PROVKÖRD: 2012 BMW X1 xDrive 18d

BMW X1 @ SUVTEST CarTestr SUV review in Swedish

SUV-test av BMW X1 – minstingen i SUV/SAV-modellprogrammet. X1 passar dig som idag kör 3-serien och vill byta upp dig till en nästan lika stor men något annorlunda modell.

Den testade bilen kom i ett Sport Line-utförande och rullade på 18-tums dubbelekrade lättmetallfälgar i en grå metallic nyans. X1:an hade ambientbelysning, röd kontrastsömnad i läderratten, instegslister i aluminium, och svart högglans applicerad på ytterbackspeglar, dörrlist och list över instrumentpanel.

Modellbeteckningen ”18d” är lika med en fyrcylindrig diesel på två liter och 143 hästkrafter vid 4000 varv samt 320 Nm vid 1750–2500 varv. Testbilen var extrautrustad med en åttastegad Steptronic-automatlåda. Dieselmotorn kändes alert i alla lägen och 0-100 km/h gick på några hundradelar under 10 sekunder.

BMW X1 – Att köra

När du startat X1:an och lagt i Drive-läget rullar det på mjukt och kontrollerat. Motorn går att varva men det är vid komfortkörning som X1:an ger mest tillbaka. Att det växlas mest hela tiden är en vanesak och väl uppe i fart gör det att du alltid har kraft när du behöver det.

TwinTurbo står det på motorkåpan även om det bara är en turbo i motorn, inte två som är lätt att tro annars. TwinTurbo betyder att motorn har valvetronic och en turbo. Valvetronic är ett namn på en teknik som handlar om att variera hur mycket ventilerna lyfter sig i motorn. Googla ”bmw twinturbo explained” om du vill grotta ner dig i detta.

Du sitter nära vindrutan utan att känna dig utsatt, det är snarare en känsla av kontroll som infinner sig. Motorhuven är lång och det var svårt även för mig som lång förare att se var huven slutade. Vid kökörning blev det lätt någon meters extra lucka till framförvarande.

2012 BMW X1 18d xDrive CarTestr Review

Sikten rakt fram och åt sidorna är mycket god. Eftersom du sitter så nära vindrutan besväras du inte av att A-stolparna skymmer. Inställningsmöjligheterna för stol och ratt är goda varför även korta förare kan skapa sig en bra överblick runt om bilen.

2012 BMW X1 18d xDrive CarTestr Review

X1:an var utrustad med snygga dubbla LED-ringar i varje ljusinsats och ljusstyrkan blev bara svagare om parkeringsljus valdes på ljusomkopplaren. Det går att kombinera dimljusen med DRL, eller parkeringsskenet, se video nedan:

Vid skymning tänds bakljusen automatiskt och i mörker ges halvljus när ljusomkopplaren står i automatläget (som bara tänder DRL-lamporna fram i dagsljus).

Det går att köra i mörker med enbart DRL-lamporna tända framåt och bakljusen tända. Du ser knappt någon framåt men bilen ser riktigt elak ut när den kommer rullande.

BMW X1 – Att resa fler än två och att lasta

Två vuxna sitter mycket bra fram. Baksätespassagerare måste vara små barn eller vuxna med korta ben för att trivas. Det är inte gott om plats i baksätet. Se här hur en normalstor barnvagn får plats men du måste placera sittdelen på annat håll i bilen:

Lasta barnvagn i BMW X1

Det går att fästa en bakåtvänd bilbarnstol i X1:an fast då blir det rejält obekvämt i passagerarstolen höger fram. Och där måste du ändå placera en del av barnvagnen…

Sammanfattning
BMW X1 xDrive 18d är en lagom bil, inte för klen eller för övermotoriserad. Förbrukning under 0,6 liter per mil med åttastegad automatlåda är tilltalande. Bilen är väldigt följsam på alla underlag (ej testat på snö) med en väl avstämd fjädring, där den senare mycket effektivt sväljer broskarvar, potthål och gupp vid järnvägsövergångar.

Lastutrymmena är begränsade och är du en storfraktare passar en X3:a eller en 5-serie förmodligen bättre. Här får du plats med någon normalstor resväska och ett par mindre små.

Inköpspriset är högt men när du kör bilen förstår du varför du behövde betala mer. Ljudkomfort och bilens förmåga att svälja gupp är riktigt bra. Du får dessutom ett bra andrahandsvärde och en tuff uddabil att parkera på garageuppfarten. Fast för samma peng som den testade X1:an får du t.ex. en fullsmetad Toyota RAV4 2,2 D-4D D-CAT, med automat och i Executive-utförande.