Chevrolet Captiva LTZ: Tveksam badge engineering, för dig som inte har råd med Cheva Tahoe. Vettigt köp som begagnad.

Chevrolet Captiva LTZ i sitt nyaste utförande är ett lyft jämfört med föregående modell. Fronten påminner inte så lite om gamla Cadillac Seville med sina brödlimpaliknande klarglastäckta ljusinsatser. En utåtbuktande grill och snyggt designade dimljushållare gör sitt till för utstrålningen.

Invändigt är det okej med utrymmen för upp till fem personer. LTZ-modellen bjuder på halkig skinnklädsel vilket är bra ibland och dåligt ibland. När du ska kliva in i bilen och hasa dig på plats underlättar skinnklädseln, när du kör på kurvig väg kommer du att svära över den hala skinnklädseln. Det saknas dessutom bra sidostöd för såväl förare som passagerare. Men om du vet om det innan så kan du anpassa din körstil och istället njuta av den goda sikten ut från bilen.

Att lasta Captivan är inte heller några problem. Lastutrymmet är som i en normalstor kombi med skillnaden att du måste lyfta högre. Ett insynsskydd finns för att dölja last från nyfikna ögon. Tonade bakrutor och rutor runt lastutrymme bidrar till att öka på såväl komfort som insynsskydd.

Förarplatsen är traditionellt utformad med endast vredet på rattstången som utmärkande. Med det nyckellösa systemet låser du upp bilen med en knapp på dörrhandtaget, sätter dig vid ratten och vrider på ett vred för att starta dieselmotorn, en motor som för övrigt är det enda motoralternativet i Chevrolet Captiva av 2013 års modell.

Instrumenten är analoga och lätta att läsa av. Mitt på instrumentbrädan sitter det en skärm där du kan se GPS, backkamerans bild, stereoinställningar och aktuella val för temperatur. Mjukvaran för skärmen är dock väldigt långsam och skulle må bra av en uppdatering. Vid några tillfällen kunde jag se hur skärmbilden ritades upp i tre horisontella steg när backkameran startades. Det känns inte som något som bör existera 2013 och särskilt inte när bilen kostar som den gör.

På vägen är Chevrolet Captiva helt okej. Med 19-tumsfälgarna letar sig dock varenda litet ojämnhet upp till föraren. Det är ganska tröttsamt och något som Chevrolet borde kunna göra bättre. Gången är således ganska stum och det fungerar bra på landsväg med jämn beläggning, men i stadstrafik och vid körning på sämre landsvägar blir det till en pina.

Att jag upplever Chevrolet Captiva som stötig behöver inte betyda att du håller med. Du kanske rent av gillar den hårda sättningen och inte alls tycker att Captivan är en pina att köra. SUV:en är t.ex. väldigt lättkörd och smidig i stadstrafik, samt har en relativt snål och rapp dieselmotor.