att ändra ditt tonläge. Flytta fokus från dina egna upplever till nyttan som du nu kan föra ut tack vare utbildning, nätverksträff eller liknande.

Vad du delar är dock bara en sak du bör tänka på när du ökar din aktivitet på LinkedIn. Hur du presenterar dig själv är minst lika viktigt, kanske ännu viktigare eftersom du på så vis blir lättare att hitta.

Din titel: Beskriv dig själv på rätt sätt på LinkedIn

Jag skrev ovan om hur du kan filtrera sökresultatet genom att söka på användarnas jobbtitlar. Vänd på det; vilka titlar har du i din profil som gör dig lätt att hitta för t.ex. rekryterare?

Min profil har ändrats flera dussin gånger de senaste tre månaderna. För att finna rätt beskrivande titel för LinkedIn har jag läst jobbannonser. Jag har inspirerats av andra LI-användare som beskriver vad de kan hjälpa till med, snarare än att de beskriver vad de jobbar med. Jag har dessutom valt att visa upp mig som frilansande webbkonsult med WordPress-inriktning. På LI är det Björn och Sennbrink Kommunikation som visas upp, även om jag också har en liten anställning som digital marknadsförare.

Min LI-titel är just nu: Digital marknadsförare & WordPress-konsult. Content & Social Media Manager. Motorskribent och yrkesförare.

  • Jag har valt den titeln för beskriva bredden hos mig. Jag är nischad mot WordPress (sen 2008) fast jag har valt (sen 2013) att styra in min kompetens på content- och SEO-spåren snarare än att PHP-koda upp teman och plugins. Jag är dessutom anställd som digital marknadsförare med brett ansvar för digital marknadsföring.
  • De engelska jobbtitlarna finns där för att jag ska bli lättare att finna vid sökningar. Jobbtitlarna representerar arbetsuppgifter som jag har och som jag vill ha mer av.
  • Min tidigare erfarenhet som yrkesförare är något som jag inte lyft fram förrän nu 2018. Jag har nämligen fått ett extrajobb som chaufför, tack vare min långa erfarenhet från att köra tiotusentals mil i alla väder. Det är inte alls glamouröst, det är bara skönt att få komma ut på vägarna igen då och då.
  • Motorskribent finns med i min LinkedIn-titel för att jag driver ett par motorsajter, testkör bilar ibland och för att det är representativt för vad jag kan erbjuda som tjänst via min firma.

För att trimma din egen titel är det bara att börja testa. Du kanske vill ändra din titel efter en dag, eller inom några minuter. Gör det om du känner att det nya på ett bättre vis beskriver vad du arbetar med och vilka du vill uppmärksamma på det. Här är några exempel på LI-titlar och vad de kan betyda för andra användare.

  1. ”VD och grundare av Företag ABC”
    En beskrivning som är totalt intetsägande. Visst, du säger vad du jobbar med. Men det säger inte mig något om jag inte vet vem du är, vad du arbetar vad, vad du erbjuder eller säljer. Är jag på jakt för att bygga en del av nätverk mot företagsgrundare kan det vara så att just du är personer jag ska connecta med, även om din titel suger.
  2. ”Hjälper småföretag att effektivisera interna informationsflöden”
    Lite bättre. Du beskriver vem du jobbar mot (småföretag) och vad du kan hjälpa till med. Här finns en behov av att du i sammanfattning under titeln blommar ut och kompletterar med ditt företagsnamn eller din arbetsplats.
  3. ”Hjälper småföretag i Örebro att effektivisera interna informationsflöden”
    En riktigt bra titel om du är verksam i Örebro och då bara i Örebro. Är du även verksam i Västerås, skriv det i sammafattning. Eller ännu hellre: Byt ut ”Örebro” mot ”Mälardalen” för att visa på det bredare geografiska verksamhetsområdet.

Tips: Att inleda din titel med ”Hjälper” äter upp värdefullt utrymme på smala mobila enheter. Kan punkt 3 ovan möjligen omformuleras? Testa olika varianter, trimma din titel hårdare för att vid en snabbscrollning i flödet öka sannolikheten för att LI-användare stannar till vid din användarprofil.

Var mer aktiv på LinkedIn – Algoritmen gillar det

Om du har ett konto på LinkedIn idag rekommenderar jag att du loggar in direkt. Kolla igenom ditt flöde. Är det något intressant där? Tryck på Gilla-knappen, skriv en kommentar, dela till ditt flöde. Fortsätt så ett par gånger per dag i någon vecka.

Och sen när du känner dig bekväm, publicera egna inlägg och artiklar. Dela minnesvärda frilansuppdrag, hur inspirerad du kände dig efter senaste föreläsning om ämne X, Y eller Z. Skriv längre kommentarer på andras inlägg och glöm för allt i världen inte att aktivera notiser i din mobil.

Tips: Ha som vana att starta Linkedin-appen på morgonen, vid lunch och eftermiddagen eller kvällen. Du kollar Facebook hur många gånger per dag?

Grattis! Nu bemästrar du LinkedIn!

LinkedIn är just nu en riktigt bra social media-kanal och tjänst för digitalt nätverkande. På LI finns det affärsmöjligheter för den som lägger manken till och accepterar en visst mått av ökad transparens mot omvärlden. För företag finns det dessutom möjligheten att skapa en företagssida, dit anställda kan länkas, för att skapa ett nätverk inom nätverket.

Disclaimer: Allt du läst om ovan är ur mitt perspektiv. Andra kan ha andra åsikter. LinkedIn kanske ändrar sin algoritm så att vad som sägs här förvandlas till något helt värdelöst. Eller så blir det inte så. Du kanske rent av finner vad du lärt dig här super-duper-intressant. Kopiera länken hit och dela på LinkedIn vettja!

// Björn Sennbrink