Ja. Utan tvekan. Att handla på Amazon är inte mer udda än att handla på en annan marknadsplats. Om du vet vad du söker eller är öppen för att testa ett nytt märke, köp Prime och fire away!

Det som talar för Amazon är utbudet. Det som talar mot Amazon är utbudet. Nästan oavsett kategori så möts du av ett utbud som är mycket svårt att överblicka. Du kan filtrera på pris, färg, storlek, säljare osv. Det du ska kolla efter är ”fraktas av Amazon.se” vilket ger de kortaste leveranstiderna (är min upplevelse). Kolla även vem som är säljare. Flera i Sverige kända varumärken finns på Amazon och det finns inget mening med att köpa t.ex. en H7-lampa till bilen från någon annan än Osram, Philips eller vilket märke du föredrar, även om det kan vara till synes billigare att handla av andra säljare.

Amazon SE har funnits i sen hösten 2021. Initiala knäppa översättningar och en prisbild som i många fall för mig innebar en prisökning, jämfört med svenska e-handlare, gjorde att jag inte handlade på Amazon. Men när Prime kom så ändrades allt. För 59 kronor per månad för ”fri” frakt oavsett hur mycket (eller lite) som beställdes. En testmånad med Prime gav blodad tand.

Prime är tjänsten där du för mindre än vad en pizza kostar betalar en avgift för leverans till ombud eller hemleverans (riktigt smidigt under pandemin). De flesta andra e-handlare tvingar dig att betala för frakten vid varje beställning. Icke så med Amazon Prime. Köper du mycket räknar du snabbt hem fraktkostnaden och inte sällan är leveranstiderna riktigt korta. Rekordet för mig är beställning lagd 13:00 en söndag och paketet fanns hos ombud ett dygn senare.

Värt att testa: För att ge dig själv den bästa köpupplevelsen ska du med Prime aktivt lägga beställningar av produkter som är liknande varandra i storlek. Amazons lagernätverk bygger nämligen på varje varas fysiska storlek. Om du köper en vattendunk och en vevradio kommer dessa sannolikt att sändas från två olika lager. Vet du om det och inte vill ha ett jättepaket utanför ytterdörren, lägg två separata beställningar.

Har du beställt hemleverans ska du inte bli förvånad om vattendunken kommer med en transportör och vevradion med en annan transportör. Det är olika flöden som ibland läggs samman för att senare delas upp igen.

Under 2021 gjorde jag 22 beställningar hos Amazon inklusive en retur (en bluetooth-högtalare som inte höll måttet). Det stora testet kom i början av november när alla barnens julklappar köptes från Amazon. 25 produkter med den sista levererad till ombud några dagar före julafton. Den sista kom från Kina med tillhörande tulldokument. Förutom några enstaka varor som gick till ombud kom det mesta hem till oss (hemleverans).

Jag har returnerat en produkt och det var inte supersmidigt. Det följde inte med en retursedel utan jag fick printa ut en bild och tejpa fast på kartongen innan den lämnades till ombud. Sen tog det några dagar innan returen accepterades och jag fick pengarna tillbaka. Å andra sidan förstår jag värdet i att inte skicka med en returetikett i alla förändelser. Varför skicka med en bit papper som oftast slängs ändå?

Det som jag uppskattar med Amazon är de korta leveranstiderna. Det är Postnord som segar sig ett extra dygn ibland varför en förväntad leveransdag en fredag lika gärna kan bli leverans på måndagen efter, även om paketet ankommit Örebro på fredagen enligt notiserna.

Appropå notiser: När en beställning är lagd kommer ett bekräftelsemejl, en orderbekräftelse. Sen får du ett mejl om att din beställning är skickad. Sen får du ett mejl, ett SMS och en notis i Postnord-appen om att Amazon beställt frakt åt dig. Detta fortsätter sen med ytterligare mejl, SMS och app-notiser, inte sällan tre-fyra stycken från Postnord om leveransval (även om du redan valt hemleverans vill de såklart att du ska välja ombudet), en om att ”idag kommer ditt paket”, direkt efter överläming ett mejl och/eller ett SMS om att de har levererat och så ett mejl från Amazon om att leveransen är genomförd.

När det här skrivs i början av april 2022 har jag ett pågående supportärende med Amazon. En beställning delades upp av Amazon där strumporna skickades med Postnord och resten med DHL. Postnord tryckte in strumporna i postfacket/brevlådan istället för att som brukligt lämna vid ytterdörren. Så jag blev förvånad när notisen kom om att de levererat men paketet saknades. DHL kommer bli beordrade att hemleverera när Amazon-supporten hör av sig. Chattsupport på svenska för övrigt 19:30 en fredag med en månads gratis Prime som kompensation, smidigt.