Familjebussen: Volkswagen Caravelle VR6 -00
Hösten 2017 fick vi vårt fjärde barn och med det blev vår femsitsiga personbil för liten. Detta var såklart ingen nyhet för oss och vi hade kollat på olika större bilar hela sommaren. Och så en fredag dök den upp: En 17 år gammal Caravelle med VR6-motorn. Den skulle vi ha!
Och så blev det. Vi köpte den av ett dödsbo och efter ett år intill en lada anmärkte bilprovningen bara på ett trasigt P-ljus. Jag brydde mig inte om att pruta. Vi betalade vad säljaren ville ha och körde hem bilen till Nora.
Argument för att köpa denna Caravelle:
- VR6-motor (2.8L VR6 DOHC 24V FWD)
- Automatisk låda
- Relativt få mil (strax över 20000)
- Få ägare (färre än 5 inkl. handlare)
- Ej sönderrostad (nåja)
- Nybesiktigad
- Rymlig
Stark motor: Den 204 hk starka motorn ger en bra körförmåga även när det är kuperat eller om bilen är lastad tungt. En mindre bensinmotor får jobba hårt och drar nästa lika mycket soppa. VR6-motorn låter dessutom ”sportigare” och bilen känns aldrig undermotoriserad. Att bilen drar 10-13 liter/100 km blandad körning är bara en variabel i totalkostnadskalkylen, där t.ex. en lägre årsskatt jämfört med en diesel ställt i relation till antal körda mil är faktorer som gör att förbrukningen inte är det viktigaste.
Automatiskt växellåda: Ett måste för att inte slita ut både vänsterfot och höger axel i förtid. Det vet du som kört dessa; att den manuella växelspaken är väldigt kort med sin placering nere på golvet. Det är inte bekvämt. Nackdel att det är en fyrstegad automat, motorn snurrar i 2500 rpm i 90 km/h.
Få mil: En Caravelle som rullat 20300 mil är knappt inkörd och väldigt ovanlig. Kolla på Blocket och du får leta länge innan du hittar en VR6:a automat med 20-tusen mil på mätaren för under 40 000 kr.
Få ägare: Första ägaren var Dagens Nyheter. Faktureringskortet och kvitton finns i pärmen för instruktionsboken. Extra läslampor, extra högtalare, riktigt bra tonade rutor, extra backljus och fem antenner vittnar om att detta var en redaktionsbil i sin barndom.
Rost: Inget alarmerande. Det finns lite kryprost i skärmkanterna och vid fotsteget på förarsidan. Undertill är det inte helt snyggt på alla ställen. Fast inget av detta togs upp av bilprovningen. Kanske att det blir ett projekt sommaren 2018 att slipa ner och laga rost?
Nybesiktigad: Man kan tro att en bil som stått stilla i ett år borde ha massor av fel. Inte så här. Det som möjligen kommer att bytas inom ett år är ABS-kransarna (magneter) och några bussningar samt stag i framvagnen.
Alla får plats: 8 sittplatser inkl. förare. Vi är 6 personer i familjen och alla barnen har bilbarnstolar. Supersmidigt med två baksätesrader med fullstora säten på var plats. Detta är den korta modellen så lastutrymmet är inte enormt men fullt tillräckligt och mer därtill. Stor baklucka ger skydd mot regnet vid ilastning/urlastning.